Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee Charge - Faktureringsløsninger

Startet av Wisd0m, torsdag 18. mars 2021, klokken 12:53

« forrige - neste »

Wisd0m

Hei,

Vi vurderer Easee Charge i vårt sameie. Mitt ønske er å komme seg unna all form for "leasing", og dermed eie anlegget selv. Da gjenstår fakturering. Noen som har erfaring med faktureringstjenester til Easee Charge?

Vet at man kan ta ut rapport fra cloud, men det betinger jo at noen er villige til å ta på seg den oppgaven.

melb

Vi bruker plugpay, de fakturer brukere spotpris + 15% i gebyr. Sameiet får faktura på øvrig forbruk(lys i fellesområde) og fastledd på nettleien. Ingen påslag på faktura til sameiet.

Synes spot + 15% er en rettferdig prismodell, og så slipper man all administrasjon utenom oppretting av ladeplasser.
Litt oppstartsproblemer, men virker som de har kontroll nå.

Wisd0m

Takk melb. Jeg har også sett på plugpay og sendt de en henvendelse. Det virker som en fair modell.

Henter plugpay spotprisen også, eller er det noe styret melder inn?

TB

Har ikke erfaring med Easee, men med Zaptec sin løsning. Vi har valgt å fakturere selv, sammen med garasjer og parkeringsplasser som alltid har vært lokalt fakturert.

I følge manual er det enkelt å hente ut rapporter fra Easee, det er støtte for strømpris også - det har ikke Zaptec. Dvs, ved Zaptec må prisen regnes ut på grunnlagt av strømmengden som er forbrukt.
Det er ikke noen stor jobb, gjøres to ganger pr år.

https://www.notion.so/Using-the-portal-as-an-administrator-or-owner-2e11c66355034d6886ab5c349cd3116a
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Wisd0m

Jeg har en Easee Home, så er godt kjent med rapportmulighetene i clouden, siden jeg har tilgang til easee.cloud. Hadde vi vært et lite sameie med mange som var samarbeidsvillige angående ladere så hadde jeg nok gått for å lese av direkte, men her er det mye elbilmostand, så det er verd å betale et påslag på 15 prosent for å slippe jobben, synliggjøre at de som lader betaler og vise til styret at det ikke blir noe jobb.

melb

Sitat fra: Wisd0m på søndag 21. mars 2021, klokken 06:21
Takk melb. Jeg har også sett på plugpay og sendt de en henvendelse. Det virker som en fair modell.

Henter plugpay spotprisen også, eller er det noe styret melder inn?

Plugpay ordner alt. De tok over hele strømavtalen på fellesmåleren vi har på garasjeanlegget, så viderefakturer de ladeforbruk til brukere. Vi har litt forbruk på den måleren til lys og stikkontakt. Dette forbruket, samt fastledd på nettleie, viderefakturer plugpay til sameiet kostnadsfritt.

Sameiet får altså ikke faktura fra nettselskap eller strømleverandør lenger, kun plugpay, og det er ingen kostnader for sameiet. For styret medfører dette altså ingen nye oppgaver i daglig drift.

melb

Sitat fra: TB på søndag 21. mars 2021, klokken 10:26
Har ikke erfaring med Easee, men med Zaptec sin løsning. Vi har valgt å fakturere selv, sammen med garasjer og parkeringsplasser som alltid har vært lokalt fakturert.

I følge manual er det enkelt å hente ut rapporter fra Easee, det er støtte for strømpris også - det har ikke Zaptec. Dvs, ved Zaptec må prisen regnes ut på grunnlagt av strømmengden som er forbrukt.
Det er ikke noen stor jobb, gjøres to ganger pr år.

https://www.notion.so/Using-the-portal-as-an-administrator-or-owner-2e11c66355034d6886ab5c349cd3116a

Det er vel kun støtte for fastpris, eller har de funksjon for variabel? Om det er tilfellet er jo plugpay en unødvendig utgift.

Grunnen til at vi gikk for plugpay var for å gjøre det billigst mulig for brukere uten masse arbeid for styret. Ser for meg at vi måtte satt en fastpris relativt høyt for å unngå å i noen tilfeller subsidiere lading, det hadde vært ganske upopulært. Men for å unngå subsidiering av lading så ville jo ladingen subsidiert de som kjører fossil sin del av strømregningen, mer populært, men for meg en like dårlig løsning.

Wisd0m

Eneste jeg har sett i clouden er fastpris ja. Ikke variabel.

Det var jo veldig positive nyheter angående administrasjon. Virker som du melb har gjort mange av de samme vurderingene som meg. Skulle vi tatt fastpris så hadde det nok blitt "februarpris" hele året på lading for å blidgjøre de som ikke liker elbil.

TB

Sitat fra: melb på søndag 21. mars 2021, klokken 15:46
Det er vel kun støtte for fastpris, eller har de funksjon for variabel? Om det er tilfellet er jo plugpay en unødvendig utgift.

Grunnen til at vi gikk for plugpay var for å gjøre det billigst mulig for brukere uten masse arbeid for styret. Ser for meg at vi måtte satt en fastpris relativt høyt for å unngå å i noen tilfeller subsidiere lading, det hadde vært ganske upopulært. Men for å unngå subsidiering av lading så ville jo ladingen subsidiert de som kjører fossil sin del av strømregningen, mer populært, men for meg en like dårlig løsning.
Å regne ut helt nøyaktig strømpris har ikke vært så viktig for borettslaget jeg bor i. Regner ut en gjennomsnittspris for kWh pr fakturaperiode. Det er nøyaktig nok.

Ikke så mye ekstraarbeid å regne ut pris pr mnd, og summere disse, vil være nøyaktig nok i de fleste tilfeller?

Men, noen steder er det kanskje viktigere å gjøre dette helt nøyaktig (og dermed dyrere) enn å bare passe på at kostnadene til strøm blir dekket inn.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

melb

Sitat fra: TB på søndag 21. mars 2021, klokken 16:34
Sitat fra: melb på søndag 21. mars 2021, klokken 15:46
Det er vel kun støtte for fastpris, eller har de funksjon for variabel? Om det er tilfellet er jo plugpay en unødvendig utgift.

Grunnen til at vi gikk for plugpay var for å gjøre det billigst mulig for brukere uten masse arbeid for styret. Ser for meg at vi måtte satt en fastpris relativt høyt for å unngå å i noen tilfeller subsidiere lading, det hadde vært ganske upopulært. Men for å unngå subsidiering av lading så ville jo ladingen subsidiert de som kjører fossil sin del av strømregningen, mer populært, men for meg en like dårlig løsning.
Å regne ut helt nøyaktig strømpris har ikke vært så viktig for borettslaget jeg bor i. Regner ut en gjennomsnittspris for kWh pr fakturaperiode. Det er nøyaktig nok.

Ikke så mye ekstraarbeid å regne ut pris pr mnd, og summere disse, vil være nøyaktig nok i de fleste tilfeller?

Men, noen steder er det kanskje viktigere å gjøre dette helt nøyaktig (og dermed dyrere) enn å bare passe på at kostnadene til strøm blir dekket inn.

I fremtiden når motstanden er mindre kan den løsningen forsåvidt være aktuell her også. Pr nå er det fint at ingen kan ha noen saklige klager på opprettelse og drift av ladeanlegg.

Kostnaden for gjennomsnittsbruker er <20kr/mnd. Styret slipper ekstraarbeid, sameiet slipper å være kreditor. Og så kan man jo si at det er samfunnsnyttig at lading på natten gir bruker fordel, uten at det var en stor faktor i beslutningen.


Vollis47

Hos oss har vi fakturering en gang i året og bruker strømprisen per 15. oktober pluss 10 %. Det er akseptert av de fleste.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Wisd0m

Dere som fakturer selv. Kjører dere akonto prinsippet eller sender dere kun ut faktura i ettertid?

Får dere forresten mye telefoner fra beboere som har knyttet seg til? Tenker at potensialt for telefoner fra endel av de i sameiet kan bli ganske stort, siden vi er 200+.

TB

Vi fakturerer i ettertid. Vi er litt over 100 beboere. Tror ikke forskjellen til 200 ville være så stor?

Det er pr nå ca 30 tusen pr halvår fordelt på 28 Zaptec Pro ladebokser. Dvs. summen er så liten og parkeringsplass og garasje betales på forskudd. Å avregne akonto blir mer arbeid.

Mottar lite telefoner. Kom en telefon nå når Zaptec hadde feil, men bare en. Undersøkte saken, og sendte ut e-post til alle som har Zaptec ladeboks om at det var en feil.

Mottar noen spørsmål på e-post fra beboere som ønsker å koble seg til, og fra eiendomsmegler i forbindelse med salg. Estimat på 2 til 5 spørsmål på en måned - det går i bølger.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Wisd0m

Sitat fra: TB på mandag 22. mars 2021, klokken 11:19
Vi fakturerer i ettertid. Vi er litt over 100 beboere. Tror ikke forskjellen til 200 ville være så stor?

Det er pr nå ca 30 tusen pr halvår fordelt på 28 Zaptec Pro ladebokser. Dvs. summen er så liten og parkeringsplass og garasje betales på forskudd. Å avregne akonto blir mer arbeid.

Mottar lite telefoner. Kom en telefon nå når Zaptec hadde feil, men bare en. Undersøkte saken, og sendte ut e-post til alle som har Zaptec ladeboks om at det var en feil.

Mottar noen spørsmål på e-post fra beboere som ønsker å koble seg til, og fra eiendomsmegler i forbindelse med salg. Estimat på 2 til 5 spørsmål på en måned - det går i bølger.
Takker!Regner med at det blir sikkert dobbelt så mange forespørsler, kanskje litt mer her da siden det er en del eldre. Selve faktureringsjobben er vel ikke så veldig avhengig av antall brukere, siden det bare er å ta ut rapport, så sikkert relativt likt. Helt klart en overkommelig jobb, vi får se hvor mye dugnad jeg ønsker å jobbe.

Jeg er kanskje litt mer skeptisk til Easee-boksene enn Zaptec. Hvordan er erfaringene deres melb med Easee-boksene? Hatt de lenge?

TB

Sitat fra: Wisd0m på mandag 22. mars 2021, klokken 17:16
Takker!Regner med at det blir sikkert dobbelt så mange forespørsler, kanskje litt mer her da siden det er en del eldre. Selve faktureringsjobben er vel ikke så veldig avhengig av antall brukere, siden det bare er å ta ut rapport, så sikkert relativt likt. Helt klart en overkommelig jobb, vi får se hvor mye dugnad jeg ønsker å jobbe.

Jeg er kanskje litt mer skeptisk til Easee-boksene enn Zaptec. Hvordan er erfaringene deres melb med Easee-boksene? Hatt de lenge?
Min erfaring er motsatt,  :D - de eldre leser og tar vare på informasjonen som sendes ut.

Vi har Zaptec Pro ladebokser montert 2017.
Har ikke erfaring med Easee, men det er noen av de samme som har utviklet Easee som utviklet Zaptec så regner med det er mye likt..
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA