Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny Tv2 test. Norges største test av elbiler – vinneren vant med bare 200 meter

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 18. mars 2021, klokken 21:15

« forrige - neste »

z4rd

Er ikke virkeligheten at den kom 17 mil lenger på gitt strekning? ;)

Jeg skjønner hva du mener, men det blir litt rart å si at det ikke er overførbart til virkeligheten... da det som regel er ulik topografi på ulike strekninger. Hvis et par mil i den ene eller andre retningen avgjør om du kommer helt frem, eller over en viss fjelltopp, så er det jo av betydning.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

02jan

Helt greit med rekkevidde test, og ser mange vekter rekkevidde høyt, for min del hjelper det ikke om bilen ser ut som et romskip eller kan kjøre 100 mil på en lading.
Hvilke funksjonalitet bilen tilbyr setter jeg foran rekkevidde , så lenge den er ok.
Trenger bl.a  å ha med diverse utstyr på sikker og trygg måte , kunne bruke hengerfeste ved eget behov, taklast, bakkeklaring og dekk som tåler å brukes på dårlige veier. Er mest opptatt av en praktisk og god å kjøre, på en robust og brukervennlig måte.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

z4rd

Jeg snakker om hva de ulike produsentene klemmer ut av omtrent like mange antall kWh. Her er det tydelige ulikheter, som ikke kun kan forklares med luftmotstand og estetikk.

Bare se på hva Tesla og BMW leverer kontra Polestar/Volvo. iX3 kan delvis forklares med RWD, og Tesla med aerodynamikk, men ikke ene og alene. Til det er forskjellene for store...

Om bilen har hengerfeste eller ei, eller de andre faktorene du nevner, burde ikke påvirke effektiviteten i så stor grad :)

Jeg synes at vi som forbrukere skal kreve gode og effektive elbiler. Lavt forbruk er positivt på mange måter. Rekkevidde, ladehastighet, vekt, plass, pris osv. Det er mulig å få til begge deler, derfor heier jeg på de som ønsker å få til nettopp det, uavhengig om det er amerikanske, tyske eller koreanske merker.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

vinterdekk

02jan, det er greit nok at du vektlegger andre ting enn rekkevidde på en elbil. Men det ser også ut som at du sitter på flere biler i fall du skulle ha behov for å reise en lengre tur på vinteren, ut fra signaturen din å bedømme? Vi sitter alle i hver vår situasjon og har ulike sjekkbokser som må krysses. Når gjennomsnitt-elbilen får mer energipakket batteri om noen få år så blir nok interessen min for rekkeviddetester langt mindre.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

turfsurf

Sitat fra: z4rd på lørdag 20. mars 2021, klokken 09:27
Er ikke virkeligheten at den kom 17 mil lenger på gitt strekning? ;)

Jeg skjønner hva du mener, men det blir litt rart å si at det ikke er overførbart til virkeligheten...
Litt dårlig ordlagt kanskje, men ikke så vanskelig å forstå vel? La meg legge det fram slik da: gitt at begge bilene har like kjøreforhold så vil aldri forskjellen mellom disse to bilene være 17 mil. Altså illustrer ikke denn testen godt den virkelige forskjellen i rekkevidde mellom bilene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

z4rd

Nei, det er greit. Men du snakker om under lab-forhold eller under andre kontrollerte forhold der alle parametere er konstante 100% av tiden, ref. WLTP, og selv der er det forskjell, nemlig 110km. Men real life er jo ikke slik, og det er poenget mitt. Den ene bilen kom over fjelltoppen, den andre ikke. Tror vi uansett er enige :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Electric cars in Norway

#21
Ja, dette med oppover og nedover på fjellet og hva det kan gjøre er også viktig i slike tester... Tror vel egentlig at hele denne såkalte Tv2 "testen" hadde et formål i tillegg til å vise frem alle bilene (som jo er bra) var at dette med rekkevidde i virkeligheten på vinterstid er noe annet det som står på reklame plakatene for dem enkelte elbilen. Og det er bra at det opplyses om slikt og ufarliggjør dette. For i hverdagen så betyr dette lite for folk flest når det gjelder denne nye generasjonen av elbiler. Derimot forrige generasjonen er det mer viktig kansje... jeg vet ikke...men tenker det.

Vaduz

Det er rart dette her, alltid et fjell som hjelper tesla! Ikke så mange steder i Norge du kan kjøre 50 mil uten fjell, så det er vel mer relevant enn laboratoriet.
Hvorfor bruker man ikke bare WLTP highway forresten? Rekkevidde er jo bare interessant på lange turer, og de går som regel på motorvei med noen unntak som i Norge da:)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Jeg er enig i at oppgitt rekkevidde må være realistisk i hverdagen.
Måten Motor/NAF og "TV2 Hjelper Deg" presenterer dette på med å kjøre bilene helt tomme for strøm og så presentere dette som realistisk rekkevidde for forbruker er like mye tøys som WLTP tallene.

Når jeg kjører fra Stavanger til Hamar så kjører jeg ikke bilen til den går i krabbemodus og makser på 25km/t for til slutt å vente på en redningsbil når bilen er tom. Jeg kjører til det er mellom 5-10% igjen før jeg lader opp og følger den øvrige trafikken uten å bli en fare for meg selv og andre med bil som er i krabbemodus eller er tom for strøm.

SurSnasen

Er helt enig med NAF.
Men samtidig mener jeg at også NAF er helt bak mål i disse rekkevidde-testene sine. Testløypen de har lagt opp gir helt misvisende tall, da de har lagt inn fjellpass såpass langt uti testen at mange biler går tom for strøm før de får glede av å trille og regenerere ned til dalbunnen igjen. De som kommer seg over kneika får dermed langt mer fordelaktige forbrukstall og WLTP-avvik enn de som står strømtom 800-1000 meter over havet.

Og akkurat som tidligere oppgir ikke NAF/Motor hvor bilene stoppet.

automat

De burde laget en runde på 3-4 mil, med representative veiforhold. Og så kjørt rundt og rundt på denne til bilene stoppet. Evt hatt en kort runde til slutt, på noen km. Som man kjører inn på når bilen ikke vil klare siste runde.

Hvis man i tillegg bytter fører for hver runde, så vil man også utligne for forskjellig kjørestil.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Tellus

Ser at flere mener det er valgfritt å hvilken WLTP syklus som offentliggjøres. Dette kan da umulig være korrekt. Så vidt jeg vet må enten kombinert eller både by og landevei oppgis. I tillegg må man oppgi high/low hvis det er for store forskjeller mellom utstyrsvarianter.

geear

Mest overraskende for meg med dette er hvor konkurransedyktig vår 3,5 år gamle Model X75D fortsatt er... den lader raskere/like raskt som syv av bilene i lista, der flere har større batteripakke, den er ikke langt bak på rekkevidde heller, på tross av at den er svær og tung, har firehjulstrekk, plass til syv personer og kan trekke 2,2 tonn. Revolusjonene det har vært snakket så mye om ("snart kommer..."), lar jammen vente på seg.

vartli

Om denne testen kunne blitt en slags referanse for rekkeviddetest med elbil, så er den kneika en skikkelig motivator for elbilprodusentene for å faktisk komme over. En slik posisjon for testen er kanskje mye å håpe på, men jeg vil anta at denne testen benyttes av importørene når de skal legge fram sine argumenter om økt rekkevidde til produsentene. Ikke minst for de som ikke mangler så mye for å komme over.
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

TorT

Hvis man skal diskutere det fjellet hvert år, så kan en feks se på carwow, publisert 12.mars.
Sammenligner Tesla m3 performance, SR+ og Polestar 2. Kjører i sirkel på M25 rundt London.

Polestar 2 ; 197,1 miles = 317,3 km.    198 Wt/km
SR+ ; 218,6 miles = 351,9 km.             137 Wt/km
Performance ; 286,1 miles = 460,6 km.    168 Wt/km

Det ble 143,3 km i forskjell her. Performance utgave riktignok,
men SR+ slo jo også Polestar, med 34,6 km.

https://youtu.be/9-E2GJW_8Vc

Mvh TorT


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA