Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruk av ladekabel med schukokontakt?

Startet av ENTO, søndag 14. mars 2021, klokken 21:43

« forrige - neste »

elektrolux

Egentlig et veldig godt poeng. Uhell skjer under påfylling. Både i form av feil drivstoff, men også mer farlig i form av at det rett og slett tar fyr.

Raskt søk på Utube viste flere treff, bl.a dette:

https://www.youtube.com/watch?v=b89x8CAS6xU&ab_channel=SteveRotfeldProd
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ENTO

#16
Er det viktig å koble til/fra lading i riktig rekkefølge med schukolader ? La oss si at det i utgangspunktet som normalt er står spenning i stikkontakten. Hva er egentlig korrekt rekkefølge av/på ?

Grosor

Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 16. mars 2021, klokken 09:16
Egentlig litt rart at en får fylle bensin selv.

i 2 stater i USA er det faktisk forbudt å fylle selv.

Sitat fra: ENTO på tirsdag 16. mars 2021, klokken 14:50
Er det viktig å koble til/fra lading i riktig rekkefølge med schukolader ? La oss si at det i utgangspunktet som normalt er står spenning i stikkontakten. Hva er egentlig korrekt rekkefølge av/på ?

Det er litt viktig. Koble fra bilen først. Da går det ikke strøm gjennom stikkontakten når du drar ut støpselet.

Dette gjelder generelt for alle stikkontakter, slå av apparatet før man drar ut støpselet. Hvis det går strøm igjennom når man drar ut skaper man en lysbue, om enn en relativt liten en. Over tid vil det skade både støpsel og stikkontakt.

Koble til lader spiller ingen rolle, da går det ingen strøm, men noen biler som f.eks min EQC starter ikke lading om man kobler til bil før stikkontakt. Jeg får i hvert fall ladefeil og må plugge av\på på nytt. Er vel noe med elektronikken i denne nødladeren.


Rav4_EV

Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 16. mars 2021, klokken 09:16
Egentlig litt rart at en får fylle bensin selv.

Det er jeg helt sikker på hadde vært strengt forbudt i dag om bensin hadde vært et nytt drivstoff. ;)
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

ENTO

Siden man skal dra ut kontakten fra bilen først ved frakobling, skal man da først sette støpselet i kontakt og deretter kontakt til bil ved tilkobling ?

automat

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 16. mars 2021, klokken 15:46
Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 16. mars 2021, klokken 09:16
Egentlig litt rart at en får fylle bensin selv.

Det er jeg helt sikker på hadde vært strengt forbudt i dag om bensin hadde vært et nytt drivstoff. ;)

Selvbetjente bensinstasjoner kom vel ikke før på 70-tallet. Så om det ikke var forbudt, så var det tidligere i hvert fall ikke vanlig å fylle selv. Det gjorde betjeningen.

Noen stasjoner hadde både betjente og selvbetjente pumper. Da var det lurt å velge selvbetjent, for der var bensinen litt billigere.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: ENTO på tirsdag 16. mars 2021, klokken 15:51
Siden man skal dra ut kontakten fra bilen først ved frakobling, skal man da først sette støpselet i kontakt og deretter kontakt til bil ved tilkobling ?
Funker stort sett fint begge deler, men det gir mest mening å plugge i bilen til slutt. Da er laderen påslått og "klar" før bilen kobles til.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Erik Ola Ulvestad

@ENTO Litt utfyllande info: "Ladepistolen" i bilenden av kabelen har spesiellt tilpassa pinnar for pilotsignalet slik at desse er kortare enn strømpinnane og derfor mister signalet og kan koble ut strømmen før du får dratt pluggen heilt ut under lading og kan skape gnist. Slik er det jo ikkje i schukoenden mot veggkontakta.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

cra

Sitat fra: ENTO på tirsdag 16. mars 2021, klokken 15:51
Siden man skal dra ut kontakten fra bilen først ved frakobling, skal man da først sette støpselet i kontakt og deretter kontakt til bil ved tilkobling ?

Enkelt sagt: Ikke rør shucko-enden hvis den andre enden er tilkoblet noe.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

TheRealCoinman

Jeg har brukt Shuckolader 10A på elbil siden 2015. Jeg brukte penger på en elektriker som byttet sikringsskap for meg, og jeg hadde egentlig planer å bruke 10 000 på vegglader. Etter en kort befaring ga elektrikeren min meg et godt råd; de 10 000 kan du heller bruke på noe annet.

Så lenge dette er oppfylt:
- Sikringen er 16A, jordfeiltype B
- Stikkontakten er beregnet for 16A, det gjør at den tåler mer varmgang
- Kabeltversnitt på 2.5mm2
- Strømkabelen fra stikkontakten går direkte til sikring i sikringsskapet, ikke via noen koblingspunkter, stikkontakter, brytere etc på veien.
- Alt er gjort av elektriker så koblingene er "skikkelig".

Det finnes mange apparater i en vanlig husstand som også bruker kontinuerlig mye strøm som gir varmgang, varmeovner, vifteovner, tørk/vaskemaskin etc. Derfor er det viktig å være nøye med koblingspunktene, og derfor overlater jeg alt av strøm til fagkyndige folk og hører på deres råd.

En helt annen ting man kan diskutere er effektiviteten med ladingen og hurtigheten. Samt hvis man har to elbiler og lade så er det lurt å ha to ladebokser som er "smarte" nok til å styre ladingen mellom de to bilene.

Men oppsummert: Har man 16A sikring, og det går direkte fra stikkontakt til skap, og man kun har 1 elbil så ser ikke jeg noen grunn til å bruke flere tusen på veggboks.

Er man i tvil, ta kontakt med elektriker, og hvis man først må legge ny ledning og  bytte sikring, så mener jeg at man da like gjøre får på plass en vegglader,  hvem vet - kanskje du en gang i framtiden for to elbiler med stort batteri, da er det greit å  ha mulighet for lading med høyere strømstyre.

KjellG

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på tirsdag 16. mars 2021, klokken 08:20
....Husk at sikring kun kan løse ut om kortsluttningsytelse i kursen er god nok, dvs at ikkje kabel er for lang og tynn. Ellers kan ei kortslutning få "leve i fred", med utvikling av varme og.....ja, du veit. ..

Nja. Gitt en skjøteledning, 1,5mm2, 200 meter lang. Du kortslutter i ytre ende og sikringen ser 50A. De færreste bruker vel 63A sikring på en skjøteledningskurs? En 16A vil nok ryke ved en belastning på 50A.

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: KjellG på torsdag 18. mars 2021, klokken 18:48

Nja. Gitt en skjøteledning, 1,5mm2, 200 meter lang. Du kortslutter i ytre ende og sikringen ser 50A. ...

Kva motstandsverdi pr meter har du kalkulert med?

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Rævedilter

#27
Sitat fra: KjellG på torsdag 18. mars 2021, klokken 18:48
Nja. Gitt en skjøteledning, 1,5mm2, 200 meter lang. Du kortslutter i ytre ende og sikringen ser 50A. De færreste bruker vel 63A sikring på en skjøteledningskurs? En 16A vil nok ryke ved en belastning på 50A.

Kravet i NEK er 5 sekund, ein snitt B16 sikring vil vel bruke 10 sekund, men løyse ut det vil den. Trur ein må opp i 4mm2 for å sikker umiddelbar utkobling på ein slikt strekk. 2,5mm2 kan klare det, ligg i grensenivå med 5x som er rundt 80A.

Rævedilter

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på fredag 19. mars 2021, klokken 06:51
Sitat fra: KjellG på torsdag 18. mars 2021, klokken 18:48

Nja. Gitt en skjøteledning, 1,5mm2, 200 meter lang. Du kortslutter i ytre ende og sikringen ser 50A. ...
Kva motstandsverdi pr meter har du kalkulert med?
Med motstand 0.0175 ohm*mm2/m for kobber (cu) gjer dette ca. 230V spenningsfall med 50A i 1.5mm2 på 200 m.

KjellG

Poenget mitt var å imøtegå utsagnet om at sikringen ikke løser ut. Det vil den normalt gjøre ved kortslutning, men som nevnt over, kravet er at sikringen skal løse ut svært raskt, les «momentant». Dette for å unngå varmskade på kabling etc mens en «venter» på at sikringen skal gå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA