Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp! Kansellerte Model 3 for 89 dager siden, venter fortsatt på kr. 40.000,-

Startet av SintPåTesla, søndag 21. mars 2021, klokken 17:24

« forrige - neste »

SintPåTesla

Hei venner,

På grunn av dårlig service, valgte jeg å kansellere Model 3 den 22. desember 2020. Bilen skulle vært levert på Norges Varemesse dagen før, men med flere hundre foran meg i kø, ga jeg opp etter å ha ventet i ca. 1 time. Jeg hadde fått booking kl. 15:50, så jeg trodde bilen ville bli levert ut presist. Folk jeg pratet med i køen hadde ventet i flere timer. En person jeg var i kontakt med på Facbook, fikk utleverting 9 timer etter oppsatt booking. Han ventet alle 9 timene på Norges Varemesse.

Den 22. desember 2020 fikk jeg en telefon fra Tesla, der de beklaget og lurte på om jeg kunne ta meg turen til Lillestrøm en gang til, for å hente bilen. Dette takket jeg høflig nei til. Jeg måtte da bekrefte på SMS at jeg kansellerte bilen. Dette ble gjort. Samme dag overførte jeg bilen tilbak til Tesla via vegvesen dot no. For sikkerhetsskyld, sendte jeg også angreskjema på e-post og i posten den 28. desember. Alt jeg hadde bestilt av matter, skvettlapper osv. ble også sendt i retur, etter først å ha fått returen godkjent i appen. Ingenting var åpnet.

Nå, etter 89 dager, har jeg enda ikke fått tilbake innskuddet på kr. 40.000,- Jeg har kun fått refundert kr. 640,- for skvettlapper. Jeg kjøpte varer i Tasla-Shoppen for kr. 4500,- Slik at de skylder meg fortsatt en god del.

Jeg har purret masse og har også truet med å kontakte media. Hva bør jeg gjøre? Har noen av dere noen gode råd å komme med?

PS: Jeg vil nevne at Tesla har bedt meg ombestemme meg og tilbudt meg å hente bilen totalt 3 ganger. Jeg har sagt nei alle gangene. Den siste gangen, for ca. 1 måned siden, sa jeg at jeg kunne ta bilen om jeg fikk 1500 km gratis superlading. Jeg hadde en vervelink fra broren min som jeg glemte å benytte da jeg bestilte. Jeg sa at jeg kunne trekke kanselleringen om jeg fikk bruke vervelinken etterskuddsvis, som plaster på såret. Dette ble avslått. Jeg opprettholdt dermed kanselleringen for 3. gang. 

Oppdatering:

Jeg har nå fått tilbake kr. 39.000,- etter å ha ventet i 110 dager. Mangler fortsatt ca kr. 3500,- for uåpnede pakker med gulvmatter og andre ting sendt i retur - godkjent for retur i appen. Men etter så lang tid regner jeg med at en utro Tesla ansatt, eller ansatt hos Bring/Posten har stjålet disse tingene? og at pengene er tapt. Jeg fikk ingen renter på innskuddet på 39.000,- Bestillingsgebyret på kr. 1000,- ble behold av Tesla. Noen her på forumet skrev at jeg skulle få tilbake den 1000 lappen også, men det skjedde altså ikke.

Tesla Norge har bedt om unnskyldning for at jeg har måttet vente så lenge på pengene.

I stedet for Model 3, har jeg bestilt topp utgaven av Ford Mustang Mach-e med AWD. Om Model Y hadde kommet til Norge i 2021, hadde jeg bestilt den i stedet. (Kan hende den kommer, men tviler sterkt? Tør ikke gamble på at den gjør det). Om Kinesiske NIO hadde hatt elbiler til salgs nå med etablerte batteri-bytte stasjoner, hadde jeg valgt deres største SUV foran Mustang Mach-e og Model Y, men NIO er for sent ute for meg.



z4rd

40.000? Hva er det for? Ikke vært borti så høyt innskudd/depositum hos Tesla. Var det ifm et lån? Er det ikke banken i så fall du skal kontakte? Uansett, bare å sende en mail og forklare at du krever forsinkelsesrenter fra den dagen dere faktisk ble enige om at kansellering var gjennomført og bekreftet.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

marcob

Det fungerer dårlig, jf. forsinkelsesrenteloven. Du kan derimot ha rett på forsinkelsesrenter fra 30 dager fra du sendte Tesla skriftlig påkrav om å betale, jf. § 2 andre punktum.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1976-12-17-100

trykkertor

Sitat fra: SintPåTesla på søndag 21. mars 2021, klokken 17:24
Jeg har sagt nei alle gangene. Den siste gangen, for ca. 1 måned siden, sa jeg at jeg kunne ta bilen om jeg fikk 1500 km gratis superlading.
Hmmm... er du klar over hvor lite 1500km gratis lading er verdt?
Skjønner du har vært gjennom mye, og flere avvisningen, men at et så lie insentiv skulle endre alt forstår jeg ikke.

Electric cars in Norway

SintPåTesla :+1: tror det beste er en at du har en fin dialog med Tesla om dette og løser saken til beste for begge parter. En konflikt situasjon med Tesla er ikke smart for noen parter.

Marzo

Sitat fra: trykkertor på søndag 21. mars 2021, klokken 20:16
Hmmm... er du klar over hvor lite 1500km gratis lading er verdt?
Skjønner du har vært gjennom mye, og flere avvisningen, men at et så lie insentiv skulle endre alt forstår jeg ikke.

Veldig spesielt at Tesla vurderer det mer verdt enn et salg...
Som du sier er det snakk om hundrelapper i kostnader for Tesla.


Er panten slettet på bilen? Den ble gjerne omregistrert på en ny kunde på listen?

SintPåTesla

Dette er innskudd på billån som ble betalt til Tesla. Jeg trodde også innskuddet gikk til DNB, men DNB forklarte at pengene gikk til Tesla da jeg kontaktet dem og avbestilte lånet. DNB ba meg kontakte Tesla for å få pengene tilbake. Jeg har kontaktet Tesla mange ganger. Fikk høre at det ville ta ca. 45 dager. Tesla USA skulle ha IBAN nr. og BIC/SWIFT nr. de fikk dette på e-post 28. desember 2020. Tesla Norge ba om det samme 27. februar 2021. Da videre sendte jeg e-posten som ble sendt 28. desember.

Sitat fra: z4rd på søndag 21. mars 2021, klokken 17:58
40.000? Hva er det for? Ikke vært borti så høyt innskudd/depositum hos Tesla. Var det ifm et lån? Er det ikke banken i så fall du skal kontakte? Uansett, bare å sende en mail og forklare at du krever forsinkelsesrenter fra den dagen dere faktisk ble enige om at kansellering var gjennomført og bekreftet.

SintPåTesla

Noen i en Facebook gruppe, skrev at de som fikk forsinket utlevering, fikk 10.000 gratis Super Charger km som plaster på såret. Så da Tesla Norge ba meg ombestemme meg og komme å hente model 3, viste jeg til denne posten. Jeg ba om 10.000 km om mulig, men minimum 1500 km for å ombestemme meg. Broren min har gratis super lading, slik at de ville kun måttet gi bort 1500 km og ikke 3000. Som sagt ble det avslått. Jeg har avslaget på e-post. Jeg aner ikke hva 1500 km i super lading koster? Jeg begynte å bli lei av å hele tiden bli bedt om å ombestemme meg. Og Model 3 er ingen dårlig elbil. Og hun som ringte
«Erudita» var super hyggelig. Det var derfor jeg nesten kjøpte bilen. Men så ble jeg litt sta og opprettholdt kanselleringen, da jeg ikke fikk 1500 km gratis.

Sitat fra: Marzo på onsdag 24. mars 2021, klokken 09:18
Sitat fra: trykkertor på søndag 21. mars 2021, klokken 20:16
Hmmm... er du klar over hvor lite 1500km gratis lading er verdt?
Skjønner du har vært gjennom mye, og flere avvisningen, men at et så lie insentiv skulle endre alt forstår jeg ikke.

Veldig spesielt at Tesla vurderer det mer verdt enn et salg...
Som du sier er det snakk om hundrelapper i kostnader for Tesla.


Er panten slettet på bilen? Den ble gjerne omregistrert på en ny kunde på listen?

SintPåTesla

Jeg fikk vognkortet i posten en uke etter at jeg overførte Model 3 tilbake til Tesla. Jeg tenker nå i ettertid at jeg burde krevd å få innskuddet tilbake før jeg overførte bilen. Jeg er positiv til ha god dialog med Tesla. Jeg er ikke uvenner med Dem. Men synes det er urettferdig at jeg har måttet vente så lenge på pengene. Og fortsatt venter. Jeg blir vel nødt til å kontakte «TV 2 - Hjelper Deg» og VG ?

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 24. mars 2021, klokken 07:24
SintPåTesla :+1: tror det beste er en at du har en fin dialog med Tesla om dette og løser saken til beste for begge parter. En konflikt situasjon med Tesla er ikke smart for noen parter.

bmw2002

Du skal være glad du ikke har kjøp bil i USA. Der har over 400 personer blitt belastet dobbel kjøpspris og sliter med å få igjen pengene.

SintPåTesla

Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 30. mars 2021, klokken 22:16
Du skal være glad du ikke har kjøp bil i USA. Der har over 400 personer blitt belastet dobbel kjøpspris og sliter med å få igjen pengene.

Hei. Takk for kommentaren din. Jeg har nå fått tilbake kr. 39.000,- etter å ha ventet i 110 dager. Mangler fortsatt ca kr. 3500,- for uåpnede pakker med gulvmatter og andre ting sendt i retur - godkjent for retur i appen. Men etter så lang tid regner jeg med at en utro Tesla ansatt, eller ansatt hos Bring/Posten har rappet disse tingene? og at pengene er tapt. Jeg fikk ingen renter på innskuddet på 39.000,- Bestillingsgebyret på kr. 1000,- ble behold av Tesla. Noen her på forumet skrev at jeg skulle få tilbake den 1000 lappen også, men det skjedde altså ikke.

Handyman

Sitat fra: SintPåTesla på torsdag 22. april 2021, klokken 17:35
Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 30. mars 2021, klokken 22:16
Du skal være glad du ikke har kjøp bil i USA. Der har over 400 personer blitt belastet dobbel kjøpspris og sliter med å få igjen pengene.

Hei. Takk for kommentaren din. Jeg har nå fått tilbake kr. 39.000,- etter å ha ventet i 110 dager. Mangler fortsatt ca kr. 3500,- for uåpnede pakker med gulvmatter og andre ting sendt i retur - godkjent for retur i appen. Men etter så lang tid regner jeg med at en utro Tesla ansatt, eller ansatt hos Bring/Posten har rappet disse tingene? og at pengene er tapt. Jeg fikk ingen renter på innskuddet på 39.000,- Bestillingsgebyret på kr. 1000,- ble behold av Tesla. Noen her på forumet skrev at jeg skulle få tilbake den 1000 lappen også, men det skjedde altså ikke.
Du får ikke bestillingsgebyret tilbake.

Teksten under er hentet fra nettsiden til Telsa, og står meget godt synlig når man skal betale:

Til forfall i dag
kr. 1.000
Ikke-refunderbart ordregebyr*

*Kan ikke refunderes for avbestillinger, bortsett fra når lovbestemte avbestillingsrettigheter gjelder. Hvis du skal lease kjøretøyet, og det vil fullfinansieres av en tredjepart, vil bestillingsavgiften refunderes etter levering.

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Spørsmålet er jo om dette skal tegnes som 14 dagers angrerett etter nettsalg eller om bilen var skreddersøm til deg. Jeg vil tippe du juridisk sett skal få tilbake den 1000ingen også. Det går nemlig ikke an å avtale seg vekk fra rettigheter fastsatt i lov.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ingeniøren

Sitat fra: daktari på lørdag 24. april 2021, klokken 18:24
Spørsmålet er jo om dette skal tegnes som 14 dagers angrerett etter nettsalg eller om bilen var skreddersøm til deg. Jeg vil tippe du juridisk sett skal få tilbake den 1000ingen også. Det går nemlig ikke an å avtale seg vekk fra rettigheter fastsatt i lov.

Ok - ikke bare Tesla.

Skifter bank om dagen og vurderte om vellet jeg er kasserer i og skulle skifte til bedriftskonto hos samme bank. Dette er et nonprofitt foretak som nå er pålagt å registrere seg i brønnøysund, men må bruke på bedriftskonto slik at jeg ikke må skatte av formuen mm. Sjekket vilkår og jeg har 14 dager angrerett i bedriftskonto og men etableringskost på kr 500 får jeg ikke igjen. Mao, ikke uvanlig - var til og med uthevet i vilkår. I privatbanken refuseres alt.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA