Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Unøyaktig nedbremsing/akselerering før og inne i rundkjøringer.

Startet av Kaland, lørdag 13. mars 2021, klokken 16:53

« forrige - neste »

Kaland

Sitat fra: e-tron owner på mandag 15. mars 2021, klokken 07:35
Min erfaring er at i noen rundkjøringer oppfører bilen seg eksemplarisk, men i andre rundkjøringer bommer den. På de plassene jeg opplever at bilen bremser i tidligste laget, så akselerer den også for tidlig, akkurat som om at GPS-koordinatene for rundkjøringen er plassert 20-40 meter feil på kartet i forhold til  faktiske plasseringen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Noe av den samme oppfatning jeg har, men siden den nesten alltid ligger i forkant, så tenker jeg at enten så er GPSen ikke nøyaktig nok, eller så ligger det inne noen forutsetninger i programvaren som gir beskjed om avstand før nedbremsing iht kart som burde vert forskjøvet noen meter frem.
Men siden det stort sett er i forkant den ligger, så kunne det kanskje latt seg fikse med en tuning av software.

daktari

Jeg har ikke testet noen ACCer eller prediktiv bremsing som funker med rundkjøringer overhodet. Audi sin er kanskje den dårligste, fordi den håpløse prediktive bremsingen gjør at du ikke slår av ACC med bremsepedalen.
Cruise I en rundkjøring er sjanseløst.

Her i byen funker ikke prediktiv bremsing overhodet, fordi 1) den bremser altfor tidlig HVIS den bremser 2) den bremser overhodet ikke der den burde, f.eks. kryss, rundkjøringer, vikeplikt fra høyre osv. 3) den bremser ikke nok til å ikke ramme en bil i hekken.

Burde døpes om til "random bremsing".
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Rart hvor forskjellig man kan oppleve en bil. :) Jeg synes prediktiv regen fungerer helt utmerket. Jeg opplever det som rimelig forutsigbart og udramatisk, og tenker ærlig talt ikke så mye på at det. Hvis man ikke ønsker at den skal bremse, holder det å være borti gasspedalen, så triller man. Men det er som regel er det en grunn til at den bremser..

Det er etter min mening bedre at bilen bremser for lite på eget initiativ, enn for mye. Både på glatt føre og for forbruk, generell trafikkflyt og passasjerkomfort. Hvis man vil unngå å kjøre i hekken på en annen bil kan man enten aktivere den adaptive cruisekontrollen eller koble inn mer regen med hendlene på rattet eller trinnløst med bremsepedalen. I siste instants vil også skivebremsene aktiveres. En meget effektiv måte å stoppe kontrollert på.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Kaland

Sitat fra: elektro på mandag 15. mars 2021, klokken 12:53
Rart hvor forskjellig man kan oppleve en bil. :) Jeg synes prediktiv regen fungerer helt utmerket. Jeg opplever det som rimelig forutsigbart og udramatisk, og tenker ærlig talt ikke så mye på at det. Hvis man ikke ønsker at den skal bremse, holder det å være borti gasspedalen, så triller man. Men det er som regel er det en grunn til at den bremser..



Nå var mitt utgangspunkt for tråden i cruisekontroll der den også akselerer for tidlig om ikke bare er ubehagelig, men også trafikkfarlig, noe som gjør at jeg konsekvent deaktiverer den før jeg kommer inn i rundkjøringen. Når det gjelder kun prediktiv nedbremsing, så er det riktig som du sier at den fungerer, men langt fra sånn den burde.
Å bremse ned ganske mye lenge før fører til rykk og napp kjøring og hvis en ikke gasser på, så lurer folk bak deg på hvilken snegle de har med å gjøre der fremme. I aller høyeste grad rom for forbedring her. Men hvis du liker det sånn, så er det jo flott det.  ;)

elektro

Sitat fra: Kaland på mandag 15. mars 2021, klokken 17:24
Sitat fra: elektro på mandag 15. mars 2021, klokken 12:53
Rart hvor forskjellig man kan oppleve en bil. :) Jeg synes prediktiv regen fungerer helt utmerket. Jeg opplever det som rimelig forutsigbart og udramatisk, og tenker ærlig talt ikke så mye på at det. Hvis man ikke ønsker at den skal bremse, holder det å være borti gasspedalen, så triller man. Men det er som regel er det en grunn til at den bremser..



Nå var mitt utgangspunkt for tråden i cruisekontroll der den også akselerer for tidlig om ikke bare er ubehagelig, men også trafikkfarlig, noe som gjør at jeg konsekvent deaktiverer den før jeg kommer inn i rundkjøringen. Når det gjelder kun prediktiv nedbremsing, så er det riktig som du sier at den fungerer, men langt fra sånn den burde.
Å bremse ned ganske mye lenge før fører til rykk og napp kjøring og hvis en ikke gasser på, så lurer folk bak deg på hvilken snegle de har med å gjøre der fremme. I aller høyeste grad rom for forbedring her. Men hvis du liker det sånn, så er det jo flott det.  ;)

Enig i at bilen noen ganger aksellerer alt for tidlig og for kraftig ut av rundkjøringer med adaptiv cruisecontrol. Men som sagt har jeg ikke for vane å ha denne aktiv i rundkjøringer på noen biler, så har ikke opplevd det som noe problem. Jeg kjører også som regel med adaptiv cruise innstilt på Normal (ikke Sportslig) og kjører nesten alltid kjøremodus Auto eller Comfort i Drive (ikke Dynamic eller Sport). Mulig det gjør det hele litt mindre dramatisk. Men det er forbedringspotensiale. Man kan jo feilmelde det og drømme om at det kommer en software forandring.

Synes for øvrig du overdriver litt når det gjelder prediktiv regen. :o Bilen bråbremser jo ikke akkurat når man nærmer seg en rundkjøring og går av gassen uten adaptiv cruisekontroll på. I de tilfellene den aktiverer regen tidligere- eller mer enn man ønsker, så er det jo ikke snakk om å "gasse på" for å oppheve den. Man kan bare touche gasspedalen veldig lett. (Eller bruke spakene på rattet, antar jeg. Dette sitter i "muskelminnet"..) Hverken passasjerene eller bilen bak deg vil i alle fall oppleve det som unormalt. Bremselysene kanskje vil kanskje aktiveres et lite øyeblikk, men det er jo ikke så unormalt å senke farten i to eller flere omganger når man nærmer seg kryss/rundjøringer. Hvis bilen bremser veldig tidlig eller "hardt" har man kanskje litt for høy fart i utgangspunktet?

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Kaland

Sitat


Synes for øvrig du overdriver litt når det gjelder prediktiv regen. :o Bilen bråbremser jo ikke akkurat når man nærmer seg en rundkjøring og går av gassen uten adaptiv cruisekontroll på. I de tilfellene den aktiverer regen tidligere- eller mer enn man ønsker, så er det jo ikke snakk om å "gasse på" for å oppheve den. Man kan bare touche gasspedalen veldig lett. (Eller bruke spakene på rattet, antar jeg. Dette sitter i "muskelminnet"..) Hverken passasjerene eller bilen bak deg vil i alle fall oppleve det som unormalt. Bremselysene kanskje vil kanskje aktiveres et lite øyeblikk, men det er jo ikke så unormalt å senke farten i to eller flere omganger når man nærmer seg kryss/rundjøringer. Hvis bilen bremser veldig tidlig eller "hardt" har man kanskje litt for høy fart i utgangspunktet?

Den bråbremser ikke, det tror jeg ikke jeg har sagt heller, men det ubehagelige er spesielt hvis det har vert 60-80 sone inn mot rundkjøringen og jeg ikke reduserer hastigheten på cruisekontrollen, så blir akselerasjonen midt inne i rundkjøringen ganske ubehagelig for å si det forsiktig. da bør en være klar med å koble ut eller trå på pedalen ganske kjapt.
Kjører ellers stort sett comfort modus uten sport jeg og.

elektro

Sitat fra: Kaland på mandag 15. mars 2021, klokken 20:59
Sitat

Synes for øvrig du overdriver litt når det gjelder prediktiv regen. :o Bilen bråbremser jo ikke akkurat når man nærmer seg en rundkjøring og går av gassen uten adaptiv cruisekontroll på. I de tilfellene den aktiverer regen tidligere- eller mer enn man ønsker, så er det jo ikke snakk om å "gasse på" for å oppheve den. Man kan bare touche gasspedalen veldig lett. (Eller bruke spakene på rattet, antar jeg. Dette sitter i "muskelminnet"..) Hverken passasjerene eller bilen bak deg vil i alle fall oppleve det som unormalt. Bremselysene kanskje vil kanskje aktiveres et lite øyeblikk, men det er jo ikke så unormalt å senke farten i to eller flere omganger når man nærmer seg kryss/rundjøringer. Hvis bilen bremser veldig tidlig eller "hardt" har man kanskje litt for høy fart i utgangspunktet?

Den bråbremser ikke, det tror jeg ikke jeg har sagt heller, men det ubehagelige er spesielt hvis det har vert 60-80 sone inn mot rundkjøringen og jeg ikke reduserer hastigheten på cruisekontrollen, så blir akselerasjonen midt inne i rundkjøringen ganske ubehagelig for å si det forsiktig. da bør en være klar med å koble ut eller trå på pedalen ganske kjapt.
Kjører ellers stort sett comfort modus uten sport jeg og.

Helt enig i at det fungerer dårlig med cruisekontrollen på. :) Men jeg mener prediktiv regen. generelt fungerer godt, også greit inn mot rundkjøringer.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Truls Antonsen

Oppfører seg noe bedre om den vet hvor du skal, og det betinger at det er innlagt mål i navi. Da har den bedre forutsetning for å vite om du skal rett frem eller ikke i rundkjøring.
Men hjelper fortsatt ikke på bremsing før kryss/rundkjøring.
Men har merket meg at det fremstår som om kurveassistenten er temperaturavhengig. Den kjører raskere gjennom en sving jeg kjører ofte når det er over ca 9 grader, enn under. Akkurat som den er mer (i overkant) forsiktig når det er «kaldt». Har ikke merket om det kanskje gjelder nedbremsing for kryss også..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kaland

Sitat fra: Truls Antonsen på mandag 15. mars 2021, klokken 23:41
Oppfører seg noe bedre om den vet hvor du skal, og det betinger at det er innlagt mål i navi. Da har den bedre forutsetning for å vite om du skal rett frem eller ikke i rundkjøring.


Det er nok mulig, men den er uansett lurt å programmere bilen slik at den ikke gir på før en er ute av rundkjøringen uansett hvilken utkjørsel en skal ut på.

Frode Nylund

Sitat fra: Orbit på søndag 14. mars 2021, klokken 17:14
Sitat fra: Frode Nylund på søndag 14. mars 2021, klokken 16:31
Sitat fra: Orbit på søndag 14. mars 2021, klokken 15:26
I MMI -> Bil -> Førerassistanse -> Settings (tannhjul oppe til høyre) -> Adaptiv kjøreassistent
Der kan du velge

  • Kjøreprogram: Moderat/standard/sportslig
  • Prediktiv regulering -> Kurveassistent: Av/sakte/middels/rask
Det første velger generell kjørestil, det siste hvor mye farten skal reduseres i kurver (også avhengig av hvor krapp svingen er).
Ok hva er hva av de forskjellige valgene? Sakte regulering? Middels regulering? Rask regulering?
Med "Av" holder bilen innstilt hastighet også gjennom kurver. På "sakte" slakker den veldig mye ned i svingene, "middels" er noe i midten, mens "rask" slakker av minst. Du får prøve deg frem hva du liker best. Personlig så velger jeg heller farten selv.

Fikk endret dette i MMI og det ble en nesten total
Annerledes kjøreopplevelse i positiv fortegn. 👍 🤠
Audi E-tron AS 50 2020mod
Nr 2 Nissan Leaf 2017 Tekna

storeulv

Setter som regel cruisekontroll til +5 på farten så lenge det er normalføre (bar asfalt), altså fartsgrensen+5. Om veien har svinger som gjør at det ikke går å holde denne farten bruker jeg ikke cruisekontroll. Jeg velger å ikke bruke cruisekontroll i kryss og rundkjøringer fordi jeg da mister følelsen av å ha kontroll.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Kaland

Sitat fra: Frode Nylund på søndag 21. mars 2021, klokken 09:19
Sitat fra: Orbit på søndag 14. mars 2021, klokken 17:14
Sitat fra: Frode Nylund på søndag 14. mars 2021, klokken 16:31
Sitat fra: Orbit på søndag 14. mars 2021, klokken 15:26
I MMI -> Bil -> Førerassistanse -> Settings (tannhjul oppe til høyre) -> Adaptiv kjøreassistent
Der kan du velge

  • Kjøreprogram: Moderat/standard/sportslig
  • Prediktiv regulering -> Kurveassistent: Av/sakte/middels/rask
Det første velger generell kjørestil, det siste hvor mye farten skal reduseres i kurver (også avhengig av hvor krapp svingen er).
Ok hva er hva av de forskjellige valgene? Sakte regulering? Middels regulering? Rask regulering?
Med "Av" holder bilen innstilt hastighet også gjennom kurver. På "sakte" slakker den veldig mye ned i svingene, "middels" er noe i midten, mens "rask" slakker av minst. Du får prøve deg frem hva du liker best. Personlig så velger jeg heller farten selv.

Fikk endret dette i MMI og det ble en nesten total
Annerledes kjøreopplevelse i positiv fortegn. 👍 🤠

Hvilken innstilling har du satt den til da?

Frode Nylund

Audi E-tron AS 50 2020mod
Nr 2 Nissan Leaf 2017 Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA