Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VW med eget ladenettverk.

Startet av hgs, søndag 21. mars 2021, klokken 21:40

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 23. mars 2021, klokken 06:49
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 23. mars 2021, klokken 06:34
Om en pris på 8kr per kWh er rett eller ei vet jeg ikke. Men - det er ikke usannsynlig at 8kr per kWh er "rett" pris for 350kW ladestolpe hvor ladeoperatøren ikke har inntekter fra stasjonssalg (pølser, boller, brus osv).
Ionity holder lik pris på tvers av landegrensene. Så den reflekterer ihvertfall ikke driftskostnadene. Den er sikkert "rett" i ett land.

Hva som er rett pris i alle land merker jeg er veldig vanskelig å mene noe bastant om. Skal en vurdere rett pris i hvert land må en undersøke hvilke priselementer som inngår i strømprisen (effektledd, fastledd, spotpris, avgifter+++), prisen på arbeidskraft (etablering, vedlikehold), offentlige prosesser for etablering av ladestasjoner (gebyrer, tidsbruk, søknadsprosesser +++), forventet omsetning (høy i modne markeder, lav i umodne), avgifter +++. Det blir umulig for meg å gjette på hvor bra de treffer med nødvendig margin i hvert enkelt land.

Men jeg utelukker ikke at 8kr per kWh er rett pris med levelig margin for Ionity her i Norge.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 23. mars 2021, klokken 06:56
Sitat fra: hELgenen på mandag 22. mars 2021, klokken 16:28
Trodde det var selvforklarende - vel - la oss si du er på tur og er i ferd med å gå tom for strøm - den eneste fungerende laderen i nærheten er Tesla sin - og du eier ikke Tesla.

Det kan også være slik at enkelte distanser er vanskelig å dekke uten å bruke ulike ladenettverk.
Dette handler mere om planlegging enn noe annet. Og kun ett problem i en forbigående fase.

Jo - det handler nok om litt mer enn bare planlegging dessverre.
Det handler også om miljø, bruk av offentlige penger og areal.
Dersom alle ladere som får offentlig bidrag reellt sett kunne benyttes av alle elbiler - så kunne vi redusert arealbruken samt fått ned kostnaden med offentlig infrastruktur OG fått større tilgjengelighet for alle elbil eiere.
Dersom VW nå skulle hindre f.eks Tesla eiere å lade på Ionity og andre egne ladepunkter - så ville det nok blitt ramaskrik - og med rette mener nå jeg. Å bruke pris som konkurransefortrinn er godt innenfor, men å bruke biltype som utvalgskriterie for om du får lade eller ei - det er litt vel voldsomt.
At VW vil gi egne kunder litt mer verdi for pengene ved at eierene kan holde av ladere de er på vei til er kanskje litt i grenseland, men så lenge laderen KAN brukes av alle - så har jeg ikke noen problemer med å svelge den kamelen heller. Ei heller om kunder som IKKE har VW må betale blodpris.  Over tid vil konkurransen ladeaktørene imellom trolig skape rom for bedre vilkår for alle. Og dersom det skulle utarte seg på en uønsket måte for samfunnet - så regner jeg med at hele ladebransjen blir regulert. Og VW kan faktisk spille en viktig rolle i dette "spillet" ved å gjøre det så fordelaktig som mulig for egne kunder - så fordelaktig at myndighetene begynner å kikke bransjen i kortene. Og da er mitt håp om at de vil se på alle aktørene og komme med reguleringer som gjør det enklere å være elbil eier i dette landet. Myndighetene har f.eks kommet med lovreguleringer som hjelper elbil eiere i borettslag - og ladebransjen KAN være neste område de vil kikke nærmere på.

På mange måter er jeg litt enig med de som hevder prisingen av lading er litt uærlig i den forstand at den enten krever at man eier et bestemt bilmerke for i det hele tatt få ladet, eller at man må være medlem i et eller annet ladenettverk for å slippe å betale blodpris. Og ladingen består ofte at en komponent tid og en komponent kraftpris slik at de som har de dyreste bilene med høyest ladehastighet slipper billigst unna. Høyere ladehastighet krever utbygging av mer offentlig infrastruktur (nett) - og de som får nyte best av disse offentlige pengene er de som har de dyreste (momsfrie) bilene osv - så det er et element av sosial urettferdighet i dette også. Men vi trenger ladere i dette landet - så i første omgang er det viktigste å få på plass ladere der behovet er størst - og så lenge laderen faktisk er tilgjengelig og kan brukes av alle elbiler så mener jeg det er innenfor at den som bygger punktet kan forfordele noen av egne kunder med litt billigere lading osv.  Det jeg derimot er sterk motstander av er dette andre merket som krever at man eier en bil av eget merke for i det hele tatt få lade. Jeg synes tiden er overmoden for at myndighetene ser på akkurat dette punktet - og spesielt der man benytter offentlige kroner for å hjelpe til med å få på plass ladere av denne typen.  Men at VW er litt "uærlige" og forfordeler sine egne kunder i eget kommende nettverk eller Ionity via prismekanismer er enn så lenge helt akseptabelt så lenge de ikke tar apartheid kortet og stenger ute andre bilmerker.

Ingeniøren

#17
Ikke bra spør du meg !

Store aktører kan fort skvise bort resten og har vi noen garati for at de vil operer akkurat som Tesla ?

Ta Liertoppen kjøpesenter der Tesla har tatt nesten all tilgjengelig plass for lading mens BKK et skviset ut til en liten plass bak der man nesten må være lommekjent for å finne de. Om VW og Porsche skal ha sine plasser og finnes det ikke mer plass til andre.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hELgenen

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 24. mars 2021, klokken 07:33
Ikke bra spør du meg !

Store aktører kan fort skvise bort resten og har vi noen garati for at de vil operer akkurat som Tesla ?

Ta Liertoppen kjøpesenter der Tesla har tatt nesten all tilgjengelig plass for lading mens BKK et skviset ut til en liten plass bak der man nesten må være lommekjent for å finne de. Om VW og Porsche skal ha sine plasser og finnes det ikke mer plass til andre.

Men dersom f.eks alle aktører - inkl. Tesla, får pålegg om å åpne opp laderene sine slik at alle kan bruke dem - da får vi en reell konkurranse uten behov for å tapetsere arealer med ladere for kun ett merke.
At noen aktører fortsatt skal prioritere egne kunder er forsåvidt innenfor

Ferry

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 24. mars 2021, klokken 07:33
Ta Liertoppen kjøpesenter der Tesla har tatt nesten all tilgjengelig plass for lading mens BKK et skviset ut til en liten plass bak der man nesten må være lommekjent for å finne de.

Det er nå funnet et par kvadratmeter til annen næring der også. Ser ikke ut til at det har vært særlig plassmangel på Liertoppen og omegn, når man ser alle de store bygga som har poppet opp.

hgs

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 24. mars 2021, klokken 07:33
Ikke bra spør du meg !

Store aktører kan fort skvise bort resten og har vi noen garati for at de vil operer akkurat som Tesla ?

Ta Liertoppen kjøpesenter der Tesla har tatt nesten all tilgjengelig plass for lading mens BKK et skviset ut til en liten plass bak der man nesten må være lommekjent for å finne de. Om VW og Porsche skal ha sine plasser og finnes det ikke mer plass til andre.

Litt av en vridning...det er da seriøst ikke noen som kan mene at det er mangel på areal som er årsaken til at utbyggingen av hurtigladere i Norge går så tregt. Operatørene av disse laderne har somlet så til de grader over så mange år, og gjort situasjonen uholdbar for de som ønsker seg en annen elbil en Tesla OG kunne bruke det som om det var en fossilbil. Skjønner godt at bilprodusentene tar tak selv.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Ingeniøren

Sitat fra: Ferry på onsdag 24. mars 2021, klokken 08:30
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 24. mars 2021, klokken 07:33
Ta Liertoppen kjøpesenter der Tesla har tatt nesten all tilgjengelig plass for lading mens BKK et skviset ut til en liten plass bak der man nesten må være lommekjent for å finne de.

Det er nå funnet et par kvadratmeter til annen næring der også. Ser ikke ut til at det har vært særlig plassmangel på Liertoppen og omegn, når man ser alle de store bygga som har poppet opp.

Vet det trolig er plass, selv om det ligger tett på en markagrense, men poenget til Liertoppen er at man skal handle mens man lader da kan ikke laderen ligge flere hundre meter unna for da gidder ikke folk sette bilen der.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Vaduz

Akkurat liertoppen kjøpesenter er et ganske dårlig eksempel da det er få sentre i Norge med så god plass rundt, ligger jo ute i ødemarka:p Men skjønner jo hva du mener. Jeg tror det er umulig å stoppe den utviklingen da både kunder og bilprodusentene ønsker sømløs og integrert lading av samme grunn som at mange liker Apple produkter og tesla. De vil levere en totalpakke som er like god som tesla, og holde kundene i eget økosystem. Men håper det prioriteres å legge til rette for tredjepartstilbydere samt lovfestede standarder.

Ingeniøren

Sitat fra: Vaduz på onsdag 24. mars 2021, klokken 20:06
Akkurat liertoppen kjøpesenter er et ganske dårlig eksempel da det er få sentre i Norge med så god plass rundt, ligger jo ute i ødemarka:p Men skjønner jo hva du mener. Jeg tror det er umulig å stoppe den utviklingen da både kunder og bilprodusentene ønsker sømløs og integrert lading av samme grunn som at mange liker Apple produkter og tesla. De vil levere en totalpakke som er like god som tesla, og holde kundene i eget økosystem. Men håper det prioriteres å legge til rette for tredjepartstilbydere samt lovfestede standarder.

Sikkert derfor jeg ikke liker Apple og Tesla da - jeg vil styre selv og ikke bli styrt  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ferry

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 25. mars 2021, klokken 06:48
Sikkert derfor jeg ikke liker Apple og Tesla da - jeg vil styre selv og ikke bli styrt  :)

Hvilken Linux-distro kjører du på PC-en din? ;)

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 23. mars 2021, klokken 07:41
Men at VW er litt "uærlige" og forfordeler sine egne kunder i eget kommende nettverk eller Ionity via prismekanismer er enn så lenge helt akseptabelt så lenge de ikke tar apartheid kortet og stenger ute andre bilmerker.
Snakk om vikarierende argumenter... Om man faktisk stenges ute eller de facto stenges ute grunnet pris vil ha akkurat samme konsekvensene for bruk av ladere. Etter ett par regninger fra Ionity på 500NOK for en lading vil majoriten bare lukke øynene for de. Om noe vil det gi privilegier til de mest velbeslåtte av oss.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: Ferry på torsdag 25. mars 2021, klokken 09:12
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 25. mars 2021, klokken 06:48
Sikkert derfor jeg ikke liker Apple og Tesla da - jeg vil styre selv og ikke bli styrt  :)

Hvilken Linux-distro kjører du på PC-en din? ;)

Manjaro rolling release her.......



hELgenen

Sitat fra: turfsurf på torsdag 25. mars 2021, klokken 12:25
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 23. mars 2021, klokken 07:41
Men at VW er litt "uærlige" og forfordeler sine egne kunder i eget kommende nettverk eller Ionity via prismekanismer er enn så lenge helt akseptabelt så lenge de ikke tar apartheid kortet og stenger ute andre bilmerker.
Snakk om vikarierende argumenter... Om man faktisk stenges ute eller de facto stenges ute grunnet pris vil ha akkurat samme konsekvensene for bruk av ladere. Etter ett par regninger fra Ionity på 500NOK for en lading vil majoriten bare lukke øynene for de. Om noe vil det gi privilegier til de mest velbeslåtte av oss.

Det er definitvt ikke vikarierende argumenter - så langt derfra en kan komme faktisk.
Det dreier seg om å kunne velge - ha et reellt valg. Selvfølgelig vil ikke folk renne ned Ionity eller VW ladere dersom prisen er hinsides for andre merker enn f.eks VW  - men det gir en fleksibilitet for å komme seg frem og ty til laderen dersom en bare må.
Jeg betaler gjerne 1000 NOK å lade en seanse på Tesla sin lader GITT at jeg ikke har andre alternativer der og da.
Ja det er selvfølgelig ikke noe jeg vil benytte meg av dersom jeg kunne unngått det - og det samme kan vel sies om Tesla eiere dersom de måtte betale noe hinsides på VW sine ladere.
Men Tesla er rett og slett stygg på dette området - de opererer med Apartheid ladere og mange blir nok provosert når disse ordene brukes - men det er faktisk det de gjør. Akkurat som man i Sør Afrika delte folk i 4 raser så deler Tesla elbil eiere opp i 2 - de med og de uten Tesla.  Og jeg er helt overbevist om at VW ikke vil gå denne veien - de vil la andre slippe til. Gjør de det ikke - vel så vil det blir rama skrik som vil trigge en endring i bransjen.



SurSnasen

Sitat fra: turfsurf på torsdag 25. mars 2021, klokken 12:25
Snakk om vikarierende argumenter... Om man faktisk stenges ute eller de facto stenges ute grunnet pris vil ha akkurat samme konsekvensene for bruk av ladere. Etter ett par regninger fra Ionity på 500NOK for en lading vil majoriten bare lukke øynene for de. Om noe vil det gi privilegier til de mest velbeslåtte av oss.

Feil. Om prisen er høy, men laderen likevel er tilgjengelig, vil man kunne bruke denne om det virkelig kniper på. Det kan man ikke dersom en lader er låst til bare en enkelt produsents biler. Ergo har det IKKE samme konsekvens.

Burger

hELgenen : Angående apartheid : Sist jeg sjekket så kan man bytte bil. Etnisitet er meg bekjent ganske vanskelig, uten at jeg kan si jeg har forsket på det.

Fra wiki :
Apartheid (afrikaans: adskillelse) er en politisk ideologi og et system for rasebasert segregering eller adskillelse, herav navnet, praktisert i Sør-Afrika mellom 1948 og 1994

Personelig så synes jeg det er dumt å utvanne slike begrep som har begått grusomheter. Ref å kalle folk man ikke liker meningen til for fasist, nazist, kommunist osv.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA