Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som tør spå rekkevidde på kommende Citroën ë-Berlingo?

Startet av vinterdekk, søndag 21. mars 2021, klokken 18:07

« forrige - neste »

vinterdekk

Sjeldent tilfelle av sammentreff, men både jeg og madammen ble nyskjerrig på samme bil for en gangs skyld. Jeg lurer på om noen tør spå vinterrekkevidde på en e-Berlingo L1 (kort versjon)? Det er vel samme batteripakke som e-C4 som var med på vintertesten nylig, og den klarte å vise rundt 190 km som nedre rekkevidde (uten forvarming og veldig kaldt).

Citroën ë-Berlingo: Originalen blir elektrisk

Du kan ikke vise dette vedlegget.

"ë-Berlingo kommer med en eller to skyvedører og i to lengder. L1 er 4,40 meter lang, mens L2, har en lengde på 4,75 meter. Under gulvet ligger et 50 kWh litium-ion-batteri som gir en rekkevidde på 280 kilometer (WLTP)."

"Citroën ë-Berlingo har en motor på 100 kW (136 hestekrefter) og et dreiemoment på 260 Newtonmeter. Batteriet som består av 216 celler og 18 moduler er plassert under gulvet, noe som gir lavt tyngdepunkt, god stabilitet og forutsigbare kjøreegenskaper.

- Takket være at Litium ion-batteriet på 50 kWh kan hurtiglades med inntil 100 kW, fungerer ë-Berlingo svært godt også på lengere turer. 80 prosent av batteriet kan lades på 30 minutter, sier Nedenes."

(Beklager mange edits, jeg kom til å trykke lagre før jeg var ferdig med innlegget.)
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

Svarer på mitt eget innlegg. Nissan Nv200 Evalia 40 kWh har en nedre rekkevidde på 140 km, Citroen e-Berlingo har 50 kWh så jeg antar 140 km + 20% = 168 km ikke vil lande langt fra sannheten? Men jeg antar Nv200 Evalia ikke er utstyrt med varmepumpe, og om e-Berlingo får dette bør vel den klare noen mil lengre visst det ikke er ekstremt kaldt da. Citroen e-C4 har en 5kWh varmepumpe så jeg antar e-Berlingo får det også. Hvor stort utslag gjør varmepumpen på beregningen, montro?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Daniel_0007

Vil tippe 170ish på vinter og rundt 220 på sommer.
Ev database pleier å ha tallene ganske riktig, berlingo har de ikke fått opp enda men den større e-spacetourer er der så er bare å legge på kanskje 10%

https://ev-database.org/car/1340/Citroen-e-SpaceTourer-XS-50-kWh
Model 3 2019 LR Rwd

vinterdekk

#3
Veldig nyttig informasjon, Daniel_0007.

Har ingen hast med bilbytte og flere hurtigladere kan komme i nord fra jeg skriver dette og til bilen finnes hos forhandler. Så selv med disse tallene behøver den nødvendigvis ikke å avskrives riktig ennå, tror jeg.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

CitB59EL

Har kjørt min El berlingo l2 varebil som veierc1960kg  over 153000 km nå. Hvis den nye har samme ca forbruk så bør den gå over 150km på vinter og over 260m sommer rimelig greit. Tok da min reelle rekkevidd og  doblet rekkevidde pga 45 kwh reelt batteri. Min går ca 75- 85 km med varme iflg trippteller før første gule lampe kommer på 20% batteri ved 0 temp. Klarte 105 km før helga før bil stoppet da uten varme de siste 20 km.

vinterdekk

Høres ut som din erfaring er veldig overførbar, CitB59EL. Takk.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

#6
Jeg ser at behovene våre innebærer 1 til 2 turer i måneden hvor vi kjører 70 + 70 km, med enten middagsbesøk eller overnatting. Kjøreturene innebærer bykjøring og svingete fylkesvei (80 sone), altså lav snitthastighet. Passasjerene vil ønske det behagelig varmt. Men man kan havne i snøstorm og nedsnødd vei med enkeltspor, eller får ett ekstra æren på turen som gjør at man kjører noen km lengre. Ut fra denne tråden ser det ut som at bilen dekker behovene våre hårfint så lenge vi lader godt i forkant. Tror dere rekkeviddeangsten vil bli plagsom?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#7
WLTP kombinert rekkevidden er ca 270km (275km på varebil). Litegrann bedre enn kommende Renault Kangoo E-Tech/Nissan e-NV250 Evalia(?)/Merces eCitan Tourer/EQT (trillinger). Er "gammelt" nytt for de som har fulgt med på "Lanseringskalender for elbil" ;)
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0

Min variant av praktisk rekkevidde ligger i rekkeviddetabellene (noe tilsvarende EV database, men bruker eget grunnlag):
https://elbilforum.no/index.php?topic=34844.0

Citroën ë-Berlingo/Peugeot e-Rifter/Opel e-Combo Life/Toyota ProAce City Verso electric blir firlinger med 7 seter og mulighet for 750kg henger.

Personbilutgaven(e) kommer sannsynligvis bare i lengste utgave.

vinterdekk

#8
Oversikten din er kjempe bra, Finnøy. Det er kort utgave som er aktuell for oss. Har fått bekreftelse fra Opel Norge at Combo-e kan fåes i L1 og syv-seter, samme som Vauxhall Combo-e i UK. Så det stemmer ikke at det bare er voksenutgaven (L2) som vil bli tilbudt. Men de nevnte ikke noe om det ville bli en listet konfigurasjon eller noe de kan tilby per kundeønske.. :)

https://www.vauxhall.co.uk/cars/combo-life/electric.html

Oddsene er vel at det blir små detaljer som skiller Opel Combo-e, Citroen e-Berlingo og Peugeot e-Rifter men mulighet til syv seter i kort utgave vil utgjøre stor forskjell for oss.

Det ser ut til at disse bør klare over 150 km som nedre rekkevidde i dårlige kjøreforhold på vinteren.. iflg. CitB59El. Og i din oversikt er det beregnet til 147 km med pendling. Bare lurer på om vi vil kjenne for ofte på rekkeviddeangst med ett kjøremønster som beskrevet i det forrige innlegget mitt. Prøver bare å forestille meg worst case scenario uten ladding underveis. :)
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 25. mai 2021, klokken 20:24
Oversikten din er kjempe bra, Finnøy. Det er kort utgave som er aktuell for oss. Har fått bekreftelse fra Opel Norge at Combo-e kan fåes i L1 og syv-seter, samme som Vauxhall Combo-e i UK. Så det stemmer ikke at det bare er voksenutgaven (L2) som vil bli tilbudt. :)

https://www.vauxhall.co.uk/cars/combo-life/electric.html

Oddsene er vel at det blir små detaljer som skiller Opel Combo-e, Citroen e-Berlingo og Peugeot e-Rifter men mulighet til syv seter i kort utgave vil utgjøre stor forskjell for oss.

Det ser ut til at disse bør klare over 150 km som nedre rekkevidde i dårlige kjøreforhold på vinteren.. iflg. CitB59El. Og i din oversikt er det beregnet til 147 km med pendling. Bare lurer på om vi vil kjenne for ofte på rekkeviddeangst med ett kjøremønster som beskrevet i det forrige innlegget mitt. Prøver bare å forestille meg worst case scenario uten ladding underveis. :)

Så bra at det er kommet mer konkret informasjon, takk for link  :+1:

Mine beregninger på "pendlerrekkevidde" er egentlig ment på hvor dårlig rekkevidden kan bli på en dårlig dag slik at 70+70 burde gå, men jeg liker å se resultater fra prøvekjøringer når bilen faktisk kommer.

vinterdekk

#10
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på tirsdag 25. mai 2021, klokken 22:05
Så bra at det er kommet mer konkret informasjon, takk for link  :+1:

Mine beregninger på "pendlerrekkevidde" er egentlig ment på hvor dårlig rekkevidden kan bli på en dårlig dag slik at 70+70 burde gå, men jeg liker å se resultater fra prøvekjøringer når bilen faktisk kommer.

Betryggende å vite at det burde gå i teorien.  :+1:

Håper disse trillingene (eller firlingene) slår an, var interessert i bensinutgaven for noen år siden men det var ingen tilgjengelig for prøvekjøring eller på bruktmarkedet i nærheten. Kan hende interessen blir fornyet med elektrisk versjon.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 25. mai 2021, klokken 20:24
..Det er kort utgave som er aktuell for oss. Har fått bekreftelse fra Opel Norge at Combo-e kan fåes i L1 og syv-seter, samme som Vauxhall Combo-e i UK. Så det stemmer ikke at det bare er voksenutgaven (L2) som vil bli tilbudt. Men de nevnte ikke noe om det ville bli en listet konfigurasjon eller noe de kan tilby per kundeønske.. :)

https://www.vauxhall.co.uk/cars/combo-life/electric.html
...

Jeg ble nok lurt av pressemeldingen fra Toyota som forteller at bare lengste utgave av PoAce City Verso electric (den 4. av disse firlingene) kommer i personbilutgave; men det gjelder nok bare Toyota.
https://www.mynewsdesk.com/no/toyota/pressreleases/toyota-proace-city-electric-leverer-praktisk-nytte-med-null-utslipp-3096637

vinterdekk

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på onsdag 26. mai 2021, klokken 22:56
Jeg ble nok lurt av pressemeldingen fra Toyota som forteller at bare lengste utgave av PoAce City Verso electric (den 4. av disse firlingene) kommer i personbilutgave; men det gjelder nok bare Toyota.
https://www.mynewsdesk.com/no/toyota/pressreleases/toyota-proace-city-electric-leverer-praktisk-nytte-med-null-utslipp-3096637

Fikk en liten mistanke om det kunne være forklaringen når jeg tenkte meg om. Opel, Peugeot og Citroen nevner begge størrelsene i sine pressemeldinger for de nye modellene. Og oppgir en beregnet WLTP på 280 km.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

Peugeot Italia rapporterer 245 km WLTP (35 km kortere enn det som er framstilt i tidl. pressemeldinger), montro om det er endelig ratifisering? https://www.peugeot.it/gamma-modelli/e-rifter.html
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

CitB59EL

Kan stemme det. Ser at det står 278 WTLP foreløping på varebilene. Men alt dette avhenger av flere faktorer. Håper at PSA har lært denne gangen å ikke setter på rene varebil dekk med E i rulle motstand på Berlingo slik de gjorde på min når den var ny. Med A dekk på sommern så går den en del lengre enn med E dekk.. Har nå C dekk på vintern og noe kortere rekkevidde en det jeg oppgav tidligere i denne tråden. Antar nå at nedre grense er ca 130-140 km med varme hvis en har C dekk eller dårligere. Med B dekk ala Nokian R3 vil den nok gå 150 km som nedre grense. Min gamle Berlingo viser ca 130-137 km nå på GOM ved oppstart(100%).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA