Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny Tv2 test. Norges største test av elbiler – vinneren vant med bare 200 meter

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 18. mars 2021, klokken 21:15

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#30
Sitat fra: Tellus på mandag 22. mars 2021, klokken 18:40
Ser at flere mener det er valgfritt å hvilken WLTP syklus som offentliggjøres. Dette kan da umulig være korrekt. Så vidt jeg vet må enten kombinert eller både by og landevei oppgis. I tillegg må man oppgi high/low hvis det er for store forskjeller mellom utstyrsvarianter.

Det er WLTP kombinert rekkevidde fra typegodkjenning i Europa som produsentene/importørene/forhandlerene er pålagt å opplyse.
I følge EU direktiv 1999/94/EC med tillegg fr EU kommisjonen av 31.5.2017 skal WLTP resultat fra typegodkjenning (WLTP kombinert syklus) alltid opplyses, men man kan også presentere resultater fra delsykluser i tillegg.

Ved WLTP testing skal produsenten inkludere ulike konfigurasjoner som leveres som standard, men dessverre uten hensyn til bruk av varme/klima.
Resultatene skal presenteres som TEL (Test Energi Lav) og TEH (Test Energi Høy).
- TEL refererer til den mest energiøkonomiske konfigurasjonen (f.eks. minste felgdiameter).
- TEH refererer til den minst energiøkonomiske konfigurasjonen (f.eks. større felgdiameter, høyere ytelse og høyere vekt pga inkludert utstyr).
WLTP regelverket sier at hvis differansen mellom TEL og TEH er liten, så skal kun TEH brukes.

WLTP testen er egentlig laget for å finne forbruk/utslipp fra fossilbiler og er i liten grad tilpasset elbiler (eller hybrider). Man kjører bare 4 testsykluser som tilsammen utgjør 23,5km i 23 grader. Det kombinerte WLTP testresultatet blir brukt til å beregne en teoretisk rekkevidde på en elbil uten at man faktisk har prøvd å kjøre den tom fra strøm fra full til null kapasitet.

Ref NAF/Motor testen har jeg vedlagt et bilde som illustrerer hva jeg synes om denne:

Strøm Tycoon

Sitat fra: TorT på torsdag 25. mars 2021, klokken 14:47
Hvis man skal diskutere det fjellet hvert år, så kan en feks se på carwow, publisert 12.mars.
Sammenligner Tesla m3 performance, SR+ og Polestar 2. Kjører i sirkel på M25 rundt London.

Polestar 2 ; 197,1 miles = 317,3 km.    198 Wt/km
SR+ ; 218,6 miles = 351,9 km.             137 Wt/km
Performance ; 286,1 miles = 460,6 km.    168 Wt/km

Det ble 143,3 km i forskjell her. Performance utgave riktignok,
men SR+ slo jo også Polestar, med 34,6 km.

https://youtu.be/9-E2GJW_8Vc

Mvh TorT

Flisespikking, men det er en Polestar 2 Performance

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA