De som tjener penger på dette påstår hvert annet år, mens jeg som har mekket MC og bil i 43år påstår at det egentlig aldri trengs.*
(*Ut fra at en som regel uansett må bytte en kollapset/svulmet/elastisk slange, eller rustent bremserør uansett før selve bremsevæsken blir dårlig.)
Siden bytte av bremsevæsken er en utrolig enkel jobb som selv far kan utføre sammen med mor, bør en likevel sjekke vesken og bytte den ved behov.
Sjekket akkurat på min 2015 BMW R1200RS. Denne har hoppet over 3 bremsevæske bytte. Selv nå når den runder 6 år gav sjekk av bremsevæsken heller ikke i år grunn til panikk.
Vurder selv hva dere synes om tilstanden på denne bremsevæsken. Bør jeg ta de 5-10 minuttene og 30 kr i veske og bytte nå, eller kan jeg kjøre videre?
Eller for å si det på en annen måte; Kan/vil bremsene mine svikte grunnet tilstanden på min 6år gamle bremsevæske?
Hadde bremsevæsken vært uklar grunnet vanninnhold, eller misfarget fra slanger og/eller rust ville jeg byttet, men denne blir nok værende noen år til.