Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dekk ID.4

Startet av Peacock, søndag 21. mars 2021, klokken 12:01

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: hELgenen på onsdag 27. oktober 2021, klokken 16:11
Bare dytter opp tråden igjen og vinkler den inn på bolter.

Fikk avbalansert dekkene hos forhandler - og da hadde forhandler byttet ut minimum den ene bolten som skal åpnes med denne låsebolten med en ny mer standard variant av låsebolten. De glemte å legge ned ny pipe i bilen men fikk ordnet det i etterkant da de skaffet en (velbrukt) pipe. Men er det vanlig praksis at verkstedene bytter ut denne bolten med en mer standard variant?  Ser problemet for verkstedet som hele tiden må hente frem bilens spesial pipe ved hvert hjulskift, men samtidig føles det litt snodig når orginal bolten fjernes og erstattes av noe annet. Jeg har ikke oversikt over om alle boltene ble byttet, men er 100% sikker på at låsebolten ble byttet da jeg så nøye på denne rariteten ifb. hjulskift. Vet at boltene må være konet spesielt for å passe ulike felger og likte ikke helt denne praksisen ved å bytte vekk det som fulgte med fra fabrikk. Det kan som sagt sikkert være gode grunner for å gjøre slikt - men det var vel også gode grunner for at fabrikken ville gjøre det på sin måte også.........Noen som har tanker om dette?
Rart. Hadde de forklaring, var det en tilbakekalling?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

#76
Nei,ingen tilbakekalling. Var vibrasjoner i vinterdekk som ble levert med bilen og nylig montert nå som vinteren er i anmarsj.

Ringte verksted og de foreslo avbalansering. Helt greit,men når bilen kom tilbake manglet jeg pipe for låsebolt.

Dekkene skal jo etterstrammes og slik oppdaget jeg at bilen hadde fått andre bolter og manglet pipe for å gjøre jobben med etterstramming. Så kontaktet dem og fikk en godt brukt pipe som passet de nye boltene. Spurte da om hvorfor de hadde byttet,men personen jeg snakket med hadde ikke noe svar. Hadde dårlig tid og siden pipen jeg fikk passet styrte jeg ikke mer med det og dro.

Men den orginale bolten så noe annerledes ut og hadde en helt annen utforming mhp låsing. Så også en annen bolt på en annen bil som trolig også var byttet,da den hadde samme låsesystem som den jeg fikk. Fikk også vite at bilene visstnok hadde mange ulike låsebolter,hvilket stemte med det jeg opplevde.
Jeg er ikke i tvil om at de har byttet flere,men aner ikke hvorfor.

Kanskje noen kan legge inn bilder av sin låsebolt pipe så får vi se om det er mange varianter der ute?


Jambo

Har ikke noen bilder, men jeg har sett såpass mange varianter på facebook at jeg antar det dreier seg om titalls, kanskje over 100 forskjellige mønstre. Naturligvis. Ellers kunne jo de som stjeler felger bare gått rundt med den ene riktige nøkkelpipa og tatt felgene likevel, siden den alltid ville passet.

Merkelig at forhandler byttet mutrene, men om de er riktig dimensjonert burde det ikke ha noe å si. Kanskje de ikke klarte å holde kontrollen på mutrer/nøkler.

hELgenen

Jeg som kunde vet jo ikke om boltene er riktig dimensjonert eller har rett utforming. Jeg ser bare at de er byttet uten at jeg som kunde er orientert eller fått en forklaring

peinarsen92

Hvilket trykk kjører dere med i dekkene?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA