Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med elbil på roadtrips?

Startet av FaradayCage, søndag 21. mars 2021, klokken 12:21

« forrige - neste »

02jan

Kjørte for noen år siden fra Oslo etter tidlig fra jobb torsdag ut av rush Ca 15:00  til Amsterdam neste morgen 08:00 med en 1969 modell BMW 02. To sjøfører, jeg kjørte på Kontinente lå der konstant på 150kmt (gps) 4gir kasse og 5000rpm (jada, bilene var bygget for dette da)  , bilen hadde toppfart på 160 (gps).
150 høres mye ut , men faktum er at kassebiler som sprinter og transportere holdt høyere hastighet.

Stoppet ofte for å fylle opp tanken (liten tank 45 liter) 130-140 mil , 5 stopp hver vei. Tilbake samme rute søndag for å rekke rushen inn mot oslo mandag morgen og jobb. 

Med familie på lange transport etapper (100 mil)  har vi gjort transport opp til roadtrip og stopper forskjellige steder/byer /attraksjoner ente. 2-3 byvanding/park/lunsj eller sen middag og overnatting. Bilen jeg har trenger ikke fylles opp med drivstoff underveis, men turen blir mer behagelig med noen skikkelige pauser.

Ser for meg at den modellen også vil funger fint med Elbil med rekkvidde 40+ og rask lading.


Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Obba

Sitat fra: FaradayCage på tirsdag 23. mars 2021, klokken 12:48
Det er få om ingen elbiler som kjører fortere enn 130 på àutobahn utenom kortere spurter for å vise seg litt. Men de forsvinner fort ut av syne.
Jeg er litt usikker på om du ønsker erfaringer, eller om du helst ønsker å få bekreftet dine antakelser?
Vi har kjørt fra Sandnes til Toscana med Tesla X. Vi hadde et par overnattinger underveis, men det var fullt mulig å kjøre lengre dagsetapper enn vi gjorde. Gjennom Tyskland lå vi i 150km/t for det meste. Var oppe i 210km/t, men det var kun en kort test :-)
Synes turen gikk veldig greit. Bilen varsler når det er på tide å svinge av motorveien for en ladestopp. Det hadde nok blitt noen tisse og matpauser også dersom vi kjørte fossilt.

z4rd

#47
Kjørt til Tyskland med Model X selv - lå i 130-140km/t som marsjfart store deler av veien til Berlin. Helt uproblematisk mht forbruk, rekkevidde og tilgjengelige superchargere - selv med X75D. Dette var for øvrig om vinteren, men tørre veier - dog kjølig.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA