Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruk av ladekabel med schukokontakt?

Startet av ENTO, søndag 14. mars 2021, klokken 21:43

« forrige - neste »

ENTO

Tross alle «advarsler» osv om bruk av schukolader stiller jeg flg. spørsmål:
Dersom en person kjøper en el-bil med medfølgende schukolader og vedkommende er «helt grønn» når det gjelder ( bl. annet) ellader og elbil. Vedkommende stikker støpselet til schukolader i en vanlig stikkontakt hjemme. Kommer til familie,venner, hytte osv og stikker støpselet i en stikkontakt som selvfølgelig passer uansett størrelse på sikring ( som vedk. ikke har noen aning om). Hva skjer ?

TB

#1
De som var tidlig ute med elbil ladet på denne måten i mange år. Det går normalt sett helt fint.
(Jeg ladet fra 2012 til 2017 schuko, mange startet tidligere.)

Men, at det ofte går bra er ikke godt nok. En kan kjøre lenge uten setebelte også, men det er påbudt å benytte setebelte, og de fleste gjør det.

Slik er det med strøm også. Det kan gå galt. Ved at det er flere elbiler, med større batteri og høyere effekt som bilene lader på er det ikke tilrådelig å benytte schuko. Schuko stiller krav at den som kobler til gjør en vurdering om det er tilrådelig å lade. Da må en kjenne elektrisk anlegg der en lader. Det er i praksis ikke er mulig.

Det er mye snakket om varmgang i selve schukokontakten. Men, det er farligere med varmgang i skjøtepunkter mellom sikringsskap og kontakten. Ikke uvanlig at kabel er skjøtet flere ganger, gjerne i koblingsbokser, takpunkt, brytere og andre kontakter. En tilfeldig utvendig kontakt har gjerne blitt montert for tilfeldig bruk. Å lade en elbil kan gi en høy belasting over tid, som fører til varmgang og brann.

Har selv opplevd en smeltet koblingsboks i borettslaget i 2016. Ingen annen skade enn selve koblingsboksen som måtte byttes, men det kunne blitt brann. Året etterpå ble det lagt opp permanent løsning for ladbare biler. Å lade via schuko var fra da av ikke godkjent.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

#2
Se også den andre tråden ang jordfeilbryter type b: https://elbilforum.no/index.php?topic=55103.0

En tilfeldig schuko er ikke beskyttet av en type b jordfeilbryter, og kan dermed oppstå farlige feil.

Og en tilsvarende tråd her: https://elbilforum.no/index.php?topic=55338.0

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

pberg

Hvor mange slike farlige feil har egentlig oppstått? Det er jo ikke slik at en hører om horder med omkomne pga. strømstøt fra elbillading.

Jeg forstår jo at en vil eliminere risiko, men hvor stor er sjansen for at dette skjer, egentlig?
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

elektrolux

#4
Reell fare for å omkomme som følge av brann forårsaket av lading med "nødladekabelen" er omtrent 0. Eller omtrent like farlig som å kjøre med gammel bremsevæske. ;D

Ville vært mer bekymret for å drukne, dø i bilulykke, eller ikke minst Korona/luftforurensning.

Anbefaler likevel å legge opp til forskriftsmessig lading. Spesielt om det er snakk om eldre elektrisk installasjon med ukjent antall koblingspunkter. Går strømmen til carporten fra 1980 via takboks fra 1960 er det absolutt ikke å anbefale å bruke stikket til vedvarende 2300 kW last
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Maxwell_400

Sitat fra: elektrolux på mandag 15. mars 2021, klokken 08:51
Reell fare for å omkomme som følge av brann forårsaket av lading med "nødladekabelen" er omtrent 0. Eller omtrent like farlig som å kjøre med gammel bremsevæske. ;D

Ville vært mer bekymret for å drukne, dø i bilulykke, eller ikke minst Korona/luftforurensning.

Anbefaler likevel å legge opp til forskriftsmessig lading.

Reglene kom jo fordi det var uhell med lading men det var jo i "gamle dager" med Mode 1 lading og heller tvilsomme AC/DC invertere i bilene. Nye gode ladebokser har strømbegrensning på 8A, temperatur overvåking i pluggen og RCD overvåking for å hindre magnetisering av jordfeilbryteren hvis det er en feil med inverteren i bilen. Det siste er like sannsynlig som om det er en feil med induksjonskoketoppen (eller TV'en eller PC'en osv).

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

femail

Hei, tror dette med problemer shukolader er sterkt overdrevet.Nye,moderne "såkalte nødladere" som følger bilen,så tror jeg dette er helt uproblematisk.
For det første veier"kladden" nå nesten ingen ting,så tidligere problem med balstning på denne er eliminert. Dersom man lader med 10A, ingenting annet enn bilen belaster kursen,og har jordfeilbryter,kan jeg ikke skjønne hva er problemet. Er det noe feil,så går sikringen.?? Har nå i snart 15 mnd ladet hjemme og på hytta på 10A, riktignok passet på at kun bilen belaster kursen når jeg lader. Belaster 2.100 kw når jeg lader,ingen varmgang i sikringer.
Eneste problem jeg ser,er at dette tar tid, men hurtiglader på tur,og sørger for 30-50 % ved ankomst hytta.Må innrømme at jeg ikke lader med shukolader på natta, men det er kun på grunn av alle mulige advarsler /skremsler på div.forum.Og med de fleste nye/moderne bilene med bra rekkevidde, bør man jo heller ikke lade til stadighet.Men har man dårlig tid, bør man nok ha en hjemmeladere.

ENTO

Godt å høre at fornuften kom på banen. Har en egen 16A kurs fra utekontakt på hytta til sikringen som jeg har tenkt å bruke.
Hva består egentlig den boksen på «nødladeren» av ? Hva er inne i den ?

arthur

Jeg har gjort denne "feilen" i snart syv år, riktignok egen kurs og jordfeilbryter og ingen annen belastning på kursen når jeg lader, men ikke etter boken. Har jeg sovet dårlig om natten? Nei, men det viser vel kanskje bare hvor dum jeg er. :police:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

cra

Det er kun i en situasjon man trenger å ha alt på stell, og det er når ting går til hel*ete. I alle andre situasjoner "er alt greit". Det var beskjeden jeg fikk beskjed bl.a. da jeg tok truckførersertifikat; Du trenger bare truckførerbevis hvis du kjører på noen. Har du det ikke da så sliter du. Ellers driter alle i det så lenge riktig pall havner på riktig plass.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

TB

#10
Kan gjerne sammenlignes med førerkort og truckførerbevis.

Om uhellet er ute - og brann oppstår. Forsikringsselskap kan beslutte det blir avkortning eller regress om de mener lading har foregått på uautorisert eller ureglementert måte.

Om lading foregår på egen kurs, med jordfeilbryter skal det mer til at forsikringsselskap kommer til en slik konkusjon, eller om en bruker en tilfeldig kontakt, på et eldre anlegg med skrusikringer og uten jordfeilbryter.

Nødladeren inneholder nøyaktig det samme som en "ladeboks".
- rele / kontaktor som bryter strømmen. (kobler bare inn når bilen "ber" om strøm).
- en signal generator som lager et signal for hvor mye strøm bilen kan trekke.
- kretser som sjekker for jordfeil osv.

At en fastmontert ladeboks er tryggere enn en "nødlader" ligger i at den er fast tilkoblet, og dermed ikke har noen svake punkter frem til kontakten der lading skjer. Noen "nødladere kan en justere opp ladestyrken på, til eksempelvis 16A. Om en plugger den inn i en kurs som ikke er dimensjonert for en slik effekt vil det være sikringen som må stoppe ladingen. Noen nødladere har innebygget temperatur måler i støpselet, men om varmgang skjer på et annet sted vil ladingen fortsette. Det kan (og har helt sikkert) ført til uheldige episoder.

Hvor mange ganger det har gått liv, eller bygg tapt skal ikke jeg uttale meg om, men det skjer feil - det er helt sikkert.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Asbjornel

#11
Det er greit å stille spørsmål, for det er ikke alltid lett å forstå hvorfor. Svarene over viser jo til brannsikkerhet og sikkerhet mot elektrisk strømgjennomgang.
Men husk at ennå er kun ca 376.000 (elbilstatistikk.no i dag) av 5,6 millioner (OFV.no mars 2020) biler elektrisk. (Og en brøkdel av flere milliarder på verdensbasis)
Statistikken vil nå oss igjen rundt ulykker før eller siden dersom vi ikke formidler det såpass enkelt til nye eiere at elbil skal ha godkjent elbil lader. Og det bør være noe bedre enn Schuko.

Det er lite sannsynlig at den gemene hop er særlig interessert i teknikken rundt lading, så det er like greit å gi dem det rette svaret først som sist.
I tillegg vil de få en mye bedre ladehverdag av å ha type2 med potensielt raskere lading og fast opplegg ved parkeringsplassen sin. Her bør jo bilselgere også se mulig potensial til å få mersalg og ikke minst få det finansiert inn i bilpakken sammen med alt annet ekstrautstyr. Lokale elektrikere bør ha samme interesse til samarbeid med bilselgere.

Spørsmålet må vel bli om Schuko burde ut fra utvalget over mulig godkjent nyinstallasjon for elektrisk bil. Eksisterende anlegg vil selvfølgelig fortsette å være godkjent.

KjellG

Sitat fra: ENTO på mandag 15. mars 2021, klokken 12:24
Hva består egentlig den boksen på «nødladeren» av ? Hva er inne i den ?

I sin enkleste form er det ørlite elektronikk som kommuniserer med bilen for å bli enige om hvor mye strøm bilen får lov å trekke og om alt er klart for å koble inn ladestrøm.
Kontaktor som kobler gjennom ladestrøm når alt er klart.
Så kan den ha en elektronikkmodul som leter etter om det går likestrøm mot bilen. I så fal kobles kontaktoren ifra igjen. Kladden funksjonerer mao som en jordfeilbryter type B. Så kan den ha ordinær sikring og overvåkning av temperatur, særlig i tilkoblingsstøpselet.
Alt i alt, enkle greier.
Boksen til ZOE har i tillegg en transformatorfunksjon da denne bilen insisterer på 230/400V TN-nett.

Erik Ola Ulvestad

#13
@ENTO Fornuft er sakens kjerne her, ja.
Slå en spiker i hytteveggen, knytt en hyssing i ladekladden og heng den på spikeren. Kontakta er spesifisert for en halvkilo kabelvekt, dvs som ei brusflaske. Dei fleste ladekladdar veg nok meir enn det. Er det snø vil kabel smelte ned i snøen, det er normalt, det er ikkje mange gradene som skal til. Så om du pluggar i ved besøkets start og ut når du reiser sliter du ikkje nevneverdig på kontaktpunkta. Men ved bruk 365 dg, 1 -2 gg pr døgn, inn og ut blir det noko anna. Du bør kople til bil siste og kople frå bil først, for å vere sikker på at du ikkje bryt i kontakta med effekt på og kan skape gnist og svimerke på kontaktflatene. Det er noko som kun vil utvikle seg til det verre over tid. Kjenner du ditt eige anlegg er det greit nok. Er det ukjent så er det lett nok å kjenne med hand og nase etter litt tid om alt er ok. Må du bruke skjøteledning så gjeld det same som alltid, pass på at den ikkje kjem i klem, blir kjørt over, kontakter fell i bekken, osv. Husk at sikring kun kan løse ut om kortsluttningsytelse i kursen er god nok, dvs at ikkje kabel er for lang og tynn. Ellers kan ei kortslutning få "leve i fred", med utvikling av varme og.....ja, du veit. Eit dårleg kontaktpunkt er ikkje kortslutning pr definisjon, så sikring beskyttar ikke, men vil også kunne uvikle stor varme og evt gnist i punktet.

MEN, regelverket er til for å beskytte alle dei som ikkje evnar å bruke denne fornufta. Det er dessverre mange....

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Maxwell_400

Egentlig litt rart at en får fylle bensin selv.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA