Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mangler luft ut fra bakre ventiler

Startet av JLie, søndag 14. mars 2021, klokken 13:09

« forrige - neste »

JLie

Jeg sliter litt med å forstå hvordan jeg skal få luft ut av ventilene som sitter i bakkant av midtkonsollen og peker mot baksetet. Når jeg har systemet på auto synes jeg aldri det kommer noe særlig ut av dem. Kupeen blir varm slik den skal, men ungene i baksetet kunne godt fått litt mer direkte varme.

Hvordan skal dette egentlig justeres? Kan jeg teste ventilene/tvinge luft gjennom dem ved å skru av auto?

Jeg burde jo sikkert visst dette etter tre år med model S, men har ikke tenkt på dette før nå når ungene har blitt litt større...
Tesla Model S 90d - 2016

Muffinman

Du er klar over at ventilene stenges når du tar dem helt ut mot siden de sitter på? Gjelder også de framme.

sjokomelk

Mesteparten av varm luft som går til baksetet kommer ut under forsetene. Ventilene på midtkonsollen blir brukt til kald luft.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

JLie

Sitat fra: Muffinman på søndag 14. mars 2021, klokken 15:03
Du er klar over at ventilene stenges når du tar dem helt ut mot siden de sitter på? Gjelder også de framme.

Ja, det vet jeg, men synes luftstrømmen er omtrent fraværende også når de står i åpen posisjon.
Tesla Model S 90d - 2016

JLie

Sitat fra: sjokomelk på søndag 14. mars 2021, klokken 22:47
Mesteparten av varm luft som går til baksetet kommer ut under forsetene. Ventilene på midtkonsollen blir brukt til kald luft.

Ah... Har de hvert sitt bruksområde? Det forklarer mye.
Tesla Model S 90d - 2016

sjokomelk

Ja og nei. Man utnytter termodynamikk for å varme og kjøle ned bilen på smartest mulig måte. Varm luft stiger oppover, så den vil du helst dytte ut så langt ned som mulig i kupeen, sånn at den stiger oppover og varmer ting på sin vei. Kald luft synker nedover, så den vil du helst dytte ut så høyt oppe som mulig, sånn at den kjøler ting mens den faller mot gulvet.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA