Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny Tv2 test. Norges største test av elbiler – vinneren vant med bare 200 meter

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 18. mars 2021, klokken 21:15

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Tv2 viser testen på tv nå om 20 minutter rett etter 21 nyhetene på Tv2 hjelper deg.

Norges største test av elbiler – vinneren vant med bare 200 meter

TV 2 HJELPER DEG: Vi kjørte 10 elbiler totalt tomme for strøm for å sjekke hvem som gikk lengst.
Resultatet kan gi deg rekkeviddeangst!

STÅLE WINTERKJÆR
PUBLISERT 11 TIMER SIDEN

Les her

https://www.tv2.no/a/13889445

Kopi fra nyheten:

MER INFORMASJON:
Anette Berve i NAF mener reklamen for elbiler må være mer realistisk.

Selv om rekkeviddetesten er utført på en mild vinterdag, kjører 4 av 10 biler over 10 mil kortere enn den oppgitte rekkevidden.

– Bilbransjen må skjerpe seg
– Det som overrasker folk flest er hvor mye kortere bilen går på vinteren og hvor mye saktere den lader, sier testansvarlig bil, Anette Berve, i NAF, og legger til:

– Hvis man velger en større dekk/felg-kombinasjon på bilen, reduserer det også rekkevidden. Noe så enkelt som en takboks på bilen kan øke strømforbruket ditt med 10 til 20 prosent, forklarer hun.

NAF mener bilbransjen må skjerpe seg.

– De tallene som brukes i reklamen må være mer realistiske.

Berve er ansvarlig for gjennomføringen av NAFs store rekkeviddetest, hvor TV 2 hjelper deg har med egen sjåfør og har fulgt løpet fra start til slutt.


Detaljert oversikt kopiert inn under fra nyheten:

Tesla Model 3 All Wheel Drive Long Range

Pris testmodell: 481.642 kr
Oppgitt rekkevidde på testmodellen: 580km
Faktisk kjørt rekkevidde: 514,8km
Forskjell sammenlignet med WLTP-rekkevidde: -65,2km (11,24% kortere)
Kilometer etter 0%: 57km

Lading:
Oppgitt ladeeffekt: 250 kW
Faktisk målt ladeeffekt: 181 kW
Oppgitt ladetid: Ikke oppgitt
Faktisk ladetid 10-80%: 30 minutter på Ionity.

Ford Mustang Mach e 2WD

Pris testmodell: 492 700 kr
Oppgitt rekkevidde på testmodellen: 610km
Faktisk kjørt rekkevidde: 502,5km
Forskjell sammenlignet med WLTP-rekkevidde: - 107,5km (17,62% kortere)
Kilometer etter 0%: 50,9km

Lading
Se 4WD

BMW iX3 Fully Charged Edition

Pris testmodell: 609 000kr
Oppgitt rekkevidde på testmodellen: 450km
Faktisk kjørt rekkevidde: 432km
Forskjell sammenlignet med WLTP-rekkevidde: -18km (4% kortere)
Kilometer etter 0%: 20km

Lading
Oppgitt ladeeffekt: 150 kW
Faktisk målt ladeeffekt: 149 kW
Oppgitt ladetid: 34 minutter
Ladetid 10-80 %: 37 minutter

Ford Mustang Mach e AWD

Pris testmodell: 589 000 kr
Oppgitt rekkevidde på testmodellen: 540km
Faktisk kjørt rekkevidde: 430km
Forskjell sammenlignet med WLTP-rekkevidde: -110km (20,37% kortere)
Kilometer etter 0%: 19km

Lading:
Oppgitt ladeeffekt: 150 kW
Faktisk målt ladeeffekt: 117 kW. (NAF har gjort tester tidligere hvor det er målt 129 kW som høyeste effekt)
Oppgitt ladetid: 10-80%: 45 minutter
Faktisk ladetid 8-80%: 45 minutter

Polestar 2 Standard

Pris testmodell: 513 800 kr
Oppgitt rekkevidde på testmodellen: 468km
Faktisk kjørt rekkevidde: 344km
Forskjell sammenlignet med WLTP-rekkevidde: -124 km (26,5% kortere)
Kilometer etter 0%: 5km

Lading:
Oppgitt ladeeffekt: 150 kW
Faktisk målt ladeeffekt: 136 kW
Oppgitt ladetid: 40 minutter
Faktisk ladetid 6-80%: 43 minutter

Xpeng G3 Smart

Pris testmodell: 358 000 kr
Oppgitt rekkevidde på testmodellen: 451km
Faktisk kjørt rekkevidde: 341,8km
Forskjell sammenlignet med WLTP-rekkevidde: -109,2 (24,21% kortere)
Kilometer etter 0%: ca 20 km

Lading:
Oppgitt ladeeffekt: 50 kW
Faktisk målt ladeeffekt: 51 kW Oppgitt ladetid: 30-80% på 43 minutter
Faktisk ladetid 10-80%: 57 minutter

Volkswagen ID.3 First Plus

Pris testmodell: 401 200 kr
Oppgitt rekkevidde på testmodellen: 418km
Faktisk kjørt rekkevidde: 340km
Forskjell sammenlignet med WLTP-rekkevidde: - 78km (18,66%kotere)
Kilometer etter 0%: 12km

Lading:
Oppgitt ladeeffekt: 100 kW
Faktisk målt ladeeffekt: 104 kW
Oppgitt ladetid: Drøy halvtime
Ladetid: 29 minutter

Volvo XC40 Recharge Pure Electric P8

Pris testmodell: 554 540 kr
Oppgitt rekkevidde på testmodellen: 409km
Faktisk kjørt rekkevidde: 332km
Forskjell sammenlignet med WLTP-rekkevidde: -77km (18,83% kortere)
Kilometer etter 0%: 15km

Lading:
Oppgitt ladeeffekt: 150 kW
Faktisk målt ladeeffekt: 150 kW
Oppgitt ladetid: 40 minutter
Faktisk ladetid 9-80%: 40 minutter

Citroën ë-C4 Shine

Pris testmodell: 328 400 kr
Oppgitt rekkevidde på testmodellen: 337km
Faktisk kjørt rekkevidde: 261km

Lading:
Oppgitt ladeeffekt: 100 kW
Faktisk målt ladeeffekt: 88 kW
Oppgitt ladetid til 80 %: 30 minutter
Ladetid 4-80 %: 32 minutter

Lexus UX300e

Pris testmodell: 454.900 kr
Oppgitt rekkevidde på testmodellen: 309km
Faktisk kjørt rekkevidde: 257,5km
Forskjell sammenlignet med WLTP-rekkevidde: - 51,5km ( 16,67% kortere)
Kilometer etter 0%: 23,2km

Lading:
Oppgitt ladeeffekt: 50 kW
Faktisk målt ladeeffekt: 37 kW
Oppgitt ladetid: Ikke oppgitt
Faktisk ladetid 10-80%: 49 min


algron


Electric cars in Norway

#2
Da har jeg nettopp sett hele testen på Tv2. Terningkast 6 fra meg. Veldig godt presentert. Lang reportasje. De har med i tillegg til rekkevidde testen både andre temaer som brannfarlig feil hjemmelading, ladepriser og ikke minst komfort i de enkelte elbilene. Fint at Elbilforeningen fikk frem sine gode poenger ift ladestasjoner og prising.

vinterdekk

På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Electric cars in Norway


RJK

Hadde bransjen valgt å legge seg på WLTP Combined, så man har et reelt sammenligningsgrunnlag, så hadde mye vært gjort.

Men når flere velger City, tross at konsensus blant flere er Combined, så blir det rot. Alternativt, så må de bruke både City og Highway (er det det den siste heter?), så man ser hva større fart gjør med forbruket.

Og så synes jeg man alltid bør ta med en synlig notis om at rekkevidden er varierer etter føre og forhold, og kjørestil.

Hadde jeg foretrukket at de viste en Winter range som er spesifikk for en gitt temperatur, selvsagt. Men jeg ser det ikke som et krav.

Det kan utfylles med en "rekkevidekalkulator" på hjemmesiden der man enten velger noen presets, eller kan justere dette veldig spesifikt fore å se hvordan forskjellige faktorer påvirker. Det er god kundeservice, selvsagt.

Men det er ikke et krav jeg mener de må ha med i markedsføringen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Synes det mangler et valg om at WLTP Combine bør være eneste krav...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 18. mars 2021, klokken 21:15

Citroën ë-C4 Shine

Pris testmodell: 328 400 kr
Oppgitt rekkevidde på testmodellen: 337km
Faktisk kjørt rekkevidde: 261km

Lading:
Oppgitt ladeeffekt: 100 kW
Faktisk målt ladeeffekt: 88 kW
Oppgitt ladetid til 80 %: 30 minutter
Ladetid 4-80 %: 32 minutter


Synd at rekkevidden avviker så mye fra WLTP, men jeg må si det at det lover godt når rimelige PSA biler og e-C4 til +/- 320 000 lader på 32 minutter i vinterlige "nær null" grader. Man bør forvente at en bil til den prisen skal kunne dekke bilbehov for de fleste uavhengig av drivverk, så det er veldig positivt at ladetiden er grei på PSA biler.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Daniel_0007

Sitat fra: vinterdekk på fredag 19. mars 2021, klokken 09:43
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 18. mars 2021, klokken 21:15

Citroën ë-C4 Shine

Pris testmodell: 328 400 kr
Oppgitt rekkevidde på testmodellen: 337km
Faktisk kjørt rekkevidde: 261km

Lading:
Oppgitt ladeeffekt: 100 kW
Faktisk målt ladeeffekt: 88 kW
Oppgitt ladetid til 80 %: 30 minutter
Ladetid 4-80 %: 32 minutter


Synd at rekkevidden avviker så mye fra WLTP, men jeg må si det at det lover godt når rimelige PSA biler og e-C4 til +/- 320 000 lader på 32 minutter i vinterlige "nær null" grader. Man bør forvente at en bil til den prisen skal kunne dekke bilbehov for de fleste uavhengig av drivverk, så det er veldig positivt at ladetiden er grei på PSA biler.

Ja bare synd at psa bilene er de som er lengst unna wltp spesielt på vinter
Model 3 2019 LR Rwd

Ingeniøren

Dette er ikke en test av biler men en rekkevidde og lade test, så overskriften er feil !

Det skrives knapt et ord om hvordan bilene er å kjøre - på for eksempel vinterføre. Betyr ikke dette noe når det gjelder Elbiler ? Samme greia hver gang man tester Elbiler....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

vinterdekk

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 19. mars 2021, klokken 10:40
Sitat fra: vinterdekk på fredag 19. mars 2021, klokken 09:43
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 18. mars 2021, klokken 21:15

Citroën ë-C4 Shine

Pris testmodell: 328 400 kr
Oppgitt rekkevidde på testmodellen: 337km
Faktisk kjørt rekkevidde: 261km

Lading:
Oppgitt ladeeffekt: 100 kW
Faktisk målt ladeeffekt: 88 kW
Oppgitt ladetid til 80 %: 30 minutter
Ladetid 4-80 %: 32 minutter


Synd at rekkevidden avviker så mye fra WLTP, men jeg må si det at det lover godt når rimelige PSA biler og e-C4 til +/- 320 000 lader på 32 minutter i vinterlige "nær null" grader. Man bør forvente at en bil til den prisen skal kunne dekke bilbehov for de fleste uavhengig av drivverk, så det er veldig positivt at ladetiden er grei på PSA biler.

Ja bare synd at psa bilene er de som er lengst unna wltp spesielt på vinter

Absolutt. Jeg kunne godt sett for meg å eie en kort Peugeot e-Rifter som kommer til høsten. Men det er vanskelig å anta hva blandet WLTP rekkevidde på 280 kilometer innebærer i nordnorsk klima. Sannsynligvis blir rekkevidden for kort, i alle fall om avviket også her er 22,55% i milde vinterforhold uten annet last enn sjåføren. Da sitter man der med 216 km teoretisk rekkevidde før bilen er lastet opp med familie, takboks, henger og gods. Da er det bedre å vente til noen har testet en slik bil før man konkluderer om rekkevidden er grei nok.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Electric cars in Norway

Da er det 12 stk her inne som er enige med NAF som mener reklamen for elbiler må være mer realistisk ift rekkevidde. Ingen er sålangt registrert at de er uenige med NAF.

Electric cars in Norway

#12
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 19. mars 2021, klokken 11:19
Dette er ikke en test av biler men en rekkevidde og lade test, så overskriften er feil !

Det skrives knapt et ord om hvordan bilene er å kjøre - på for eksempel vinterføre. Betyr ikke dette noe når det gjelder Elbiler ? Samme greia hver gang man tester Elbiler....

Va du har sikkert rett i det. Men men..  Det er vel litt både og som det gjerne er ...  og dersom  man så hele det lange tv innslaget i går på Tv2 hjelper deg.

z4rd

Sitat TV2: "Vi kjørte 10 elbiler totalt tomme for strøm for å sjekke hvem som gikk lengst. Resultatet kan gi deg rekkeviddeangst!"

Det er vel en særdeles relevant problemstilling for valg av elbil før man begynner å vekte det ene foran det andre. Sånn sett en veldig bra test!

Jeg merker meg at TM3 går 170km (!) lenger enn PS2 i testen - der begge har omtrent 80kWh-kapasitet, pluss minus et par kWh. Resultatet demonstrerer hvor effektiv design og drivlinje Tesla har, samtidig som de ikke sparer på kruttet i form av ytelse.

Ellers er jeg positivt overrasket over iX3. Virker å være en kurant bil.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

turfsurf

Sitat fra: z4rd på lørdag 20. mars 2021, klokken 08:16
Jeg merker meg at TM3 går 170km (!) lenger enn PS2 i testen - der begge har omtrent 80kWh-kapasitet, pluss minus et par kWh. Resultatet demonstrerer hvor effektiv design og drivlinje Tesla har, samtidig som de ikke sparer på kruttet i form av ytelse.
Nå er nok ikke de 17 milene direkte overførbar til virkeligheten siden TM3 kom over en topp og hadde ett godt stykke med nedoverbakke på slutten, men ja, forskjellen er nok på linje med det WLTP indikerer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA