Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading for type 1 og type 2

Startet av espenri, onsdag 21. april 2021, klokken 13:35

« forrige - neste »

espenri

Hei,

jeg har nettopp installert en ladeboks tiltenkt lading av hovedbil som har type 2 kontakt. Jeg har også en liten bil nummer to som har type 1 kontakt. Hittil har jeg ladet denne på chuko hjemme og ladeboks på jobb. Type 2 -> type 1 kabelen jeg har brukt til bil nummer to er for kort til å bruke på ny ladeboks hjemme, og jeg har derfor begynt å se etter alternativer for å kunne bruke ladeboksen på begge bilene.

Jeg har 10m type 2 -> type 2 kabel til hovedbil.

Alternativ 1 er å kjøpe en type 2 -> type 1 kabel i passe lengde

Alternativ 2 er å kjøpe en type 2 -> type 1 adapter og bruke samme kabel på begge bilene

Har jeg noen andre alternativer?
Kan det stemme at en 20cm lang adapter er tilnærmet like dyrt som en 10m lang kabel? Hvordan henger det sammen?
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

elektrolux

Sitat fra: espenri på onsdag 21. april 2021, klokken 13:35
Kan det stemme at en 20cm lang adapter er tilnærmet like dyrt som en 10m lang kabel? Hvordan henger det sammen?

Vet ikke hvor du har kikket henne, men vi har priset opp overgangene for å hindre misbruk. Dermed er det kun dem som virkelig trenger en slik overgang som kjøper det.

Husk all bruk av overgang er forbudt i Norge og at du dermed gjør deg til en forbryter om du bruker en slik overgeng her på berget. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

espenri

Da forstår jeg vel egentlig enda mindre, hvorfor er det da tilgjengelig i legitime nettbutikker, og hvorfor er det ikke en stor advarsel om at det ikke er lov å bruke...?

Det gjør nå hvertfall saken enklere for meg, da kjøper jeg en lang nok kabel og selger den gamle korte.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

ENTO

Virker noe søkt da, i utgangspunktet er den farlig og forbudt å bruke,men bare du betaler nok så er det ok ??

TB

Vil anta at det er lite volum på adapter fra type 2 til type 1, dermed blir ikke dette hyllevare - og dermed høyere pris.

At regelverk forbyr all bruk av overganger - trolig for at regelverket ikke skal bli for omfattende?
Enklere å forby alt, enn å lage regler for hva som går - og ikke går.

At noe selges betyr ikke at det er godkjent.
Et eksempel som ble vist til i en tråd var en overgang fra 32A CEE til 16A CEE kontakt, uten sikring.
Tolket det som denne ble solgt i sammen med en ladekabel, og brukt i sammen med denne ville det være liten, risiko. Men, ved at det var benyttet standard kontakt kan den brukes feil - og alt som kan brukes feil vil bli brukt feil på eit tidspunkt.

Å benytte en type 2 kabel, med en type 1 overgang i enden vil neppe være en stor risiko. Men, å unngå overgangen vil være bedre med dagens regelverk.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Asbjornel

Tror ikke jeg ville brukt mye energi på å få til en type 1 løsning all den tid at dette er på tur ut.
Ville kanskje bare fortsatt med Schuko (på godkjent løsning), men muligens kjøpt en brukt schukolader på finn, slik at den ved husveggen alltid er lett tilgjengelig. Og en som alltid er i bilen.

espenri

Bruker mindre energi å kjøpe en brukt type 2 -> type 1 kabel på finn enn å surre rundt etter en schukolader. I tillegg må jeg ha 10m kabel, noe som har gjort at jeg hittil har ladet med skjøteledning + schukolader.

Fant en pent brukt på 10m nå og legger ut gammel kabel på finn, regner med å tape et par hundrelapper, noe jeg synes jeg kan by på for endelig å lade lovlig.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA