Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har du fått ID4 og ønsker å dele erfaring?

Startet av ID4, fredag 19. mars 2021, klokken 08:42

« forrige - neste »

Jambo

Slik tolker jeg også funksjonen Auto Hold, kun til å holde bilen i ro så du slipper å holde inne bremsen. Bilen triller jo ikke bakover i bakker pga. creep, med mindre du har den i revers da :D Kommer ikke til å aktivere Auto Hold på min bestilte GTX, da jeg mener det er mye tryggere å kunne bruke creep med foten på bremsen f.eks. ved manøvrering på trange steder.

Roy Aasen

Har hatt autohold på to biler. Jeg bruker det helt konsekvent, blir mer avslappende slik.  (Også kommer 0,1 sekunder kjappere ut av lyskrysset :laugh: :laugh: :laugh:)

hELgenen

Hadde de kuttet ut creep så hadde de ikke trengt å slenge på auto-hold. Synd de må komplisere ting i VW.
Bare se på i3 - den har ikke noe slikt - går hverken forover eller bakover om en ikke trykker på gassen - mest avslappende slik

Jambo

Sitat fra: hELgenen på onsdag 19. mai 2021, klokken 13:17
Hadde de kuttet ut creep så hadde de ikke trengt å slenge på auto-hold. Synd de må komplisere ting i VW.
Bare se på i3 - den har ikke noe slikt - går hverken forover eller bakover om en ikke trykker på gassen - mest avslappende slik
Ja, men creep er tryggere enn énpedalskjøring fordi foten hviler på bremsen ved manøvrering på trange steder eller med mange mennesker og barn rundt bilen. Dessuten er creep i praksis en lavhastighets cruise control, veldig praktisk i mange situasjoner etter min mening.

hELgenen

Sitat fra: Jambo på onsdag 19. mai 2021, klokken 13:25
Sitat fra: hELgenen på onsdag 19. mai 2021, klokken 13:17
Hadde de kuttet ut creep så hadde de ikke trengt å slenge på auto-hold. Synd de må komplisere ting i VW.
Bare se på i3 - den har ikke noe slikt - går hverken forover eller bakover om en ikke trykker på gassen - mest avslappende slik
Ja, men creep er tryggere enn énpedalskjøring fordi foten hviler på bremsen ved manøvrering på trange steder eller med mange mennesker og barn rundt bilen. Dessuten er creep i praksis en lavhastighets cruise control, veldig praktisk i mange situasjoner etter min mening.

Jeg finner det svært upraktisk - for det første må man implementere 2 funksjoner, creep og auto hold, på en elektrisk bil der ingen funksjon overhodet kunne fungert - mao. en forenkling som gir bedre driftskostnader og en vektreduksjon som i bunn og grunn gir bedre miljø.

Jeg finner det svært slitsomt å måtte holde på bremsen for å hindre at bilen går fremover.
Skrur jeg på Auto hold så røsker og sliter det på både meg og bilen - og ja - det bråker visstnok også for noen.

Mhp. sikkerhet - dersom en har en sterk regenering så vil det å slippe gassen også bremse bilen - Så VW burde heller hatt en sterk regnerering for å oppnå det som sies her mhp. sikkerhet.
Det må da være mye bedre at så fort en slipper gassen - så stopper bilen.

daktari

Sikker på at auto hold er problemet her?
Mener å ha lest at noen utgaver har en anti-kollisjon ved rygging-funksjon, litt som rear cross-trafic alert men med nødbrems.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

LMOR

Beskrivelsen ligner i hvert fall på slik det også fungere på en diesel Passat for 15 år siden. Med auto hold på, blir det litt rykk og napp ved lukeparkering e.l.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

daktari

Kan bare ikke forstå at autohold skal aktiveres når creep er aktiv, altså at bilen krabber og man holder foten vekk fra bremsen. Trykker man på bremsen kan, muligens bør,  hold komme på. Men kanskje ikke når man vil bremsen, men når man vil stå, dvs forskjell på lett trykk og fast trykk på bremsen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

LMOR

Riktig, det er dette BMW i hvert fall klarer perfekt hver eneste gang, nå i 11 år for min del, på 4 forskjellige biler.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

turfsurf

Man burde kunne velge mellom creep, auto hold og off IMO. Og i det minste implementere auto hold korrekt. Creep og auto hold er jo enten eller i min verden. Auto hold bør og virke i nedoverbakker, i motsetning til på i3
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

LMOR

Det blir fort mer komplisert. Det virker intuitivt riktig for meg på BMW. Jeg har aldri trengt Auto Hold i nedoverbakker. Da ville jeg brukt håndbrekket, og hatt foten på bremsen når jeg skulle videre. Min hjerne vil nok uansett satt foten på bremsen ved start i nedoverbakker.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på onsdag 19. mai 2021, klokken 14:13
Man burde kunne velge mellom creep, auto hold og off IMO. Og i det minste implementere auto hold korrekt. Creep og auto hold er jo enten eller i min verden. Auto hold bør og virke i nedoverbakker, i motsetning til på i3

Hmm...jeg ruller ikke fremover i nedoverbakke når jeg ikke tråkker på gassen med i3.
Mulig bakken er for lite bratt - jeg må nesten teste dette - men har aldri opplevd at jeg må tråkke inn bremsen når jeg står i nedoverbakke med i3

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på onsdag 19. mai 2021, klokken 15:11
Hmm...jeg ruller ikke fremover i nedoverbakke når jeg ikke tråkker på gassen med i3.
Mulig bakken er for lite bratt - jeg må nesten teste dette - men har aldri opplevd at jeg må tråkke inn bremsen når jeg står i nedoverbakke med i3
Det har vært konsekvent på våre to. Stoppet ikke helt når man slapp gassen i nedoverbakke heller. Som i fremover altså, i motsetning til motbakke, hvor hold fungerer (man ruller ikke tilbake).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Auto hold og creep funker som normalt. Folk som har trøbbel må slå av "manøvreringsbremsfunksjon".
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 19. mai 2021, klokken 16:29
Auto hold og creep funker som normalt. Folk som har trøbbel må slå av "manøvreringsbremsfunksjon".
Utmanøvreringsassistent
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA