Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har du fått ID4 og ønsker å dele erfaring?

Startet av ID4, fredag 19. mars 2021, klokken 08:42

« forrige - neste »

Strøm Tycoon

Sitat fra: 02jan på onsdag 02. juni 2021, klokken 15:47
Har sett mange elbil-yuotubere vri seg krakilsk, pga de ser en «start/stopp button» i en elbil. Så produsentene har nok laget det folk flest ønsker, full automatikk.

Hadde vært kjekt å få en liste, så jeg vet hvem jeg skal mute på YT.

02jan

Da går du glipp av mange morsomme grimaser hver gang startknappen får fokus.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

hELgenen

Sitat fra: 02jan på torsdag 03. juni 2021, klokken 09:08
Da går du glipp av mange morsomme grimaser hver gang startknappen får fokus.

Dette med startknapp i setet - det fungerer det også, men det har faktisk en del ulemper som disse YT'erene nok ikke helt har forstått, kanskje fordi de ikke er helt tørre bak øra ennå?  Personlig ser jeg ikke helt fordelen ved å slippe å trykke på en knapp med fingeren og isteden trykke ned knappen med bakenden. Litt f(n)isehumor kan det jo bli dersom noen klarer å trykke ned startknappen før bakenden treffer setet også...Nå har jo VW en del andre snodige finesser som å vifte med fingre foran medienheten, sveipe uten å berøre osv.. Ja - de har også forsøkt å kopiere google assistant ved talekommandoer - med litt blandet hell vil jeg nå si..Eller som ID ofte sier "hvasadu" - altså ikke "hva sa du", men "hvasadu"

Jeg synes også beskjeden "Velkommen fører" - får en noe spesiell historisk klang i mine ører.

Som "fører" av bilen så håper jeg software utviklerene har litt mer respekt og lar "føreren" bestemme litt mer hva start knappen kan brukes til....venter i spenning...


daktari

Det er altså ikke setet som starter bilen men bremsepedalen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: daktari på torsdag 03. juni 2021, klokken 11:03
Det er altså ikke setet som starter bilen men bremsepedalen.

Men "tenningen" skjer ved bakenden.........

Rednaxela

Sitat fra: daktari på torsdag 03. juni 2021, klokken 11:03
Det er altså ikke setet som starter bilen men bremsepedalen.

Dersom man med "starter bilen" mener at den kan settes i D og kjøre avgårde så ja, da er dette riktig. Men begge skjermene, radio, klima etc starter imidlertid bare man setter seg i setet. Problematisk, kanskje ikke. Burde man få muligheten til å bestemme dette selv, helt klart. Det samme når man ankommer destinasjon/parkering og vil sitte i bilen uten radio, klima, skjermer +++. Det hjelper ikke å trykke å start/stopp-knappen - så lenge bilen registrerer at du sitter der vil skjermer, radio, klima etc surre og gå (i en viss tid i alle fall). Dette burde man også enkelt å kunne slå av med en eller annen "mode" på skjermen.

LMOR

Virker som en vrir og vrenger på dette litt vel mye. Det er jo bare å velge en annen bil hvis dette irriterer så mye :)
Du kan skru av "tenningen" med en knapp når du sitter i setet og du kan skru av infotainment med en knapp.

At du vil skru av lufteanlegget når du har en elbil er jo litt sært. Det er få dager i året du vil sitte i bilen og ikke ønsker oppvarming eller avkjøling.

Jeg har hatt det motsatte i mange år, der jeg har satt meg i bilen for å vente, men må skru på alt, og så går det av etter X minutter, og når du skrur på igjen, så går gjerne lyset på bilen på fullt osv.

Det er smak og behag, og det bør være nok muligheter til at du får til det du vil. Hvis jeg tenker på alle gangene jeg har satt meg i bilen for å sitte der, og egentlig ikke ønsker at noe skal skrus på, tror jeg må være mindre enn 1 av 1000 ganger..
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

unik42

Saken er at det burde vær en enkel sak å programmere, også kan du få et valg om å ha det ene eller andre veien. Litt av poenget med slike datamaskiner på 4 hjul er jo at vi i større grad skal kunne få en fleksibel bil, i hvert fall har det vært min forståelse av VW. Det kan jo ikke bare være Tesla som hører på kundene sine.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

hELgenen

Sitat fra: unik42 på torsdag 03. juni 2021, klokken 13:48
Saken er at det burde vær en enkel sak å programmere, også kan du få et valg om å ha det ene eller andre veien. Litt av poenget med slike datamaskiner på 4 hjul er jo at vi i større grad skal kunne få en fleksibel bil, i hvert fall har det vært min forståelse av VW. Det kan jo ikke bare være Tesla som hører på kundene sine.

Det er mitt poeng også - håper jo det lar seg gjøre å få til en slik opsjon.
Er også en del annet jeg savner - f.eks forvarming av batteriet - det er jo faktisk ikke mulig i dag via app.
I temperaturer under 10 grader så brukes jo en del av batteriet til oppvarming av batteriet...Spesielt i starten av en tur
Merker enorme forskjeller i forbruket siden april. Der jeg tidligere havnet rundt 1.8-2.0 khw/mil, ligger jeg i dag på 1.3-1.5 kwh/mil.


LMOR

#219
Forvarming av batteriet er mye viktigere å bestemme enn om skjermen skal gå på når du setter deg i setet. Mange andre ting også, så jeg håper de bruker tiden på det de fleste ønsker. Rimelig sikker på at de gjør det, de vil at fleste mulig skal kjøpe bilen. Virker som det ikke er så mange som irriterer seg over hva som skjer når du setter deg i bilen.
Men mangel på forvarming irriterte meg. Det har jeg satt stor pris på i 3stk i3 siden 2014.
Men når jeg fikk tenkt meg om gikk irritasjonen over. i3 kan bare forvarme batteriet, så hvis du ikke gjør det da, så tar det lang tid før batteriet ble varmt.
Slik jeg forstår ID.4, så varmes batteriet de første 20min av kjøringen. Så på korte turer blir forbruket høyt, men det bekymrer ikke meg (se under). Det jeg bekymrer meg for er hva som skjer på langtur.
i3 bruker ca 1-1,5kWh på å forvarme batteriene, og for å være sikker, så gjør jeg det hver natt.
Med ID.4 på langtur er eneste forskjellen jeg mister 5-10km rekkevidde før første lading. Det betyr egentlig ingenting for meg nå. (det betydde mye mer på en bil med 120km rekkevidde)
Og netto i løpet av et år, så blir kostnaden til forvarming av ID.4 vs i3 redusert med hele 2/3, altså ca 50.- mot 150.-  :)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Rednaxela

Nå som auto hold og «forutse tillatt hastighet» er slått av er det ingenting som irriterer ved bilen. Den prøver å ta livet av meg ved å foreslå en 90 grader venstre østover ved Ullevaal Stadion, rett i midtdeleren, men det får passere. Også den bugen blir nok fikset etterhvert. Jeg er strålende fornøyd med bilen og anbefaler den til alle som spør.

OlaM

'21 3LR

LMOR

Sitat fra: OlaM på fredag 04. juni 2021, klokken 13:38
Forvarmer den batteriet også i Eco mode?
Godt spørsmål. Regner du mente varming og ikke forvarming.
Men da jeg prøvde å finne ut av det, så fant jeg i stedet ut at det andre har skrevet her, og som jeg har trodd var fakta, viser seg å ikke stemmer. ID.4 forvarmer batteriet på samme må som i3, men du trenger ikke be om det spesielt:

If a departure is planned in cold weather, Volkswagen recommends performing stationary air conditioning of the vehicle beforehand. The high-voltage battery is also heated when this takes place. This increases the vehicle power available immediately after the vehicle's drive system is activated.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

unik42

Det er mulig du fant en tekst som sier at sånn skal det være. Dessverre har det ikke vært slik. Satser på at det blir slik ved første oppdatering.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

LMOR

#224
Sitat fra: unik42 på fredag 04. juni 2021, klokken 14:57
Det er mulig du fant en tekst som sier at sånn skal det være. Dessverre har det ikke vært slik. Satser på at det blir slik ved første oppdatering.
Hvordan kan du være sikker på at det ikke er slik?
Dette er samme diskusjonen som med den første i3.
Jeg måtte til slutt måle strømtrekket for å vise at batteriene faktisk ble varmet + bruke IR termometer under batteriet før at alle som mente noe annet ga seg.

Hvis du har rett, så har vi et seriøst problem, fordi det står at bilen ikke vil kjøre hvis batteriet blir for kaldt, og da er eneste mulighet å varme det opp på denne måten. Hvis det bare kunne skjedd under kjøring, så måtte vi ventet på våren  8)

Husk at batteriet uansett ikke varmes til mer enn maks 10 grader. Varmer du mer så kan det fort bli nødvendig å kjøle det ned igjen.
Så det er nok helt normalt at du bruker mer strøm i starten, eller at bilen hurtiglader saktere i starten på turen om vinteren.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA