Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lakktykkelse?

Startet av Kris, onsdag 13. juni 2012, klokken 00:12

« forrige - neste »

Kris

Opplever litt tvilsom kvalitet på lakken.
Er det noen som vet noe om standarden for lakktykkelse på trillingene?
Jeg har hvit tett standard lakk og ble fortalt at det var klarlakk utenpå denne.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

Mr.Zero

Sitat fra: Kris på onsdag 13. juni 2012, klokken 00:12
Opplever litt tvilsom kvalitet på lakken.
Er det noen som vet noe om standarden for lakktykkelse på trillingene?
Jeg har hvit tett standard lakk og ble fortalt at det var klarlakk utenpå denne.

Tar opp denne saken igjen. Norges best vedlikeholdte C-Zero (min
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

svingen

Hvordan er det her er målt Zero?
er spent om det er like "ille" på min og...hva er tiltakk på slike ting som det her da?
hilsen en som kjører på salta veier på vinteren ;)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Mr.Zero

Sitat fra: svingen på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 10:38
Hvordan er det her er målt Zero?
er spent om det er like "ille" på min og...hva er tiltakk på slike ting som det her da?
hilsen en som kjører på salta veier på vinteren ;)

Lånte meg en annen my-måler i dag. Denne var litt "snillere" og jeg fikk verdier på rundt 50. Dette er likevel et svært tynt lakksjikt sammenliknet med andre bilmerker.
Svingen; dette er et lite apparat som måler tykkelsen på materialene som er brukt fra ren stålplate til ytterste overflate. En plasserer enkelt enten en føler eller selve apparatet inntil overflaten - og vips måler den lakktykkelsen. Skal ta med meg målern en kveld og snikmåle andre trillinger. Ikke det at tykk lakk er så fantastisk bra, men altfor tynt lag gjør jo noe med motstandsdyktigheten mot ytre påvirkning. Dessuten har man mindre å rubbe/polere på dersom man vil fjerne riper etc.
Har snakket med fire erfarne lakkerere i dag og alle river seg i håret (av de med hår) over mine målinger. Men jeg kommer nok ingen vei ovenfor produsent annet enn hvis rust oppstår.

Tiltak: regelmessig vask, polering og voksing. Velge metallic fremfor tett farge. Alternativt å foliere halve bilen, men det koster jo skjorta. Understellsbehandling er nok heller ikke så dumt da understellet (ikke karosseriet) blir brunt på vei ut av butikken...
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

ZerOmancer

Jeg var dundrende missfornøyd med lakken på mazdaen min, men etter en uke med Zeroen, fikk jeg et helt nytt perspektiv... >:(   Ny familierekord i lakkslitasje, under dørhåndtak og på kanalene under bakdørene..

-Lakken er vel like "kjip" som resten av bilen, så det beste er nok en eller annen "mumifisering" rett etter kjøp.
(Ditec, folie e.l.?) -Understellet er allerede behørig innpakket i "mercasol"..

Det er forøvrig ikke bare lakken som er tynn; når jeg holdt på med høyttalerene forleden oppdaget jeg at hele dørplaten bøyer seg når vinduet går opp og ned.. :o
2014 Citroën C-zero  med alt (dvs gummimatter og blank lakk)
2007 mazda3 sport med nesten alt (inkl. bl.a. gummimatter)

pwb

Inne på servicebox til Peugeot kan man sjekke litt teknisk om bilen og kvaliteten (finish) på den bilen er middels/middels men f.eks en Peugeot expert har høy/middels så det skal jo være litt nærmere skrapjern enn andre biler.

tomrh

Lurer på om dette gjelder Peugeot og Mitsubishi også?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Mr.Zero

Sitat fra: tomrh på onsdag 29. oktober 2014, klokken 10:10
Lurer på om dette gjelder Peugeot og Mitsubishi også?

Bilene triller jo ut av samme hangar og er made by Mitsubishi. En av lakkgutta jeg pratet med i dag, hadde målt ca 40 my på forholdsvis ny Outlander, så Mitsu-mafian sparer der de sparer kan... ???
For å begrense sandblåsingen av bilens karrosserisider, bør man derfor sette på skvettlapper foran. De er ikke særlig store, men alle monner drar (sa musa...osv..).
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

PionerThink

Tar opp denne tråden igjen siden temaet er mye det samme!
Fikk smertelig erfare at lakktykkelsen ikke er mye å skryte av på trillingene :(
Jeg har i lengre tid observert etter renspyling at antallet brune "rustprikker" på lakken bare øker. Når det da endelig var en dag med noen plussgrader bestemte jeg meg for å vaske og "claye" bilen fri for skitt og asfaltstøv.
Det ble deretter foretatt rubbing med maskin og forsøk på å ta bort noen saftige riper på taket, samt rundt og inni dørhåndakene. Tok bare noen sekunder på hver dør siden jeg visste at det kunne være tynt, men jaggu meg dro jeg rett igjennom på kanten fra inni dørhåndtaket til døra :'(
Har ellers et par-tre shoppingbulker i førerdøra som jeg tenkte å ta en dag, men det tror jeg må bli til sommeren kanskje når jeg skal etterisolere litt "round baut".
Noen andre som har tilsvarende erfaringer, samt med å ta ut shoppingbulker på trillingene ::)?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

tomrh

Den tynne lakken har gjort at det er blitt slitt noen steder slik at et mylder av bittesmå hvite prikker synes gjennom der det skulle vært svart. :( Har sett div råd på youtube om å bli kvitt små overflateriper ved å polere de med WD40. Det virker på filmsnuttene og man blir litt fristet til å prøve, men kan dette gjøre vondt verre? Skeptisk. Noen meninger/erfaringer?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA