Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har du fått ID4 og ønsker å dele erfaring?

Startet av ID4, fredag 19. mars 2021, klokken 08:42

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Trond.m på onsdag 31. mars 2021, klokken 16:25
Du må velge en annen bil hvis du ikke liker lyden. De har vel forsøkt å standardisere lyden, så at du skal kunne velge lyd i framtiden tror jeg du kan se bort fra  ;)

Det er ymse lyder fra ymse biler - så noen standard innen bransjen er det jo ikke...
Men det burde det strengt tatt vært

unik42

Lyden forsvinner ikke. Og den var ikke der i ID3'en. I 100kmt er den nesten øredøvende.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

unik42

Sitat fra: jlan på onsdag 31. mars 2021, klokken 10:12
Sitat fra: unik42 på mandag 29. mars 2021, klokken 07:22
I tillegg fant jeg en bug, som jeg lurer på om noen andre vil teste: Jeg fikk ikke med adapter til hengerfestet. Og siden jeg måtte bruke hengeren på lørdag kjøpte jeg et på Biltema (https://www.biltema.no/bil---mc/laste-og-trekke/adapterkabler/adapter-2000035485).
Siden det ligger motstander for LED tilpasning i den adapteren, så vil nok bilen oppfatte det som at en henger er tilkoblet. For nyere biler tror jeg det er best med denne (uten LED tilpasning):
https://www.biltema.no/bil---mc/laste-og-trekke/adapterkabler/adapter-2000016506

Mistenker at det er adapteret som gjør at ledelinjene forsvinner. Hvis så så skal jeg bytte det.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

daktari

Sitat fra: unik42 på onsdag 31. mars 2021, klokken 23:09
Lyden forsvinner ikke. Og den var ikke der i ID3'en. I 100kmt er den nesten øredøvende.
Det høres galt ut. Bilen jeg prøvekjørte var meget stille. Tur til verkstedet anbefales.

PS På en bil jeg hadde løsnet pakningen rund styrestaget ved gulvet. Ble mye støy i kabinen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Meget stille vil jeg ikke si min er. Hører jo godt lyden av sommerdekkene, men jeg merker ingen andre ulyder.

unik42

Sitat fra: daktari på torsdag 01. april 2021, klokken 00:46
Sitat fra: unik42 på onsdag 31. mars 2021, klokken 23:09
Lyden forsvinner ikke. Og den var ikke der i ID3'en. I 100kmt er den nesten øredøvende.
Det høres galt ut. Bilen jeg prøvekjørte var meget stille. Tur til verkstedet anbefales.

PS På en bil jeg hadde løsnet pakningen rund styrestaget ved gulvet. Ble mye støy i kabinen.

Bilen skal inn til verksted i april. En annen sak jeg har merket er dusinvis små sprekker i frontruta. Kan minne om spindelvev så tynne er de. Og jeg ser de bare når sola skinner inn fra sida. Noen som vet hva det er?
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Mr Oizo

Sitat fra: unik42 på torsdag 01. april 2021, klokken 21:27En annen sak jeg har merket er dusinvis små sprekker i frontruta. Kan minne om spindelvev så tynne er de. Og jeg ser de bare når sola skinner inn fra sida. Noen som vet hva det er?
Høres mest ut som varmetrådene i frontruta. Mange VAG modeller har disse.

unik42

Men skal de være usymmetriske? Trodde samtlige skulle gå i samme retning, hos meg går de vilkårlig. Også trodde jeg ID4 hadde et spesielt belegg i vinduet som gjorde at det ikke trengs varmetråder.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Trond.m

#53
Kjørte for første gang t/r fra Asker til hytta på Dagalifjell 1100 moh uten å lade. Snitthastighet på turen var 70 km/t. Utetemperatur 1-4 grader på turen opp til fjellet og 5-9 grader hjem. Tørr vei,  20 tom sommerhjul med trykk 2,5 bar. Forbruk 18,4 snitt opp / ned (ned 14,2 og 9 % rest.
Det synes jeg er veldig bra. Synes kjøreegenskaper, støy og setekomfort også er veldig bra og 37 mil på en dag uten antydning til å føle seg sliten.
Rart hvordan bilen føles bedre og bedre etter at jeg nå har kjørt over 60 mil siden utlevering på tirsdag  :+1:

Strøm Tycoon

Sitat fra: unik42 på torsdag 01. april 2021, klokken 22:15
Men skal de være usymmetriske? Trodde samtlige skulle gå i samme retning, hos meg går de vilkårlig. Også trodde jeg ID4 hadde et spesielt belegg i vinduet som gjorde at det ikke trengs varmetråder.

Hadde vært interessant å se bilder nå. Begynner virkelig å lure på hva dette kan være snakk om.

sjokomelk

Sitat fra: unik42 på torsdag 01. april 2021, klokken 22:15
Men skal de være usymmetriske? Trodde samtlige skulle gå i samme retning, hos meg går de vilkårlig. Også trodde jeg ID4 hadde et spesielt belegg i vinduet som gjorde at det ikke trengs varmetråder.
Varmetråder i frontrute ser ut som i vedlegget.
Tror du bør ta bilder og vise oss hva du ser i bilen din.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Trond.m

#56
Det skal vel ikke være varmetråder i id.4, men var varmefolie. Kanskje det er den som kan sees i sepesielle lysforhold, men jeg har ikke lagt merke til noe hos meg. Det eneste som irriterer meg litt er rekfleks i frontruten fra dashbordet. Det er mulig at folien er med på å forsterke rekleksen. Luftdyser og høyttaler er veldig nær frontruten, og rekfleksjonen derfra og kan være litt sjenerende. Men dette er bagateller synes jeg, og bilen framstår som en veldig godt alternativ i sin prisklasse.

unik42

Kan bekreftes at det var rester av noe. Grundig vask av ruta innvendig fjerna det. Skulle tro Møller gjorde det før jeg fikk bilen, men men...
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

JorEl

Sandy Munro har fått tatt en titt på ID4 og vil gjerne dele erfaringen sin. Håper han plukke den fra hverandre, men kanskje det ikke er noen som gidder å betale for det. Sandy har jo allerede plukket jagerfly og Teslaer fra hverandre :)
https://youtu.be/b5YtPtNgCRg?t=6
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

magfred

#59
Noen erfaringer med heads up display (HUD),Augmented Reality (AR) og ID light:

- ID light fungerer bra, spesielt til navigering i vanlige kryss. Virker dog ikke som at navigering inn og ut av rundkjøringer er fullstendig implementert enda. Kjekt også at det viser at bilen har oppfattet om det er sjåfør eller passasjer som har kommet med en talekommando.
- AR er kult, men virker muligens litt uferdig. Pilene som dukker opp fungerer relativt bra, men ikke alltid de dukker opp. Noen ganger "hopper" de også litt på skjermen, uten at jeg kan si at bilen kjører på spesielt ujevn vei. I tillegg har jeg merket meg at de linjene som skal vise at bilen har sett vegmerkingen, f. eks ved filbytte, muligens trenger litt justering/kalibrering på min bil. Litt vanskelig å forklare, men spesielt de høyre linjen som dukker opp når man f. eks aktiverer travel assist faller ofte, helt eller delvis, "utenfor" skjermen. Flere som har merket dette?

Har lagt ved et bilde fra en test på YouTube som viser noe av det samme, men på min bil er den høyre linjen ofte enda lenger "utenfor" skjermen.

Merk at dette skjer uavhengig av hvordan jeg plasserer bilen i kjørefeltet, eller hvordan sete og HUD er innstilt. Ser også alle hjørnemarkeringene når HUD er i innstillingsmodus, men man kan jo bare justere vinkel og høyden per nå, ikke plassering høyre/venstre.

Ellers så tror jeg potensialet for disse funksjonene er stort etterhvert som VW får utviklet programvaren videre. De gjør det helt klart mer behagelig å holde fokus på veien.

Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA