Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er der noget negativ ved og købe importeret bil?

Startet av mille, torsdag 18. mars 2021, klokken 23:11

« forrige - neste »

mille

Er begyndt og se på ny bil og tror vi lander på en Mitsubishi Outlander?
Har set en del på Finn.
Hvordan ser jeg om en bil er importeret, uden og ta kontakt med sælger?
-er det egentlig "dårlig" og købe en import bil?
Tusind tak
Mille

RJK

Sitat fra: mille på torsdag 18. mars 2021, klokken 23:11
Er begyndt og se på ny bil og tror vi lander på en Mitsubishi Outlander?
Har set en del på Finn.
Hvordan ser jeg om en bil er importeret, uden og ta kontakt med sælger?
-er det egentlig "dårlig" og købe en import bil?
Tusind tak
Mille

Søk opp skilt eller chassinummer på kjøretøyregisteret (se link under). Dersom "første gang registrert" er forskjellig fra "første gang registrert i Norge", så har bilen vært registrert i utlandet på et tidligere tidspunkt.

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger

Det viktigste er om bilen har eventuelle "vinter-tilpasninger" som er vanlig på norske/nordiske modeller, og det kan være forskjell på hva som er standardustyr ved de forskjellige modellene. Så her er det viktig å være flink å sjekke om du får en dårligere utstyrt modell, uten at det gjenspeiler seg i prisen. En annen ting på nyere biler, spesielt om bilen er USA-importert, er om radioen og appløsninger, fungerer i Norge, og om man får kart for vår region i eventuell GPS/navigasjonsløsning. Samt er det viktig å sjekke om det er støtte for hurtig/lynlading.

Norske garantiordninger og reklamasjonsregler er som regel endel bedre enn garantireglene i andre land, samt at det kan være større problemer og kostnader med reklamasjoner og avklaring av garanti-saker. Spesielt dersom norsk importør er en privatperson eller et firma som har gått konkurs. Man kan kjøpe garanti-forsikring på nyere biler ihvertfall, men det kan være kostbare hull i dekningen, så det er viktig å lese vilkårene.

Det har heldigvis blitt bedre, men tidligere ble man stilt i kø bak "egne" kunder selv ved garantisaker, men og vanlig service. Nå er det mer forståelse for at man setter hele konsernet i vanry om man holder på med sånt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

mille

Tusind tak for svar 😊
Vi har bla. Set på en svensk importeret bil, gætter på den er "vintertilpasset"
Vi får undersøge

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA