Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nissan Leaf 24 kwh 2013 med 3 streker mindre

Startet av even1993, torsdag 18. mars 2021, klokken 14:46

« forrige - neste »

even1993

Hei

Vurderer å kjøpe min første elbil til å bruke å pendle fra og tilbake til Kristisand på E18. 100 sone hele veien storsett og omkring 51 km en vei. Med lademuligheter på jobb ( 16 A 1 fas stikk ) 7 timers ladetid

Er dette hele tatt mulig eller blir dette på kanten denne bilen greier ?

Med tanke på vinteren så blir nok ikke dette en bil jeg kommer til å ha lengre enn et halvt år . Fra å med nå

Hva tenker dere? Er det for langt.

Takker for alle råd :)

Trekkoppbil

Du kommer  fram om du vil, men det er ikke sikkert du kan ligge i 100 i all slags vær, og det kan være behov for å være litt gjerrig med bruk av varmeapparat.
Og du ville nok ønske deg en bil med 12 barer, og en bil med 12 barer kan nok ha flere års gjenværende levetid.

Sjølv har jeg lagt merke til at på blanda dagligkjøring om vinteren, så har jeg kommet ca 5 km/kwt.
På 5 mil, kan man da bruke ca 10kwt. Kjører du i 100, må du regne med større forbruk.
Så spørs det hvor store marginer du vil ha:
På 3,8kwt får du low battery warning.
På 1,9 kwt får du very low battery warning, og da forsvinner gjettometeret.
Er man glad i å beregne, og åpen for å kjøre med små marginer, så kan man kjøre et stykke på very low warning, men til dagligkjøring bør man ha større marginer.

Du kan fullade bilen, og måle med Leaf Spy pro, hvor mange kwt du da har.
Og du bør prøve bilen på strekningen, og måle etterpå hvor mange kwt du har igjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA