Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor ofte må en bytte bremsevæsken?

Startet av elektrolux, søndag 14. mars 2021, klokken 10:49

« forrige - neste »

elektrolux

De som tjener penger på dette påstår hvert annet år, mens jeg som har mekket MC og bil i 43år påstår at det egentlig aldri trengs.*

(*Ut fra at en som regel uansett må bytte en kollapset/svulmet/elastisk slange, eller rustent bremserør uansett før selve bremsevæsken blir dårlig.)

Siden bytte av bremsevæsken er en utrolig enkel jobb som selv far kan utføre sammen med mor, bør en likevel sjekke vesken og bytte den ved behov.

Sjekket akkurat på min 2015 BMW R1200RS. Denne har hoppet over 3 bremsevæske bytte. Selv nå når den runder 6 år gav sjekk av bremsevæsken heller ikke i år grunn til panikk.

Vurder selv hva dere synes om tilstanden på denne bremsevæsken. Bør jeg ta de 5-10 minuttene og 30 kr i veske og bytte nå, eller kan jeg kjøre videre?

Eller for å si det på en annen måte; Kan/vil bremsene mine svikte grunnet tilstanden på min 6år gamle bremsevæske?

Hadde bremsevæsken vært uklar grunnet vanninnhold, eller misfarget fra slanger og/eller rust ville jeg byttet, men denne blir nok værende noen år til.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Toalmar

Det er nok ikke uten grunn at bilmerker som Mercedes og andre skifter bremsevæsken hvert 2. år. Man kan ikke ut i fra ett bilde av en bremsevæskebeholder se tilstand på bremsevæsken. Det er flere ting som er viktig for at bremsevæsken skal fungere. Dette er f. eks kokepunkt og viskositet.
Jeg har også kjørt i mange, mange år uten å skifte bremsevæske på mine biler, men har i de senere årene blitt mere opptatt av at bremsevæsken er bra og at den fungerer når jeg trenger den. Det er når man kommer ut for en hard nedbremsing, eller en nødbremsing i høy fart at det er spesielt viktig med bremsevæske som har ett høyt kokepunkt. Hvis man kun kjører rundt i nabolaget i lav fart så er kanskje ikke behovet for å skifte bremsevæsken hvit 2. år nødvendig.
Ta en liten tur ut på google og les litt rundt dette så ser du flere eksempler på hva som er viktig.

Livet er for kort til å kjøre rundt med dårlig bremsevæske.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Mobileum

Tesla tar 2.800.- for å bytte bremsevæske. Mekonomen tar 900.-.😗
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

arthur

Jeg har flere ganger opplevd på biler som er 5-6 år at når jeg har tatt disse på service så sier verkstedet faktisk at det ikke er nødvendig å bytte bremsevæsken selv om intervallet for bytte er der.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Mobileum

Leser nå:

Tesla

Brake fluid health check every 2 years (replace if necessary).


Det burde kanskje Tesla svart når jeg spurte om pris.....
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA