Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dekk ID.4

Startet av Peacock, søndag 21. mars 2021, klokken 12:01

« forrige - neste »

jlan

#60
Sitat fra: amrois på torsdag 01. april 2021, klokken 09:51
Er det noen som kan si noe innsiktsfullt om hvilke grunner de har hatt?
Min erfaring (fra MGF) er at bredere dekk bak gir mindre sporing. Min teori er at et bredere dekk begynner før å klatre på kanten av et spor. Når bakhjulene klatrer først, så vil det lede bilen tilbake i sporet.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Stikkkontakt

Sitat fra: amrois på torsdag 01. april 2021, klokken 09:51
Det spekuleres mye om hva man kan oppnå av fordeler med smalere dekk bak, men jeg er fremdeles ikke overbevist. VW har naturligvis svært gode grunner for å ga valgt det de gjorde.

Ja,de har sikkert gode grunner.
Men én del av teoriene blir vel helt eller delvis slått ihjel av at 1) ID.3 har samme dimensjon foran og bak uansett felgstørrelse og 2) Enyaq AWD også har bredere dekk bak enn framme.

02jan

Jeg ville hatt like dekk foran og bak , selv om forbruket hadde økt 2%.

Nå har jeg ikke testet enyaq , men erfaring ned å gå ned fra orginal  vinterdekk 245 til 235 på min passat er Positivt på det jeg var ute etter : mindre stiv, bedre kjøreegenskaper vinterveier, mindre dekkstøy i høy fart ( fra nesten ingen ting til 0).

At en bil med toppfart på 160 kmt trenger 19» og 255 dekk for å være godkjent stusser jeg litt på . Men jeg skal smøre meg med tolmodighet og se reelle test på våt og tørt snøføre.

Har kjørt med 195, 205 , 225 , 235 på A6 og gått tilbake til og 195/65 15 da dette er beste hjuloppsett totalt for 1.7 tonn quattrobilen.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

hELgenen

Sitat fra: 02jan på torsdag 01. april 2021, klokken 11:43
Jeg ville hatt like dekk foran og bak , selv om forbruket hadde økt 2%.

Nå har jeg ikke testet enyaq , men erfaring ned å gå ned fra orginal  vinterdekk 245 til 235 på min passat er Positivt på det jeg var ute etter : mindre stiv, bedre kjøreegenskaper vinterveier, mindre dekkstøy i høy fart ( fra nesten ingen ting til 0).

At en bil med toppfart på 160 kmt trenger 19» og 255 dekk for å være godkjent stusser jeg litt på . Men jeg skal smøre meg med tolmodighet og se reelle test på våt og tørt snøføre.

Har kjørt med 195, 205 , 225 , 235 på A6 og gått tilbake til og 195/65 15 da dette er beste hjuloppsett totalt for 1.7 tonn quattrobilen.

Det er et stykke fra 1.7 tonn til 2.2 tonn - så store felger er vel naturlig tenker nå jeg.
Når det kommer til dekkbredde så tipper jeg at de tyske ingeniørene har valgt dette av en grunn.
Jeg vil alltid velge å forholde meg til fabrikkens anbefalinger mhp. dekk,felg og dekktrykk og ikke prøve meg på en Reodor felgen variant - til det er kompetansen for egen del alt for lavt sammenlignet med dr. X og Y i Tyskland.
Kommer det derimot informasjon av Tyskland om at man kan velge - vel så stiller saken seg i et annerledes lys

Stikkkontakt

Problemet er at det ikke bare er ingeniørene som styrer dette. Det er i minst like stor grad økonomene. Aerodynamiske og lette felger kan signifikant forbedre forbruket uten at man bytter dekk.
Men lette felger er dyre og de står ikke montert på bil fra fabrikk.
Bare som et eksempel fikk Hyundai Kona over 20 km lengre WLTP rekkevidde ved at man byttet dekkleverandør uten å endre dimensjon.

hELgenen

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 01. april 2021, klokken 13:33
Problemet er at det ikke bare er ingeniørene som styrer dette. Det er i minst like stor grad økonomene. Aerodynamiske og lette felger kan signifikant forbedre forbruket uten at man bytter dekk.
Men lette felger er dyre og de står ikke montert på bil fra fabrikk.
Bare som et eksempel fikk Hyundai Kona over 20 km lengre WLTP rekkevidde ved at man byttet dekkleverandør uten å endre dimensjon.

Tror ikke økonomene er inne og roter med typegodkjenninger - de er vel mer involvert i å vurdere hva bilen leveres med. Så om det kommer felger, dekk osv..som gir større rekkevidde - så vil det jo være et ettermarked for dette. VW er forøvrig ganske grove på å ta ut marginer på ekstra-utstyr - og her burde det da ifølge en del her inne, være et potensialt for slikt. Og da finner jeg det snodig at VW ikke selv går ut og tilbyr alternativer med bedre rekkevidde til en noe høyere pris.....


Roy Aasen

Jeg gir fullstendig beng i hva folkevogn mener...jeg setter på det som passer meg. Ganske så enkelt. 8).
Andre må få lov til å gjøre som de vil.

Går ikke igjennom på PKK var det en som skreiv. Sannhet med mye modifikasjoner er min erfaring på det.
Blir sjekket om det er brukbart mønster og dett var dett.
For min del er det 4 år til PKK, så da en nok bilen borte,.

Finnes sågar muligheter for mer hjul :-)


Så lar jeg dere diskutere videre :laugh:



02jan

Det kan godt hende at id4/enyaq kun kan ha 255 dekk bak, men hva er da årsaken til at de ikke kan ha 235 dekk bak ? Isåfall er understellet/opphenget spesielt følsomt for avvik ?

Volvo xc90 T8 på 2.5 tonn godkjent både med 275 dekk og 235 dekk bak , valgfritt for eier. 
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Trond.m

Tviler på at det er noen annen årsak enn at VW mener at bilen da får beste kjøreegenskaper. En grunn må det jo være til at de velger en løsning som er fordyrende, samtidig som de åpenbart har brukt sparekniven andre steder for å holde prisen nede. Men det kan også være styrt av at de mener bilen vil selge bedre med brede dekk. Ser at de også i USA har 255 bak.

Trond.m

Sjekket dimensjonen på vinterhjulene jeg fikk med id.4. De har faktisk samme dimensjon foran og bak, 235/55 R19. Det er jo rart med tanke på at andre VW forhandlere ikke ville avvike fra bredere dekk bak.

Oddaa

Sitat fra: 02jan på torsdag 01. april 2021, klokken 15:01
Volvo xc90 T8 på 2.5 tonn godkjent både med 275 dekk og 235 dekk bak , valgfritt for eier.
Jepp, men den like tunge XC40 P8 er spesifisert med 235 foran og 255 bak. Har ikke sjekket alternative dimensjoner for denne, men fikk i alle fall lik dimensjon på vinterhjul.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Trond.m

Er det andre som har fått 235/55 R19 foran OG bak på ID.4, 77 kwh ?

ENTO

Iflg prisliste så ser det ut for at 235 dekk foran og bak er forbeholdt det lille batteriet, og 255 bak er et must på 77kw batteriet.

Trond.m

Sitat fra: ENTO på torsdag 15. april 2021, klokken 00:48
Iflg prisliste så ser det ut for at 235 dekk foran og bak er forbeholdt det lille batteriet, og 255 bak er et must på 77kw batteriet.
Det er vanskelig å forstå, men tydeligvis noe de har bestemt. BMW iX3 har også bredere bakhjul på sommerhjul, men vinterdekkene de leverer har lik dimensjon foran og bak (245 bredde på 19 tom).
Forhandler kom ut til meg og byttet mine bakhjul da jeg ved en feil hadde fått 235.

hELgenen

Bare dytter opp tråden igjen og vinkler den inn på bolter.

Fikk avbalansert dekkene hos forhandler - og da hadde forhandler byttet ut minimum den ene bolten som skal åpnes med denne låsebolten med en ny mer standard variant av låsebolten. De glemte å legge ned ny pipe i bilen men fikk ordnet det i etterkant da de skaffet en (velbrukt) pipe. Men er det vanlig praksis at verkstedene bytter ut denne bolten med en mer standard variant?  Ser problemet for verkstedet som hele tiden må hente frem bilens spesial pipe ved hvert hjulskift, men samtidig føles det litt snodig når orginal bolten fjernes og erstattes av noe annet. Jeg har ikke oversikt over om alle boltene ble byttet, men er 100% sikker på at låsebolten ble byttet da jeg så nøye på denne rariteten ifb. hjulskift. Vet at boltene må være konet spesielt for å passe ulike felger og likte ikke helt denne praksisen ved å bytte vekk det som fulgte med fra fabrikk. Det kan som sagt sikkert være gode grunner for å gjøre slikt - men det var vel også gode grunner for at fabrikken ville gjøre det på sin måte også.........Noen som har tanker om dette?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA