Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har du fått ID4 og ønsker å dele erfaring?

Startet av ID4, fredag 19. mars 2021, klokken 08:42

« forrige - neste »

Trond.m

#90
Sitat fra: Bjoris på fredag 16. april 2021, klokken 10:40
Er det noe problem at bilen bruker mye strøm på korte turer egentlig? Tenker at hvis det er bra for batteriet er det viktigere enn at jeg kan kjøre 500 km på 100 turer...
Tviler på at det er aktiv varme på batteriet under kjøring. Varmen går nok bare til oppvarming av kupe. e-tron er forberedt for aktiv batterivarme, men benytter det ikke. Hvis batterivarme slås på manuelt ved OBD11, så stanser kupevarmen. Det er nok fordi varmeapparatet tar overskuddsvarme fra batteri, så hvis man reverserer systemet så kobles varmeapparatet ut. Taycan har bare batterivarme ved kjøring i sportmodus eller ved navigering til lynlader, og jeg vet ikke om andre biler som varmer batteriet under kjøring annet enn før lading.

unik42

Du kan tvile så mye du vil, men nå er det jo ganske så dokumentert at bilen varmer opp batteriet under kjøring.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Bjoris

#92
Ja, den varmer opp batteriet til 13 grader mener jeg å ha lest. Ser selv om ID3en vi har nå så blir forbruket 140 wh til jobb (10 km) om den står på lading og 250 wh minst om den ikke har stått på lading.

Kjørte forøvrig til fjells via Haugesund i går, 175 km og da ble forbruket 159 wh pr kilometer, startet på 0 høyde meter og stoppet på 600 moh så det var imponerende. Startet med varmt batteri da, hadde sakteladet hele arbeidsdagen. 159 wh opp til fjells tror jeg er det beste forbruket vi noen gang har hatt, inkl ENiro. Vi snakker her om ID3. ID4 blir selvsagt ikke å klare så lavt, men det er ingen tvil om at drivlinjen på MEB plattformen er effektiv, så vil det nok bli gjort justeringer underveis OTA om de f.eks finner ut at dette med 13 grader ikke er viktig. Sikkert lett å si for meg som kan lade hjemme at det er ok at bilen varmer opp batteriet, men jeg bruker gjerne litt strøm på at batteriet ikke blir overbelastet...

Enig i at dette burde vært ett valg man kunne ta og at en heller da fikk begrensning i effekt og regen, men jeg tror ikke VW ønsker å introduserer slike settinger som krever litt forståelse når målet deres er å lage en bil som de som kjører Tiguan skal gå rett inn i, da er en nødt til å "keep it simple".

Trond.m

#93
Sitat fra: unik42 på lørdag 17. april 2021, klokken 17:04
Du kan tvile så mye du vil, men nå er det jo ganske så dokumentert at bilen varmer opp batteriet under kjøring.
Jeg bare vet at Audi også har dokumentert at batteriet på e-tron varmes opp uten at det gjør det likevel. Det fant man først ut ved å bruke OBD11. Ganske så dokumentert...Hva legger du i det ? Andre skriver «mener å ha lest».

Hvor stor effekt brukes på å varme det til 13 grader...på hvor lang tid ?

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på fredag 16. april 2021, klokken 14:36
Taycan har bare batterivarme ved kjøring i sportmodus eller ved navigering til lynlader, og jeg vet ikke om andre biler som varmer batteriet under kjøring annet enn før lading.
Tesla S/X pleide ihvertfall å gjøre dette når range mode ikke er aktivert.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: Trond.m på søndag 18. april 2021, klokken 17:37
Sitat fra: unik42 på lørdag 17. april 2021, klokken 17:04
Du kan tvile så mye du vil, men nå er det jo ganske så dokumentert at bilen varmer opp batteriet under kjøring.
Jeg bare vet at Audi også har dokumentert at batteriet på e-tron varmes opp uten at det gjør det likevel. Det fant man først ut ved å bruke OBD11. Ganske så dokumentert...Hva legger du i det ? Andre skriver «mener å ha lest».

Hvor stor effekt brukes på å varme det til 13 grader...på hvor lang tid ?

Når du skal løfte temperaturen fra f.eks 8-10 grader til 13 grader så betyr det lite. Kjørte ca en time med ID.4 her i sted og endte med 1.5 kwh/mil - mao. svært lavt. Deler av samme turen i forrige uke ca 2.5 kwh/mil - Da var det vesentlig kaldere. Og da kreves det naturligvis mer energi å løfte batteritemp.  Synes bilen er snill på forbruket gitt ikke alt for kaldt vær - men så fort det blir kjølig så spises det energi til frokost før batteriet er vamet opp for å si det på den måten. Dette burde VW fikse med en OTA som lot brukeren forvarme batteriet slik som en kan på bmw i3. Jeg kan lett akseptere høyt forbruk i starten på en reise dersom jeg også lett kan unngå det ved å forvarme for å si det slik.


Trond.m

#96
Hvis bilen står på hytta i minus 10, så skal det mye energi til for å varme batteriet til 13 grader. Vet vi hvor stor effekt anlegget har ? EQC har til sammenlikning 15 kw, og kjører full guffe i noen minutter etter start når det er kaldt. Den varmer likevel ikke batteriet. Har ikke sett særlig høy effekt på id.4, men har ikke testet under 0 grader.

unik42

#97
Sitat fra: Trond.m på søndag 18. april 2021, klokken 17:37
Sitat fra: unik42 på lørdag 17. april 2021, klokken 17:04
Du kan tvile så mye du vil, men nå er det jo ganske så dokumentert at bilen varmer opp batteriet under kjøring.
Jeg bare vet at Audi også har dokumentert at batteriet på e-tron varmes opp uten at det gjør det likevel. Det fant man først ut ved å bruke OBD11. Ganske så dokumentert...Hva legger du i det ? Andre skriver «mener å ha lest».

Hvor stor effekt brukes på å varme det til 13 grader...på hvor lang tid ?

Beste eksempelet er jo å sjekke Bjørn Nylands vintertester av ID3, og hans nyeste tester av ID4. Da ser du at varmeanlegget trekker uforholdsmessig mye strøm, samtidig som batteritemperaturen stiger.

Hvis du fremdeles tviler så har jo Nextmove laget denne artikkelen om ID3: https://nextmove.de/winter-performance-nextmove-tests-electric-verhicles/

Edit: I artikkelen sier VW at de skal gjøre noe med batterioppvarmingen i en senere oppdatering. Basert på testene som er gjort etter 2.1 har ikke det endret seg.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

hELgenen

Sitat fra: unik42 på mandag 19. april 2021, klokken 07:45
Edit: I artikkelen sier VW at de skal gjøre noe med batterioppvarmingen i en senere oppdatering. Basert på testene som er gjort etter 2.1 har ikke det endret seg.

Men det lover bra da - når de går ut og sier de vil fikse noe så vil en jo måtte anta at de gjør noe.

Øyvindkwh

#99
Sitat fra: unik42 på mandag 19. april 2021, klokken 07:45
Sitat fra: Trond.m på søndag 18. april 2021, klokken 17:37
Sitat fra: unik42 på lørdag 17. april 2021, klokken 17:04
Du kan tvile så mye du vil, men nå er det jo ganske så dokumentert at bilen varmer opp batteriet under kjøring.
Jeg bare vet at Audi også har dokumentert at batteriet på e-tron varmes opp uten at det gjør det likevel. Det fant man først ut ved å bruke OBD11. Ganske så dokumentert...Hva legger du i det ? Andre skriver «mener å ha lest».

Hvor stor effekt brukes på å varme det til 13 grader...på hvor lang tid ?

Beste eksempelet er jo å sjekke Bjørn Nylands vintertester av ID3, og hans nyeste tester av ID4. Da ser du at varmeanlegget trekker uforholdsmessig mye strøm, samtidig som batteritemperaturen stiger.

Hvis du fremdeles tviler så har jo Nextmove laget denne artikkelen om ID3: https://nextmove.de/winter-performance-nextmove-tests-electric-verhicles/

Edit: I artikkelen sier VW at de skal gjøre noe med batterioppvarmingen i en senere oppdatering. Basert på testene som er gjort etter 2.1 har ikke det endret seg.

Jeg har sett Tesla Bjørn sine ID4 og ID3 videoer og mye livestream. Han konkluderte med at ID-bilene ikke varmer opp batteriet.

unik42

#100
Jaha.

Nå tar du feil:

https://youtu.be/Is0aQDJJ2wc?t=227

Så jo. Den varmer batteriet under kjøring, noe som gir svært dårlig energiøkonomi på korte turer.

Edit: Kan vi da enes at om at ID serien varmer opp batteriet. Dog, ikke under lading (om noen av dere trodde det), men under kjøring.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Øyvindkwh

Sitat fra: unik42 på mandag 19. april 2021, klokken 10:03
Jaha.

Nå tar du feil:

https://youtu.be/Is0aQDJJ2wc?t=227

Så jo. Den varmer batteriet under kjøring, noe som gir svært dårlig energiøkonomi på korte turer.

Edit: Kan vi da enes at om at ID serien varmer opp batteriet. Dog, ikke under lading (om noen av dere trodde det), men under kjøring.

Beklager! Hadde ikke fått med meg den videoen. På tidligere livestream sier han den ikke varmer opp batteriet. Han har tydligvis endret menig.

Olemann

La inn en fyldig vurdering av bilen her inne når jeg fikk den for litt over 1 måned siden.
Her er noen oppdateringer:

Støy er blitt bedre med innkjøring av dekkene og bedre temperatur ute (Bridgestone 235/255-20").

Opplevelse av bilens hardhet og sammenligning med eNiro har også endret seg etter noen ukers tilvenning.
Nå opplever jeg den som ideell på langkjøring, den er satt opp slik at den har tilstrekkelig stabilitet og dynamiske evner (sett i forhold til tyngde og krefter).  Hadde den vært mykere ville den blitt ustabil i dumper/svinger, og hardere trenger man ikke en bil som bare har ca. 10 hk pr. 100 kilo.
På dårlig vei i lav hastighet er bilen helt OK, men der kunne den ha vært mykere.  Glad det ikke ble Enyaq som visstnok skal være vesentlig hardere og mer stump satt opp.

Knapper på ratt: Trengte 2-3 uker på dette, men nå fungerer det utmerket. Har man drevet mer i steinbrudd enn med pianospilling kan det kanskje hende fingrene trenger enda noen uker før "glidning" og enkelt-dobbelt trykk sitter.  Cruise bryterne er meget funksjonelle.

Stereo: Fortsatt imponert over det akustiske preget i mellomtonen, klar tale og lyd som ikke gir tretthet.  Savner ikke "hoppetussa" fra biler med stor sub. Men klart, anlegget har lav techno og party-faktor.

Det mest negative er å skulle parkere 4.58 cm, men det er jo sånn det er når man vil ha bil med plass :-)

OK, og lyset i ryggekamera, der har ordet sparepære fått ny mening for meg.. ;D  Noen som har gjort noe med det?

unik42

Ser ut som om du har samme dekk som meg. Du har ikke merket noe til ulyd utover det som kan oppfattes som dekkstøy? Det ble nevnt som "tinnitus-støy" i TU testen. Hos meg oppleves det som "rumling" eller noen blåser i en tomflaske.

Det med ryggelys irriterer meg. Må vi virkelig montere ekstralys?
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

magfred

Har også merket en ulyd som muligens kan falle inn under "tinnitus-støy", men den henger sammen med klimaanlegget. Kan høre en svak pipe-/plystrelyd når anlegget er på, som forsvinner når jeg slår det av. Lyden er der uavhengig av om A/C er av eller på, så mistenker kanskje det er relatert til vifta (selv om lyden ikke forandrer seg nevneverdig med hastigheten på vifta).
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA