Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde wltp

Startet av elhansen, onsdag 17. mars 2021, klokken 11:12

« forrige - neste »

elhansen

Så på Facebook gruppa at det var snakk om 43 mil som wltp på 20 tom.... Synes dette krymper nå og er spent på endelige tall.
Erfaring fra min nissan leaf er at jeg kan trekke fra 25-30% på en vinterdag på motorvei (100km/t), det betyr at noe av det samme vil sikkert være  gjeldene for denne. Det betyr fort vekk 30 mil.

Hva skal vi mene om dette? Vil det komme noe mer eksakte tall eller vil det være så nærme vi kommer. Synes 50 til 43 er et stykke tatt i betraktning fra et evt fratrekk med full bil, skiboks osv osv.

andy99

Det er fabrikk som hevder 500 km, men så er det litt varierende i forhold til utstyr og vekt på de forskjellige versjonene. Og da spesielt felg/dekk.
20 tommer fult utstyrt vil være 430 km
19 tommer fult utstyrt vil være 460 km

Nå har jo Hyundai tradisjon på holde godt opp mot oppgitt wltp og faktisk noen ganger over så jeg er ikke bekymret. Blir nok positivt overrasket her. Og så kan du jo legge til 5 km pga solcelletaket ;)
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Ambient

Ble sagt 430-460 på P45 og fortsatt opp til 500 som best da sannsynligvis 2wd stort batteri

ElAlf

WLTP på P45 er bekreftet 43 mil med 20 tommer, 46 mil med 19 tommer. Kilde dagens presentasjon fra forhandler.
VW ID.4 GTX
Ioniq 5 Project 45
E-Golf

elhansen

Sitat fra: ElAlf på torsdag 18. mars 2021, klokken 11:52
WLTP på P45 er bekreftet 43 mil med 20 tommer, 46 mil med 19 tommer. Kilde dagens presentasjon fra forhandler.

Takk for den. Synes jo 20 tommer er egentlig noe stort tull, men fikk beskjed om at det ikke gikk an å få mindre med på p45. Kan selvfølgelig bytte ut, men da bør jeg kanskje vente på ordinært salgsstart....

ElAlf

Sitat fra: Frissy på torsdag 18. mars 2021, klokken 12:26
Sitat fra: ElAlf på torsdag 18. mars 2021, klokken 11:52
WLTP på P45 er bekreftet 43 mil med 20 tommer, 46 mil med 19 tommer. Kilde dagens presentasjon fra forhandler.

Takk for den. Synes jo 20 tommer er egentlig noe stort tull, men fikk beskjed om at det ikke gikk an å få mindre med på p45. Kan selvfølgelig bytte ut, men da bør jeg kanskje vente på ordinært salgsstart....

Har bestemt meg for at 20 tommer ikke får være noen showstopper. For øvrig ble det også informert om at dekkene som følger bilen er spesialbehandlet fra fabrikk for å være ekstra stillegående.

Men vinterfelgene skal være 19 tommer - det er også på vinteren at rekkevidden blir et mer følsomt tema tenker jeg. Ioniq 5 kan for øvrig ikke bruke 18 tommer - om noen måtte lure..
VW ID.4 GTX
Ioniq 5 Project 45
E-Golf

feistydolphin

Sitat fra: ElAlf på torsdag 18. mars 2021, klokken 12:40
Har bestemt meg for at 20 tommer ikke får være noen showstopper. For øvrig ble det også informert om at dekkene som følger bilen er spesialbehandlet fra fabrikk for å være ekstra stillegående.

Men vinterfelgene skal være 19 tommer - det er også på vinteren at rekkevidden blir et mer følsomt tema tenker jeg. Ioniq 5 kan for øvrig ikke bruke 18 tommer - om noen måtte lure..

Stiller meg 100 % bak dette resonnementet... selv om det er litt frustrerende å gi slipp på litt rekkevidde for noe jeg ikke bryr meg noe særlig om. Får bytte til 19" sommerhjul etterhvert hvis det ikke blir til å leve med. Det går nok greit. Lyst på bil til sommeren ;-)

Qbd

Syns det er veldig rart å gå ned på rekkevidde i et elbilmarked som er så rekkeviddefokusert. Har 20 tommers felger noen fordeler over 19? Jeg er totalt uvitende på emnet...

batterimannen

Sitat fra: Qbd på torsdag 18. mars 2021, klokken 16:25
Syns det er veldig rart å gå ned på rekkevidde i et elbilmarked som er så rekkeviddefokusert. Har 20 tommers felger noen fordeler over 19? Jeg er totalt uvitende på emnet...

Fordelen med 19" er lavere forbruk, lavere støynivå og bedre komfort (mer gummi som demper). Fordelen med 20" er for enkelte at det er penere med større felger.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

andy99

Min teori, Grunnen til så store felger på denne bilen er nok at hele designet er avhengig av store hjul for at proporsjonene skal stemme. Den gir jo inntrykk av å være en mindre hatchback. Men er langt større. Optisk illusjon, bare se hvor mye av bakdørene som er «falske» dvs hvor langt det er fra bakkant frem til faktisk døråpning.
Jeg kommer ikke til å kjøpe vinterhjul før jeg har sett en i virkeligheten med mindre felg/smalere dekk.
En annen grunn er jo også 0-100 tiden og 600 NM som krever litt bredde på sålene ;)
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

ElAlf

Vi er inne på et felt i denne tråden som jeg ikke har mye kunnskap om for min del. Store felger og ditto dekk har noe å si for rekkevidden - den er grei.
Men elbiler har mye moment og krefter - og P45 spesielt kan vi vel si - i alle fall i sitt segment. Har felgdimensjon og dekkets flatemål mot underlaget noe å si her? Hadde vi brukt mye energi på å diskutere dette om P45 hadde en fossilmotor med samme ytelse og kraft??
VW ID.4 GTX
Ioniq 5 Project 45
E-Golf

tss_trd

Tror nok 20 toms felger kun skyldes utseende og at markedsavdelingen synes det er kult å kunne si at bilen har nettopp 20 tommer. De følger jo opp med at dette er de største felgene på en Hyundai noensinne.

Av praktisk betydning er det kun ulemper. Ikke minst er det svindyrt å skifte dekk når den tid kommer. Nå er det riktignok 45 profil, så om noen av oss vil klare å merke forskjell sånn komfortmessig, er ikke så sikkert. At man ved smalere og mer lettrullende dekk vil kunne klare å måle forskjell i forbruk, tror jeg på. Ulempene er nok sånn sett marginale.

Bet meg merke i uttalen til forhandleren vedr spesialbehandlede dekk, hehe. Det er nokså vanlig at bilprodusenten får noen justeringer og sitt stempel på dekket. Akustisk skum er også etterhvert standarden.

Videre virker uttalen om kategorisk avvisning av 18" felger noe tatt på sparket. For meg ser det ut at det er god plass til bremsene bak felgene. Jeg er overbevist om at det vil være mulig å få tak passende 18". At Hyundai ikke tilbyr dette er noe annet..

Kan også føye til at min bil som er ca like tung, klarer 0-100 på 3,8 sek med 235 brede vinterdekk. Hva gjelder veigrep, er altså 255 helt unødvendig. Er jo ikke banebil vi snakker om her..

Som andre er inne på 20" er ingen dealbraker. I praksis har det lite å si bortsett fra at det kanskje ser tøft ut. Litt surt den dagen nye dekk må kjøpes inn. Kommer neppe til å kjøpe vinterhjul fra Hyundai. Vil tro det finnes rimeligere alternativer utpå høsten, også 18".

alv1

Litt trasig at rekkevidden er "nedjustert" til foreløpig anslått 430km, fra opprinnelig "opp mot 500km". Det er selvfølgelig ikke aktuelt med 2WD. Min tidligere Ampera-E 2017 hadde samme WLTP rekkevidde...

hoffweb

Rekkevidden har blitt testet av "Ministry of Environment" i Korea og da kommer den litt dårlig ut:
SitatThe rear-drive Ioniq 5's long range version equipped with a 72.6 kilowatt-hour battery was given a range of 405 kilometers (252 miles) in normal temperatures by the ministry, falling slightly short of the figure given by Hyundai Motor, which said it could drive up to 430 kilometers.
Ref: https://koreajoongangdaily.joins.com/2021/04/08/business/industry/hyundai-motor-ioniq5-egmp/20210408175700482.html

2wd skal slik jeg har forstått det gå en del lengre enn AWD, så kan dette gjøre at offisiell WLTP på P45 kan havne under 400km? Eller er den allerede satt?
-walter-

ID4

Sitat fra: hoffweb på mandag 12. april 2021, klokken 13:45
Rekkevidden har blitt testet av "Ministry of Environment" i Korea og da kommer den litt dårlig ut:
SitatThe rear-drive Ioniq 5's long range version equipped with a 72.6 kilowatt-hour battery was given a range of 405 kilometers (252 miles) in normal temperatures by the ministry, falling slightly short of the figure given by Hyundai Motor, which said it could drive up to 430 kilometers.
Ref: https://koreajoongangdaily.joins.com/2021/04/08/business/industry/hyundai-motor-ioniq5-egmp/20210408175700482.html

2wd skal slik jeg har forstått det gå en del lengre enn AWD, så kan dette gjøre at offisiell WLTP på P45 kan havne under 400km? Eller er den allerede satt?

Det refereres ikke til noe målestandard. Derfor bør en avvente til mer info. Om det er EPA så er den normalt under wltp som vi bruker i europa.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA