Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har du fått ID4 og ønsker å dele erfaring?

Startet av ID4, fredag 19. mars 2021, klokken 08:42

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: turfsurf på onsdag 19. mai 2021, klokken 16:36
Sitat fra: daktari på onsdag 19. mai 2021, klokken 16:29
Auto hold og creep funker som normalt. Folk som har trøbbel må slå av "manøvreringsbremsfunksjon".
Utmanøvreringsassistent
Ja den er heftig den oversettelsen! Men det er faktisk rear trafic alert som er veldig kjekt. Radarer i støtfanger bak.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

E-Trond

#181
Sitat fra: Trond.m på søndag 25. april 2021, klokken 21:51
Ja, @HelEl Det er nok riktig det du påpeker. Har også hatt en Kona, og på dårlig asfaltv var det mye dekkstøy. Har en ID.4 med Pirelli dekk nå. Den overrasker positivt med lavt støynivå. Mulig det er et resultat av tilvenning, men jeg oppfattet støyen som mer sjenerende når jeg kjørte ID.4 med Bridgestone. Det er neppe snakk om stor forskjell i dB, men lyden er kanskje litt annerledes.

Prøvekjørte en  Id4 1.st i dag og bilen var stort sett støysvak. Men på et område i 110 kmt og grov asfalt så synes jeg dekkene støyet litt.
Bridgestone Turanza 20"
Er det slik at Pirelli dekkene støyer mindre,så er det jo helst de dekkene en vil ha.
Hvilke dekk er det som leveres orginalt på Gtx 20"?

Altså,støyen var ikke ubehagelig og med litt lyd på musikk så forsvinner jo fokuset på dekkstøyen. Så det går helt fint å leve med.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

Trond.m

#182
Jeg er faktisk litt usikker på om det er merkbar forskjell. Har kjørt 2500 km med Bridgestone og ca 1000 km med Pirelli, men det er veldig vanskelig å konkudere med at det er merkbar forskjell. Det var kaldere i været da jeg kjørte bilen med Bridgestone, og det kan nok også bety noe for dekkstøy. Uansett kan man ikke velge dekkmerke, så det er nok tilfeldig om du får Hankook, Pirelli eller Bridgestone. Kanskje det er flere dekk som leveres også. Tror nok det blir bra uansett. 😉

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 19. mai 2021, klokken 21:34
Ja den er heftig den oversettelsen! Men det er faktisk rear trafic alert som er veldig kjekt. Radarer i støtfanger bak.
Ja, er kjekk funksjon. Men noen ganger bør man ikke bruke Google translate til oversettelse :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

thomasez

Til de som har 1st uten Max.

Jeg har sikkert tungt for det, men synes det virker for snålt.

Er det virkelig ikke noen form for blindsone-varsling? På Kia ev6 er det en ekstra blindsoneopsjon som gjør at man skulle trodde bilen var uten om man ikke valgte, men det er kameravisning i dash-skjermen. Alle utgaver har vanlig varsling. Det kunne jo være at det er noe tilsvarende med id4.

Og dørlåsing. Det er ikke helt nøkkelløst, men betyr det at man må fiske opp nøkkelen og klikke eller er det som på mange andre biler, en knapp på døra man kan trykke på? Og så er det ingen knapp på "Keyless".

(På Leaf nevnes knapt nok ACC i utstyrslistene slik at det kan se ut som man trenger Tekna for å få slikt, så det med å unnlate å nevne hvordan ting egentlig er for å få folk til å bestille dyrere modeller er helt vanlig. Derfor jeg har et lite håp og spør noen som har kjørt bilen.)

Bjoris

Sitat fra: thomasez på torsdag 20. mai 2021, klokken 09:41
Til de som har 1st uten Max.

Jeg har sikkert tungt for det, men synes det virker for snålt.

Er det virkelig ikke noen form for blindsone-varsling? På Kia ev6 er det en ekstra blindsoneopsjon som gjør at man skulle trodde bilen var uten om man ikke valgte, men det er kameravisning i dash-skjermen. Alle utgaver har vanlig varsling. Det kunne jo være at det er noe tilsvarende med id4.

Og dørlåsing. Det er ikke helt nøkkelløst, men betyr det at man må fiske opp nøkkelen og klikke eller er det som på mange andre biler, en knapp på døra man kan trykke på? Og så er det ingen knapp på "Keyless".

(På Leaf nevnes knapt nok ACC i utstyrslistene slik at det kan se ut som man trenger Tekna for å få slikt, så det med å unnlate å nevne hvordan ting egentlig er for å få folk til å bestille dyrere modeller er helt vanlig. Derfor jeg har et lite håp og spør noen som har kjørt bilen.)

Det er jo slik at 1ST er skrapet til beinet på utstyr for å få ned prisen, det er jo også taktikk her med å ta bort ting som følg bare "MÅ" ha slik at de valgte en utgave med alt av utstyr. Så kommer de nye utgavene med litt mer utstyr std slik at det skal føles smartere enn 1ST, foruten prisen da:)

Så svaret er, nei det er ingen form for side-assist og du må trykke på nøkkelen. Når det gjelder utstyr så må du aldri se på tyskere og asiater og sammenligne, tyskerene har jo alltid tjent pengene sine på utstyr. Skal du ha en topp utstyr bil blir asiatiske biler normalt alltid mye billigere. En EV6 er jo proppet med utstyr for 529, meget bra kjøp antakelig, men ser den svikter litt på enkelte praktiske ting. Litt lav takhøye, lite  og upraktisk bagasjerom så jeg mistet litt lysten på den selv...

Tror selv at 1ST blir perfekt, får den nesten lørdag, endelig!

bertonex19

Har first uten max og lå med cruise control på e6, ser da bilen foran i display. Plutselig kommer det opp en bil til i dispalyet på venstre side. Stemmer med at en bil kjører forbi. Klarer ikke å gjenskape det. Software glitch?
2017 Bmw i3 94 ah

hELgenen

1st uten max er ikke skrapet mhp. utstyr. En skrapet variant er vel Life
Om blindesonevarsling faktisk er der i displayet er jeg usikker på - den viser jo bilene foran i det minste.
Og som nevnt her - jeg tror også den viser bilene som kommer opp på siden i displayet , men det kommer
ikke noe blinkende gult lys i speilet.
Ellers fungerer adaptiv cruise bra på denne bilen - mye bedre enn mange andre nye biler jeg har kjørt.
Den ser rundkjøringer og håndterer dette mye bedre enn visse andre konkurrenter.
Og den "kaster" deg inn i veibanen igjen med lane assist (som jeg personlig ikke er noe glad i, men den er der som sikkerhetssutstyr i det minste)

Men uansett - en 1st uten max er ikke helt ribbet nei - den har delskinn seter, hengerfeste, adaptiv cruise, metallic lakk osv osv. Ligger vel i området business med tanke på utstyr

E-Trond

Sitat fra: Trond.m på torsdag 20. mai 2021, klokken 05:27
Jeg er faktisk litt usikker på om det er merkbar forskjell. Har kjørt 2500 km med Bridgestone og ca 1000 km med Pirelli, men det er veldig vanskelig å konkudere med at det er merkbar forskjell. Det var kaldere i været da jeg kjørte bilen med Bridgestone, og det kan nok også bety noe for dekkstøy. Uansett kan man ikke velge dekkmerke, så det er nok tilfeldig om du får Hankook, Pirelli eller Bridgestone. Kanskje det er flere dekk som leveres også. Tror nok det blir bra uansett. 😉

Varmere dekk kan forklare forskjell ja,det har jeg bitt meg merke i tidligere.
Id4 er en støysvak bil,og forskjell mellom dekkmerkene er antageligvis små.

Men skulle gjerne visst hvilke dekk de forskjellige varianter blir levert med.
Høres litt rart ut at de skal variere mellom 3 forskjellige merker når dimmensjoner er like...
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

Roy Aasen

Sitat fra: E-Trond på fredag 21. mai 2021, klokken 09:46
Høres litt rart ut at de skal variere mellom 3 forskjellige merker når dimmensjoner er like...

Er nok rent  økonomisk, greit å ha flere leverandører å sette opp mot hverandre for å presse prisen.

Trond.m

Sitat fra: thomasez på torsdag 20. mai 2021, klokken 09:41
Og dørlåsing. Det er ikke helt nøkkelløst, men betyr det at man må fiske opp nøkkelen og klikke eller er det som på mange andre biler, en knapp på døra man kan trykke på?
Man må trykke på nøkkelen. Ja livet er virkelig strevsomt 😮

Roy Aasen

Nøkkel...vet ikke om det er forskjeller ute og går. Jeg har den trygt i lomma. Jeg bruker touchkontrollen på dørhåndtaket til å låse...sånn for sikkerhets skyld.

En annen ting; ladekabelen lar jeg stå låst når lading er ferdig, den slipper også taket når jeg nærmer meg bilen)

Øyvind.h

Da må en vel ha keyless entry, ikke bare standard keyless. Jeg klarte ikke låse opp bilen uten å finne frem nøkkel på 1st`en i hvert fall. Men når den først var låst opp var alt sømløst og moderne med automatisk oppstart og avstengning av bil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Roy Aasen

Helt klart det Øyvind..var ikke klar over at det var forskjell engang. 1Max er min så da er det vel "innebygget"  :)

Shanont

Noen som vet om det er 12v utgang i bagasjerommet til kjøleboksen og lignende?har bestillt Gtx men antar den er like akkurat der ihvertfall .
Har eid/eier: bmw i3 94ah,  peugeot e-2008 , ID4 GtX

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA