Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lyktespyler

Startet av Dieselgubben, tirsdag 16. mars 2021, klokken 18:59

« forrige - neste »

Dieselgubben

Klarer ikke å se om bilen har lyktespyler. Har den det? Eller må man ha med en squirter slik som Teslabjørn?

Bjoris

Den har ikke, som mange andre biler...

Dieselgubben


hELgenen

Sitat fra: Bjoris på tirsdag 16. mars 2021, klokken 19:09
Den har ikke, som mange andre biler...

Nei - men den har i det minste noe de fleste andre ikke har - nemlig ryggekamera spyler

Cougar

Det er bare krav om lyktespylere på lykter som har mer enn 2000 lumen, så i praksis er det nesten bare biler med xenon-lykter som har det.
2019 Ioniq El + mange andre biler

02jan

Min 1985 mod audi GT, 1988 volvo 740, 1997 Audi A6 og 2016 passat har lyktespyler , greit med gode lys også i mørket på vinterhalvåret.

Det må være en spøk hvis en ny bil for nordiske forhold ikke har spyler ?
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Oddaa

Sitat fra: Cougar på tirsdag 16. mars 2021, klokken 22:15
Det er bare krav om lyktespylere på lykter som har mer enn 2000 lumen, så i praksis er det nesten bare biler med xenon-lykter som har det.
Hm, har vi kommet dit nå? Har/ har hatt 5 biler med full LED, alle med lyktespylere.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Trond.m

har hatt biler både med og uten. Har ikke savnet det i bilene som ikke har. Det er jo ikke som i gamle dager hvor skitt brant seg fast på lykteglasset. Og med spyler på LED, så har jeg opplevet at lyktene iser ned istedet.

unik42

Trodde jeg skulle savne det i Leafen min, men det gjorde jeg ikke. Var sjeldent jeg hadde problemer med skitt på lyktene. Men jeg kan tenke meg at de ville vært passelig nedisete om jeg spylte de midtvinters i -20 grader.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

1000kwh

Sitat fra: Trond.m på onsdag 17. mars 2021, klokken 08:00
har hatt biler både med og uten. Har ikke savnet det i bilene som ikke har. Det er jo ikke som i gamle dager hvor skitt brant seg fast på lykteglasset. Og med spyler på LED, så har jeg opplevet at lyktene iser ned istedet.
På Passaten vi hadde var det ikke mulig å skru av så vidt jeg vet, så innholdet i spylevesketanken forsvant jo ekstremt fort.

Da lyktene var helt vertikal var det et stort problem når det slapset i tillegg til halogenlys. Nå med led og veldig aerodynamiske lykter er det helt overflødig.

Olemann

På min Tiguan med Xenon måtte jeg skru av lyset før jeg spylte vinduene, om jeg ikke ville tømme spylervæsketanken på en langtur.....
Glad jeg slipper det nå :)

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 17. mars 2021, klokken 08:08
Sitat fra: Trond.m på onsdag 17. mars 2021, klokken 08:00
har hatt biler både med og uten. Har ikke savnet det i bilene som ikke har. Det er jo ikke som i gamle dager hvor skitt brant seg fast på lykteglasset. Og med spyler på LED, så har jeg opplevet at lyktene iser ned istedet.
På Passaten vi hadde var det ikke mulig å skru av så vidt jeg vet, så innholdet i spylevesketanken forsvant jo ekstremt fort.

Da lyktene var helt vertikal var det et stort problem når det slapset i tillegg til halogenlys. Nå med led og veldig aerodynamiske lykter er det helt overflødig.

02jan

På min 97 audi , setter jeg på parklys hvis jeg ikke vil spyle lyktene , men her er det 12 liter tank så her går det lenge til tomt.
På Passaten (full ledd), så er det noe automatikk som avgjør om lyktene skal spyles eller ikke, så tenker ikke pp dette. Bilen har forøvrig svært gode lys under alle kjøreforhold.
Kjører man mest i by med gatebelysning er det ikke noe stort poeng med rene lykter.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

SveinJ

På BMW i3 er det LED men ikke lyktespyler. Har ikke hatt spesielt behov for det i løpet av de siste 4 åra.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Øyvind.h

Har ikke hatt lyktespylere siden 2013 og det har ikke vært noe savn for min del selv om vi kjører mye langturer på vinteren. Nåværende bil har ikke lyktespylere. Allikevel har lysene levert meget bra hele året og modellen havnet også på delt førsteplass i en test av lys.

Lyktespylere har absolutt en misjon, men jeg opplever det ikke som nødvendig for min bilbruk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA