Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Norsk utgave vs import bil

Startet av erleks, søndag 14. mars 2021, klokken 12:18

« forrige - neste »

erleks

Hei.
Jeg skal kjøpe meg etron, og har kommet over en utgave som falt i smak med de konfigurasjonene jeg liker.
Men så viser det seg at bilen er hentet rett fra tyske fabrikken og ikke gjort om til norske standaren med "7E4 erhöhte Heizleistung"
Noen steder så leser jeg

"Er 5kw vs 10kw den varmeren, så det blir nok merkbart i forhold til rekkevidde om vinteren. Spesielt i kaldere deler av landet. Men på den andre side så er det allerede importert biler fra Tyskland, så det er ikke alle som bryr seg om dette."
Og andre skriver

"Etter hva jeg forstår så går ikke dette spesiellt utover rekkevidden på kaldere dager, men ladehastigheten du kan oppnå? Noen som vet om dette stemmer?"

Bare så jeg forstår, 5kw vs 10kw batterivarmer er eneste forskjell fra tysk vs norsk Etron?
Dvs, tysk Etron varmer batteriet noe tregere enn norsk Etron?
Thats it?

Jeg holder til på innlandet store deler av uka med innendørs garasje, men parker gatelangs i oslo i helger & ferier. hvordan tror dere det påvirker batterikapasiteten i form av km og ladetid på vinterstid?
Hvor lang er en omtrentlig ladetid fra 10%-80% og 0-100%?

hybrid88

Jeg har hatt tysk utgave uten dobbel varmer i 2 år uten problemer. Bilen står alltid ute hele året. Kjør på:)
Etron 55
E-golf
911 GT3

Jalla

Det viktigste spørsmålet er kanskje - hva betyr nybilgarantien på fem år i Norge vs de to eller tre årene som gjelder ellers i Europa?

hybrid88

#3
Nesten alle parallell import biler har utvidet garanti idag pga man kan bestille det på spec i Tyskland.

Ellers så finnes det garantiforsikringer som jeg har god erfaring med. Forhandler som har solgt bilen vil også uansett ha et ansvar i henhold til norsk lov.

Videre vil en superkasko forsikring dekke feil på motor m.m.

Så det å kjøpe import bil mener jeg er helt ufarlig. Til og med enkel varmer kontra to varmere ser jeg ikke noe problem med av egen erfaring.
Etron 55
E-golf
911 GT3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA