Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mystiske biler utenfor GigaFactory Berlin

Startet av ToWalkOrDrive, onsdag 17. mars 2021, klokken 15:54

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: emurof på lørdag 03. april 2021, klokken 21:05
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 19. mars 2021, klokken 09:06Er og ganske gøy å se denne timelapse rask-film-videoen (se link under), særlig når gravemaskinen løfter bob-cat'n fra en grus-container til neste container på 2:10 ut i videoen. Rart hvis ikke det skjer en del ulykker på den arbeidsplassen....masse folk går rundt forbi uti veien på høyre side, og maskiner over alt (se f.eks. 4:00 - 5:00 i videloen :-) Ser selvfølgelig litt mer kaotisk ut i rask film. Mye som skjer i alle fall!
https://www.youtube.com/watch?v=u4D_TZ8H9GI

Hvorfor skulle det skje ulykker? Det går jo ikke så fort i virkeligheten, og de har garantert både kommunikasjon mellom ulike kjøretøy og utstyr, og generelt et system for det meste.

Fordi personene i videoen går i samme retning som bilene, og fotgjengerne rusler ute i gatene, der masse biler av ulike slag kjører. Til sammenligning var det 82 stk som ruslet i gater i Norge og ble drept der det var mindre enn 50km/t grense i løpet av en 5-årsperiode etter 2000.
Tesla Model Y                         2021-

gigafactory

#16
Men det der er helt feil bruk av statistikk. Norge er et helt land, dette er én byggeplass. Selv om sjansen hadde vært tilsvarende stor for at noen omkommer på den måten, så hadde forventningsverdien vært laaaangt under én omkommet i byggeperioden.

Det er nok også langt mindre rus på byggeplassen både hos fotgjengere/syklister og sjåfører i forhold til dødsulykkene du refererer til. Det er mye mindre trafikk og de som jobber der må anses som profesjonelle, mao ikke barn/tenåringer/andre som kan handle i affekt uten konsekvenstankegang. Aktiviteten foregår i all hovedsak i dagslys og de ansatte går uansett rundt i signalgule refleksjakker.

Syns det der var tynn suppe :D

ToWalkOrDrive

Det var ikke ment å være statistisk representativt, det var derfor jeg skrev "til sammenligning", derimot et svar på "hvorfor skulle det skje ulykker?" som det ble spurt om. Dermed ville jeg vise at når vi til og med har 82 dødsulykker på veier med mindre enn 50 i fartsgrense, så vil det og bety ganske mange tusen skadde. Så når folk krysser veiene på anleggsområdet hvor som helst, og ikke har noe fortau å gå på, så øker det faren for ulykker unødvendig mye. Påkjøring av kjøretøy i Anlegg er høyt representert på ulykkesstatistikken i Norge, på tross av gode HMS-tiltak. Av viktige tiltak på en Anleggsplass er å skape Barrierer. Altså noe som hindrer fallende objekter, maskiner og kjøretøy i å kunne treffe mennesker.

Hva forventningsverdien for døde i antall er ikke relevant, ettersom du kun kan regne fare i prosent, og den største sannsynligheten er for skade og alvorlig skade på en slik byggeplass. Statistisk er det større fare for å dø / bli skadet på en liten byggeplass, der hms-tiltakene er mindre utviklet.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA