Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fornye understellsbehandling eller ikke?

Startet av Quintilian, søndag 29. oktober 2023, klokken 19:26

« forrige - neste »

Quintilian

Bør man fornye understellsbehandling (antirust) etter 3-4 år når man får påminnelse på dette av rustfirmaet, eller er det ikke nødvendig og penger ut av vinduet?

Bilen er behandlet av importør før salg, og «fornying» koster 7000.-

Vil det erfaringsvis forlenge levetiden på bilen, eller vil den første behandlingen gjør at bilen uansett varer såpass lenge at andre komponenter som feiler dreper den før ting ruster i stykker?

Lurer også på om det vil påvirke salgsverdi feks 5-7 år frem i tid. :)

TB

Understellsbehandling som utføres av produsent ved produksjon er viktig. Men, mange mener denne ikke er god nok for norsk vinter.

En del importører utfører dermed en ekstra behandling for å motvirke rust. Denne er gjerne enkel og rimelig. Deretter kontakter antirust firma kontakt med bileier etter en tid, med tilbud om en ny behandling. Ved å fornye beskyttelsen skal bilen ikke ruste.

Det er ikke tvil om at dette hjelper mot rust. Om det hjelper på salgspris er mer usikkert.

Jeg skal selge Hyundai Kona nå. Den fikk en behandling ved import i 2019. Deretter en Mercasol behandling i 2021 jeg bestillte etter jeg mottok tilbud fra antirust firma.

Det er 3 år mellom hver behandling. Kostnad er 5000 kr for en fornyet behandling. Ser det er flere måneder ventetid ved firma jeg benyttet.

Hvor mye kjøpere verdsetter ekstra behandling mot rust er da spørsmålet. Ved flere biler tilgjengelig kan i teorien en behandlet bil enklere solgt...  Er det slik i praksis.., jeg er redd det har lite å si.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Quintilian

#2
Takk for godt svar.

Behandlingen koster faktisk over 7000.- (ioniq 2021), så om den må gjentas enda en gang før et eventuelt salg blir det jo nærmere 15 000.-

Virker vel egentlig ikke sannsynlig at man vil få 15 000.- ekstra ved et ev salg på en relativt rimelig, 7-8-9 år gammel bil ved å rustbehandle... kjøpere forholder seg vel mest til lavest mulig pris på eldre biler (for å senke risiko), og om bilen de ser på har en god NAF-rapport (eller tilsvarende) som bekrefter lite rust, trumfer nok det en rustgaranti som snart går ut på en 15k dyrere bil...

Radial

En behandlet bil vil stort sett alltid se 1million ganger bedre ut enn en ubehandlet en. Forutsatt at den er rustfri før behandlingen...det med å rustbeskytte 2år etter den begynte å rulle på norske vinterveier vil jeg si er litt smått idiotisk, for da er alt allerede i gang også kapsler man sjiiten inn isteden.

Rust bobler rundt skjermer, kanaler, bakluke, etc er gjerne forsinket med minst 5-10år ekstra når det blir behandlet.
Det er denne manglen på synlig rust du eventuelt kan hente en gevinst på, og ikke minst slipper man jo kostnadene med utbedring av rust og andre relaterte rustskader.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA