Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som tør spå rekkevidde på kommende Citroën ë-Berlingo?

Startet av vinterdekk, søndag 21. mars 2021, klokken 18:07

« forrige - neste »

vinterdekk

#15
Sitat fra: CitB59EL på tirsdag 01. juni 2021, klokken 09:46
Kan stemme det. Ser at det står 278 WTLP foreløping på varebilene. Men alt dette avhenger av flere faktorer. Håper at PSA har lært denne gangen å ikke setter på rene varebil dekk med E i rulle motstand på Berlingo slik de gjorde på min når den var ny. Med A dekk på sommern så går den en del lengre enn med E dekk.. Har nå C dekk på vintern og noe kortere rekkevidde en det jeg oppgav tidligere i denne tråden. Antar nå at nedre grense er ca 130-140 km med varme hvis en har C dekk eller dårligere. Med B dekk ala Nokian R3 vil den nok gå 150 km som nedre grense. Min gamle Berlingo viser ca 130-137 km nå på GOM ved oppstart(100%).

Interessant det du sier, CitB59EL. Dette er noe jeg ikke kjente til, og virker som en god teori på hvorfor tallene er forskjellige. https://motor.no/a/120544

Sitat
Drivstoff og forbruk:
Rullemotstand i laboratorium der det ruller rett frem. Dekket graderes fra A til G, selv om D ikke brukes på personbiler. Tommelfingerregel: Det skiller ca. 0,1 liter/100 km mellom hver bokstav, for elbiler ca 15 km rekkevidde.

Har ikke funnet andre sider enn de Italienske som oppgir 245 km, ellers er 280 km de foreløpige WLTP tallene som er oppgitt for personbil-utgavene.

På de Italienske Citroen sidene er både 245 og 280 km nevnt på e-Berlingo siden: https://www.citroen.it/modelli/gamma-citroen/citroen-berlingo/e-berlingo.html

Kan jo bli forvirret av mindre.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

#16
Peugeot e-Rifter har 172 miles WLTP på kort 5-seter, og 166 miles WLTP på lang 7-seter, i UK.

172 miles = 276,8 km.
166 miles = 267,2 km.

Og 615 kg lastekapasitet på kort versjon er jo bra så man får utnyttet plassen.

Ref. https://www.peugeot.co.uk/content/dam/peugeot/uk/b2c/buy/price-and-spec-guides/pdfs/rifter-price-spec-guide.pdf
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

elektrolux

Del batterikapasiteten på 2 så er du nærmed rekkevidden i mil.😉
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

vinterdekk

#18
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 15. juni 2021, klokken 09:14
Del batterikapasiteten på 2 så er du nærmed rekkevidden i mil.😉
25 mil, oh yes. ;) Ja, det er nok rundt >15 (eller 7+7) mil på en utfordrende vinterdag det kan ende opp med i praksis.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

Citroen Tyskland har nevnt forbrukstall her:
https://www.citroen.de/modelle/citroen/e-berlingo.html

SitatForbruks- og utslippsverdier:

Lengde M:
Nye Citroën ë-Berlingo (50 kWh batteri), elektrisk motor 136, 100 kW (136 PS): kombinert strømforbruk: 19,7-19,3 kWh / 100 km ; CO₂-utslipp: 0 g / km; Rekkevidde opptil 285 km, CO₂ effektivitetsklasse A +

lengde XL:
Ny Citroën ë-Berlingo (50 kWh batteri), elektrisk motor 136, 100 kW (136 PS): kombinert strømforbruk: 20,0 kWh / 100 km ; CO₂-utslipp: 0 g / km; Rekkevidde opptil 278 km, CO₂ effektivitetsklasse A +

Litt usikker på hvordan man skal tolke tallene, vil regnestykket under være rett?

Kort utgave: 45 netto batterikapasitet / {19,3|19,7} kWh * 100 = {233|228} km rekkevidde i 100 km/t.
Lang utgave: 45 netto batterikapasitet / 20 kWh * 100 = 225 km rekkevidde i 100 km/t.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

CitB59EL

Regnestykket er rett men mener(mulig jeg tar feil) at WTLP tar med ladetap og evt måler rekkevidde utfra brutto kapasitet batteri kapasitet
For hvis en tar 45 Kw netto /278 km= 0,1618= 16,18 kWh/100 km i forbruk.  Og det skal noe til å klare så lavt forbruk på denne bilen særlig i fart. Forbruk er ikke målt i 100 km/t kun antatt strøm forbruk pr 100 km i kW som er angitt i WTLP.
Kjører en i 100-110 km/t konstant så vil jeg tro at maks rekkvidde er under 20 mil rimelig sikkert utfra min erfaring med min bil, den sluker strøm i høy fart. Trives best i 70-80 km/t.   

vinterdekk

#21
Takk, CitB59EL.

I denne TU artikkelen forklarer de at forbrukstallene viser hvor mye man må lade for å kjøre 100 km, altså da er ladetap med ombordladeren tatt med.

SitatDet faktiske forbruket under kjøring kan du regne deg frem til selv, dersom produsenten ikke oppgir dette. Dette kan du finne ved å dele den tilgjengelige batterikapasiteten på rekkevidden.

For Tesla Model 3 blir dette 75 kilowattimer delt på 580 kilometer ganger 100, som gir et forbruk på 12,9 kilowattimer per 100 kilometer.

Sammenlignet med WLTP-forbrukstallet på 16 kilowattimer per 100 kilometer, kan vi altså regne ut at ladetapet er 19,4 prosent.

75 kWh er brutto kapasitet og 580 km er WLTP rekkevidde for M3 LR. Men jeg tror de egentlig sikter til netto kapasitet.

https://www.tu.no/artikler/hvorfor-er-det-sa-stor-forskjell-pa-oppgitt-og-faktisk-forbruk-pa-elbiler/503151

Tar jeg netto kapasitet å deler med WLTP og ganger med 100 (slik du gjorde), kan jeg ut fra differansen beregne ladetapet.

For kort lengde:

45 kWh / 285 km * 100 = 15,8 kWh / 100 km reelt forbruk. Ca. 19-20 % ladetap ift. 19,3-19,7 kWh / 100 km.

For lang lengde:

45 kWh / 278 km * 100 = 16,2 kWh / 100 km reelt forbruk. Ca. 19% ladetap ift. 20 kWh / 100 km.

Med andre ord, jeg forstod ikke betydningen av oppgitt WLTP strømforbruk/forbruk så det ble litt feil tidligere. Og bilen vil bare oppnå WLTP rekkevidde så lenge man klarer å holde snittforbruket i løpet av en kjøretur på rundt 16 kWh. :)
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

Digg. Da er 2022 e-Berlingo (alpha) i ABRP, 243 WH/KM @ 110 km/t. 8)

Nissan e-NV200 40 kWh (beta) har 223 WH/KM @ 110 km/t referanseforbruk så det kan hende ABRP starter litt konservativt med den nye e-Berlingo'en? Men jeg ser at jeg må legge inn svært vanskelige føreforhold før det ikke lar seg gjøre å kjøre den ruten på 70 + 70 km t/r som vi kjører 1-2 ganger i måneden. Og med så vanskelige kjøreforhold er det ikke noe tap å holde seg hjemme.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

Søstermodellen til Citroen e-Berlingo, Peugeot e-Rifter, er nå tilgjengelig i EV-Database.  8)

L1: https://ev-database.org/car/1522/Peugeot-e-Rifter-Standard-50-kWh . Rekkeviddeestimat 140-300 km. Kombinert kaldt vær 170 km (tallet jeg antar er mest relevant på norske fylkesveier).

L2: https://ev-database.org/car/1523/Peugeot-e-Rifter-Long-50-kWh . Rekkeviddeestimat 135-290 km. Kombinert kaldt vær 165 km (tallet jeg antar er mest relevant på norske fylkesveier).
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Daniel_0007

Tipper om vinteren så kan man regne med rundt 15 mil i rekkevidde og kanskje 20 om sommeren på 80-90 motorvei.
Lite effektiv drivlinje kombinert med dårlig aerodynamikk gjør nok at denne bilen ikke kommer lang, de burde hatt det store batteriet fra e-spacetourer tilgjengelig ihvertfall på L2 versjonen.
Model 3 2019 LR Rwd

vinterdekk

#25
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 21. juni 2021, klokken 10:26
Tipper om vinteren så kan man regne med rundt 15 mil i rekkevidde og kanskje 20 om sommeren på 80-90 motorvei.
Lite effektiv drivlinje kombinert med dårlig aerodynamikk gjør nok at denne bilen ikke kommer lang, de burde hatt det store batteriet fra e-spacetourer tilgjengelig ihvertfall på L2 versjonen.

Takk for rekkeviddeanslag. Det bør reflekteres i prisen for å veie opp for akilleshelen med lite batteri. Jeg regner med at batteriet er lett å få opp i ladetemperatur i kaldt vær og at det tåler mange ladestopp på langtur. Det får man forhåpentligvis svar på når disse blir testet under kjølige norske forhold. Men med bare 5-10 kWh større batteri så hadde valget blitt mye lettere, da hadde det ikke vært like nøye med denne tråden for å avdekke realistisk rekkevidde for min del.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Daniel_0007

Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA