Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruk av ladekabel med schukokontakt?

Startet av ENTO, søndag 14. mars 2021, klokken 21:43

« forrige - neste »

Orbit

Det spenningsfallet gjelder vel bare for én leder? I så fall, siden det er samme spenningsfall tilbake, blir kortslutningsstrømmen "bare" 25A. Dette tilsvarer 1.6 lastfaktor på sikring, dvs en B16 sikring vil aldri trigge på det raske overlastvernet, men den tregere termiske utløseren. Litt mysing i utløserkarakteristikker tilsier at sikringen skal IKKE løse ut det første minuttet, og det er ingen garanti for at den går før det har gått over fem minutter.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

KjellG

Brukt denne: https://www.trainor.no/cms/Tjenester/Beregning-av-spenningsfall
Her finner du også motstandsverdier for cu slik at du kan kontrollregne. Jeg får fortsatt 50A

Orbit

Du har rett, den kalkulatoren regner tap både frem og tilbake. Ved 200 meter 1.5 mm2 skjøteledning blir motstanden (via kortslutning i enden)  tilsvarende 400 meter kabel, eller 400 * 0.0175 / 1.5 = 4.7 Ohm. Som da igjen gir 50A ved 230V. Som igjen betyr 3.1 lastfaktor på en B16-sikring. Da skal den løse ut ganske umiddelbart på overlast.

Frem til den gjør det, er skjøteledningen en "varmekabel" på 12 kW (men da i veldig kort tid).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Rævedilter

10 sekund er vel ikkje umiddelbart, men relativt kjapt.
Kravet er som sagt 5 sekund.

ENTO

Nå blir jeg forvirret ! Ser på hjemmesiden til netteier «lede.no»: Der står det at hvis man skal lade med stikkontakt (schuko) så må sikringen på kursen være max 10A ! Går det da ? Schukoladeren som følger med bilen trekker jo 10A ? Og i tillegg har jeg hørt at sikringen ikke skal belastes med mer en 80% av sikringens størrelse ! Hva betyr dette ?

Carl Anton Stenling

For å gi en del margin så er det mange som lader med maks. 8 A ved 10 A sikring. Når det er sagt så går det vanligvis greit å lade med noe mer litt avhengig av hvilken type sikring det er og hvordan den er installert. Hvis det er god varmeavledning i sikringsskapet på plassen hvor sikringen er installert så er det ikke nødvendig å ta høyde for hele 20 % lavere enn sikringen. Det finnes tabeller for de ulike sikringsmerkene som angir hvilken strøm de slår ut ved gitt en bestemt omgivelsestemperatur.

For ordens skyld: Anbefaler veggladeboks eller i det minste at elektriker ser over kursen slik at man vet at kursen ikke går innom et annet punkt samt at det er riktig type sikring installert.

Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

ENTO

Er det greit å lade med schuko 10A på en kurs med 16A sikring ?

elektrolux

Sitat fra: ENTO på torsdag 01. april 2021, klokken 22:53
Er det greit å lade med schuko 10A på en kurs med 16A sikring ?

Tja. Det er lov alle steder bortsett fra fast bruk hjemme, men pass på at kursen ikke allerede har stor last, og pass på varmgang i koblingspunkter.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Carl Anton Stenling

#38
@ENTO: Det skal være 10 A kurs med jordfeilvern type B for å lade på schuko. Kursen skal gå rett fra sikringsskapet til schukokontakten uten å være innom andre punkter. Jevnlig schukolading på 16 A kurs bør man unngå.
Som nevnt må ladekladden avlastes, f.eks. ved å henge den opp. Schukokontakten må overvåkes for å sikre at det ikke oppstår varmgang.

Jeg har selv ladet på schuko i 20 år, men kan ikke anbefale det. Nå er det installert veggladebokser i heimen.
Har sett litt for mange svidde stikkontakter til å kunne anbefale dette som en generell løsning for daglig lading.

Hvis du uansett tenker å lade på schuko på hytta, så anbefaler jeg at du ser på muligheten for å redusere ladestrømmen bilen trekker til 8 A i lademenyen og at du er meget nøye med å sjekke at det ikke oppstår varmgang. Også viktig at elektriker kontrollerer at kursen ikke snirkler seg innom lamper og flere stikkontakter før den kommer til bilen.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

ENTO

Saken er den at jeg gidder ikke å betale en haug med penger på ladebox på hytta. Jeg har funnet ut at eljobber er jæ...g dyrt oppe i hytteområder. Hytteeiere (byfolk) blir utnyttet og flådd. Har en 16A kurs fra stikkontakt ved parkeringen som blir dedikert til schuko. Er på hytta 15-20ggr i året så vi snakker om ditto lading.

Carl Anton Stenling

#40
Jeg ser problemstillingen. Det viktigste er nok at du forsikrer deg om at kursen virkelig går direkte fra sikringsskapet til utestikkontakten. Da har du fjernet den største risikoen. Så må du sørge for å henge opp ladekladden og sjekke at det ikke oppstår varmgang. Spesielt utestikkontakter kan være utsatt for å korrodere og derfor må man sjekke underveis. I løpet av de 20 årene jeg ladet på schuko måtte jeg bytte stikkontakt flere ganger pga. korrosjon.

Et tips kan være å få satt opp veggladeboks samtidig hvis du skal ha utført annet elektrikerarbeid på hytta uansett. Da blir det mye rimeligere.

Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

KjellG

Hva er greia med ikke å bruke nødlader/kladd på 16A/2,5mm2 kurs? Burde være tryggere enn å bruke en 10A/1,5mm2 kurs. Maks strømstyrke bestemmes uansett av kladden slik at en kommer ikke over 10A.

TB

Leaf og trillingene var levert med 16A EVSE i starten. Har forstått det førte til en del svidde kontakter.

At sikring skal være maksimalt 10A fører til at en maks kan hente 10A,
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

ENTO

Sitat fra: TB på fredag 02. april 2021, klokken 18:45
Leaf og trillingene var levert med 16A EVSE i starten. Har forstått det førte til en del svidde kontakter.

At sikring skal være maksimalt 10A fører til at en maks kan hente 10A,
Ja men kan jeg trekke 10A på en 10A kurs ?
Hva med max 80% belastning ?

el-H

Sitat fra: ENTO på fredag 02. april 2021, klokken 19:18
Sitat fra: TB på fredag 02. april 2021, klokken 18:45
Leaf og trillingene var levert med 16A EVSE i starten. Har forstått det førte til en del svidde kontakter.

At sikring skal være maksimalt 10A fører til at en maks kan hente 10A,
Ja men kan jeg trekke 10A på en 10A kurs ?
Hva med max 80% belastning ?

En 10a kurs for elbillading i dag skal vel legges opp med 2,5 mm2 kabel som kan belastes i hvertfall 16a, Dessuten så er vel de fleste nødladere som leveres i dag under 10 a.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA