Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2-fase lading på 7,4 kW lader og 1-fase lading på 11 kW lader

Startet av Eivind S, fredag 19. mars 2021, klokken 17:57

« forrige - neste »

Eivind S

Er det noen som har testet standard 7,4 kW lader på en 3 fase 16A 400V anlegg? Klarer den å trekke fra 2 faser som en god del andre biler klarer (typisk de tyske)? Eller klarer den bare å trekke fra 1-fase slik at det blir 3,6 kW på en 11 kW lader?
Og tilsvarende på 11 kW ladeopsjonen. Klarer den trekke 7,4 kw fra en 1-faselade 32A?
2017 VW e-Golf FL
2020 Audi e-tron 55

bjaolsen

bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

EV - Driver

#2
Det finnes ikke 2-fase lading. Kun en eller tre.
1-Fase (to kabler)= Leder A + B => Effekten tas ut mellom A+B => 1-fase.
3-Fase (tre kabler)= Leder A + B + C =>
Effekten tas ut mellom A+B OG A+C OG C+B => 3-fase
VW ID.4 Max bestilt 09.2020
Hyundai Kona April 2020 -Solgt
Hyundai Ioniq 2019 10/10-2019 -
E-up mottatt april 2014 - solgt april 2020
E-Golf mottatt 23/1-15 - solgt juli 2019

turfsurf

Sitat fra: EV - Driver på fredag 23. april 2021, klokken 11:05
Det finnes ikke 2-fase lading. Kun en eller tre.
Det er vel litt upresist. Man kan fint lade fra to faser (og det gjøres). Da gjør man en såkalt åpen delta tilkobling.

Dvs man kobler en dellader mellom f.eks l1-l2, og en annen mellom l1-l3. Man kan da ikke koble tredje mellom l2-l3 fordi det som er tiltenkt N er koblet sammen og vil føre til kortslutning mellom to faseledere.

Det som dog er rett er at det er ikke tofas strømnett,  siden man trenger tre ledere for to faser, og da får man automatisk tre faser.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Eivind S

Takk for svar fra bjaolsen. Det var det ene spørsmålet jeg lurte på.

Nå er jeg ikke noe elektriker, så jeg er på skikkelig tynn is og det er bare å påpeke mitt Dunning–Kruger nivå :D
Jeg har to ladeoppsett. Et 32A enfase på IT nett og så en 32A på 3 fase TN (hus og hytte).
Det jeg ser på TN ladeboksen når f.eks. Mercedes EQC eller e-Golf FL lader, er at 2 av 3 faser lader med 16A og 230V.
Slik jeg forstår det da er fase 1 trukket ut fra L1 og N (og ikke L1 mot L2 siden det ville gitt 400V) og fase 2 er fra L2 mot N.
Ladeboksen er da ikke koblet i deltaoppsett. Så det er ingen åpen delta på TN nett.

Poenget var i alle fall om en 7,2 kW lader klarte å utnytte 2 faser på et 3 fase 16A TN 11 kW ladeoppsett (som er ganske vanlig på TN nett har jeg sett) slik at man fikk ut 7,2 kW i stedet for magre 3,6 KW.
EQC (etter en SW oppdatering) og e-Golf klarer dette fint, men etter det jeg vet klarer ikke Kia/Hyundai/Nissan dette. Så var interessert i hva PSA hadde gjort.
2017 VW e-Golf FL
2020 Audi e-tron 55

bjaolsen

Dersom en ikke har kjøpt 11kW ladeopsjon (3-fase) vil bilen bare lade med 3.6 kW på et 16A tre-fase anlegg.

Har du 11kW vil den lade med 3x16A på tre-fase TN og opptil 32A(rett under 31A i realiteten) på 1-fase
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Eivind S

Etter at et familiemedlem kjøpte ë-C4 uten 11 kW opsjonen, så kan jeg også bekrefte at 7,2kW ombordladeren bare støtter enfaselading. Så har man TN hjemme og kanskje ikke mulighet til å legge opp 32A enfase (eller 3 fase for den del), så anbefales 11 kW opsjonen.

Generelt så er det mye mer fleksibelt å ha en onbordlader som både støtter enfase og kan utnytte 3 fase hvis det er tilgjengelig. Så litt skuffet over Citroën her.
De burde ha gått for samme 7,2kW onbordladerløsning som VW og Mercedes benytter. Da ville den støttet 7,2 kW på 3 fase TN 16A i stedet for begredelige 3,6kW som i dag.
2017 VW e-Golf FL
2020 Audi e-tron 55

Radial

Det trådstarter egentlig ønsker svar på, er om 3-fase laderen kobler en åpen delta løsning når den tilkobles 3-fase IT-anlegg.

Forøvrig vil 16A TN med 3 faser gi 11kW.
Derimot gir 16A TN med 1-fase bare 3,6kW.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Eivind S

Sitat fra: Radial på torsdag 21. oktober 2021, klokken 12:34
Det trådstarter egentlig ønsker svar på, er om 3-fase laderen kobler en åpen delta løsning når den tilkobles 3-fase IT-anlegg.

Forøvrig vil 16A TN med 3 faser gi 11kW.
Derimot gir 16A TN med 1-fase bare 3,6kW.

Neida, spørsmålet var ikke for IT, men for TN. TN nett med lave antall A i hovedsikringen er vanlig i hyttefelt. Det kan også være utfordrende i nye boligfelt også hvis det er lite tilgjengelig strøm.

Så ë-C4 med 7,2 kW onbordlader vil gi:
16A TN med 3-faser gir 3,6kW
Hadde Citroën brukt samme 7,2kW onbordlader som VW eller Mercedes hadde:
16A TN med 3-faser gitt 7,2kW

"Er det kun TN den støtter på 3-fase? Ikke IT?"
Etter det jeg vet er det kun Tesla med Model 3 og Y som støtter ekte 3-faselading på IT nett. Det er flere modeller (ukjent om det gjelder ë-C4 med 11 kW opsjon) som uoffisielt støtter åpen delta på IT nett. Det gir litt bedre fasefordeling og opp til 15% raskere lading. Personlig synes jeg det er for lite til å forsvare å lade på en usupportet måte
2017 VW e-Golf FL
2020 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA