Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

62kWt Acenta

Startet av Silkefot, tirsdag 16. mars 2021, klokken 14:45

« forrige - neste »

Silkefot

Hei,

Hva er ulempene med Acenta versjonen? Mangler det varmepumpe feks?
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

leafnor

Spørs litt hva du selv setter pris på om noe er å anse som ulempe.
Anbefaler å laste ned og studere denne: https://www.nissan.no/content/dam/Nissan/no/brochures/pricelist/LEAF_Kundeprisliste_MY20.pdf

Varmepumpe har den.
For min del er største ulempen at den ikke har LED hovedlys, for tror det ville jeg savnet fra min 1 gen Leaf, da halogenlyset Accenta har på nærlys ikke er like gode.
Vil man ha slikt som Propilot og adaptiv fartsholder vil ikke Accenta være valget.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Silkefot

Takker, den oversikten var god. Er en del som klager på Chademo men jeg må si at jeg oftere opplever at den er ledig i motsetning til CCS. At den ikke lader med mer en 50KW ser jeg heller ikke det store problemet med da det uansett er en liten del av ladesyklusen det vil gi negativ effekt. Ellers liker jeg også at den kan ha sykkelhengerfeste. Led lys vil nok være et savn men har sett flere som har oppgradert halon med LED selv til en relativt billig penge
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

amstray

Eh, du vet at om CCSen er opptatt, så kan du ikke bruke chademo-uttaket på samme ladeboks? Man kan kun bruke én kabel om gangen.
2024: VW ID4
2020: Tesla Modell 3 SR+ - solgt
2018: Nissan Leaf  40kw - solgt

turfsurf

Sitat fra: Silkefot på tirsdag 16. mars 2021, klokken 19:05
Er en del som klager på Chademo men jeg må si at jeg oftere opplever at den er ledig i motsetning til CCS. At den ikke lader med mer en 50KW ser jeg heller ikke det store problemet med da det uansett er en liten del av ladesyklusen det vil gi negativ effekt.
Andelen ladepunkter med ChaDeMo blir stadig mindre. Hvilken av kablene som er i bruk spiller ingen rolle, siden ChaDeMo punkter så godt som alltid er på ladere med begge standarder. Typisk rulles det ut lynladere med en ChaDeMo og to CCS. Det betyr i praksis at det mulgiheten for å finne ett ledig ChaDeMo punkt er halvparten av ledig CCS.

Angående ladefart så vil biler med såpass lang rekkevidde og stort batteri ofte lynlades kun på lav SOC, da lavefarten er høyest, og lynlading kan benyttes.

Jeg vil sterk fraråde kjøp av biler med ChaDeMo. Eneste unntaket er hvis man ser for seg å ha bilen ut levetiden og ikke skal hurtiglade.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trekkoppbil

#5
Sitat fra: amstray på torsdag 25. mars 2021, klokken 01:42
Eh, du vet at om CCSen er opptatt, så kan du ikke bruke chademo-uttaket på samme ladeboks? Man kan kun bruke én kabel om gangen.
Det kommer allt ann på laderen.

  • Lenge var det vanlig med ladere med AC/DC-kapaistet på kun 50kw, og man kunne bruke enten CCS eller Chademo om gangen.
  • Nå har jeg sett en del nyere ladere med kapastiet på 150kw, og 75kw uttak til CCS og Chademo som kan brukes samtidig
Jeg trur det er størst sjans for å finne ledig uttak hvis du har Chademo-bil.

Husk også på forskjellen mellom Chademobiler og CCS-biler:

  • Chademobiler har frontmating, med unntak av trillingene
  • CCS-biler har sidemating, og kan lades fra  kun en side.
På en ladeplass med kun 2 ladere la jeg merke til at det var kø av CCS biler som bare kunne bruke den ene laderen, mens den andre var ledig. Chademobiler kan lett lade fra stolper både på høyre og vensre side av bilen, og fra de som står foran bilen.
En gang kom det en CCS sjåfør og spurte om jeg kunne flytte bilen til en annen lader, da den ledige laderen stod vanskelig til for ham.

Jeg har intrykk av at frontmating er mest fleksibelt for bilistene, mens fabrikantene liker sidemating.

  • Med Leaf har jeg erfart at det holder lenge å ha en 2 meter lang type 1 til type 2 kabel, mens bilister med sidemating gjerne sverge til 5 meter lange kabler
  • Ved hurtiglading er det alltid enkelt å komme til fronten.
Faren med frontmating, er at luka lettere kan fryse, om du parkerer mye ute, men sideluke fryser sjelden igjen. Har du frontmating, så kan du gjerne åpne pansere og få litt grep for å jobbe deg til åpning av luka

turfsurf

#6
Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 10. april 2021, klokken 15:04
Det kommer allt ann på laderen.

  • Lenge var det vanlig med ladere med AC/DC-kapaistet på kun 50kw, og man kunne bruke enten CCS eller Chademo om gangen.
  • Nå har jeg sett en del nyere ladere med kapastiet på 150kw, og 75kw uttak til CCS og Chademo som kan brukes samtidig
....
Jeg har intrykk av at frontmating er mest fleksibelt for bilistene, mens fabrikantene liker sidemating.
Med Leaf har jeg erfart at det holder lenge å ha en 2 meter lang type 1 til type 2 kabel, mens bilister med sidemating gjerne sverge til 5 meter lange kabler
Ved hurtiglading er det alltid enkelt å komme til fronten.
Eh, de 150kW laderne du beskriver har to CCS og en ChaDeMo. Det betyr at er de to CCS uttakene i bruk kan ikke ChaDeMo uttaket brukes. Er ChaDeMo uttaket i bruk, kan ett CCS uttak brukes.

Det er vel ingen ladere gjennværende med reservert kapasitet kun for ChaDeMo. Det var noen tidlige ladere som kun hadde ChaDeMo, men det er lenge siden jeg har sett en slik i drift.

Det vil si at alle ladere kan okkuperes av biler med CCS, mens ChaDeMo kun har en brøkdel av uttakene. Ergo er det helt umulig at det er flere ledige ChaDeMo enn CCS.

En ulempe med ladeport foran er at man må kjøre inn på hurtigladeren (ikke rygge). Fronplassert ladeport er og klønete for garasjelading, der er plassering på venstre side (samme side som sjåfør) det eneste fornuftige. Høyre side er bare dumt (det har en fordel ved gatelading dog, men ellers klin idiotisk). Ellers lykke til med 2 meter ladekabel fra fronten ved gatelading når ladeboksen er ved høyre hjørne bak.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trekkoppbil

Sitat fra: turfsurf på lørdag 10. april 2021, klokken 15:28
Eh, de 150kW laderne du beskriver har to CCS og en ChaDeMo. Det betyr at er de to CCS uttakene i bruk kan ikke ChaDeMo uttaket brukes. Er ChaDeMo uttaket i bruk, kan ett CCS uttak brukes.
De jeg har sett, har ett uttakk på 150kw, og 2 uttak på 75kw.  Jeg har gått ut i fra at uttakene på 75kw ikke kan brukes om 150kw-uttaket er i bruk:  Dvs at kun en CSS kan brukes om gangen.
Men det er mulig jeg tar feil, og at man kan få 75kw ut fra begge CCS samtidig.

turfsurf

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 12. april 2021, klokken 21:27
Jeg har gått ut i fra at uttakene på 75kw ikke kan brukes om 150kw-uttaket er i bruk:  Dvs at kun en CSS kan brukes om gangen.
Men det er mulig jeg tar feil, og at man kan få 75kw ut fra begge CCS samtidig.
Ja, det er problemet med å basere seg på antakelser. Tar man i bruk ett 75kW uttak reduseres 150kW uttaket til 75kW og.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA