Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Android Auto (wireless)

Startet av Altern, lørdag 13. mars 2021, klokken 00:24

« forrige - neste »

Altern

Hei! Har akkurat skaffet meg en Kia e-niro 2020 i dag! Elsker den allerede :) Skal i gang med å sette meg inn i ALT nå. Men hadde et spørsmål ang android auto. (Har ikke testet ut dette enda, men ser for meg at jeg absolutt vil ha google-maps og spotify ++)

Har en OnePlus 6 (android 10). Mao "innebygd" android auto. Men når jeg trykker meg inn i menyen på telefonen min står det øverst "koble til med en USB-kabel".

Dette var jeg litt redd for siden min mobil har en meget slarkete "falleUt, vrien USB-connection". Må ofte blåse hardt i telefonen og ladeledning for å få den til å lade (og holde telefonen helt stille). Mao det å ha den konstant koblet til ledning i bilen er et lite hazzle.. Så er det en mulighet å bruke android auto wireless? Går det evt an å koble den første gang opp med ladekabel, deretter trådløs?

Daniel_0007

e-niro støtter vel ikke wireless android auto?  Er for det meste vag og bmw som støtter wireless carplay/Android wireless.
Model 3 2019 LR Rwd

RJK

Foreløpig dårlig med workaround-produkter for å få trådløs Android Auto.

Men har du forsøkt å rense kontakten på telefonen din? Standard problemårsak er jo gjerne at kontakten er full av lo, støv og skitt. Forsøk å pirke litt løs med flat tannstikke eller nål, men anbefaler tannstikke av plastikk. Etter at du har fått pirket løs det meste, blås vekk eventuelle rester.

Har du fått inn litt fuktigheten, og derved mulig påbegynt rust/irr, kan du prøve å skrape litt med en egnet stålbørste/kost eller en nål av metall. Deretter prøver du å spraye med elektronikkrens (som damper vekk selv).
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Altern

Skjønner. Ja, driver og skraper osv (med plasttannpirker) og har fått bort "alt"... Men er dessverre ræva kontakt. Den glir liksom bare rett ut.. Til tross for at USBC er standard nå savner jeg den lille "klikk"-lyden fra micro-USB :laugh:

goggo

Sitat fra: Altern på lørdag 13. mars 2021, klokken 00:24
Hei! Har akkurat skaffet meg en Kia e-niro 2020 i dag! Elsker den allerede :) Skal i gang med å sette meg inn i ALT nå. Men hadde et spørsmål ang android auto. (Har ikke testet ut dette enda, men ser for meg at jeg absolutt vil ha google-maps og spotify ++)

Har en OnePlus 6 (android 10). Mao "innebygd" android auto. Men når jeg trykker meg inn i menyen på telefonen min står det øverst "koble til med en USB-kabel".

Dette var jeg litt redd for siden min mobil har en meget slarkete "falleUt, vrien USB-connection". Må ofte blåse hardt i telefonen og ladeledning for å få den til å lade (og holde telefonen helt stille). Mao det å ha den konstant koblet til ledning i bilen er et lite hazzle.. Så er det en mulighet å bruke android auto wireless? Går det evt an å koble den første gang opp med ladekabel, deretter trådløs?

Du får nok bare bestille en AAWireless enhet, så får du trådløs Android Auto.
https://www.indiegogo.com/projects/aawireless/x/2981286#/

Det ser ut som den blir veldig bra, de første backerne får sin enhet levert i løpet av noen dager så da får vi sikkert se noen Youtube videoer om hvordan den virker.
Problemet er forsinkelser på grunn av den pågående chip mangelen i hele verden, men ALLE crowdfunding prosjekter har jo forsinkelser, så det må vi vel bare regne med...

Jeg håper å få min enhet levert før sommeren i alle fall :)

mvh
HUgo


Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Altern


Altern

Brukte til info 1 time (!?) på å skrape ut skit og lort nå. Prøvded med plast/tannpirker osv, men var for mykt. Endte til slutt opp med å skru av telefonen og bruke en metalpin (samme som åpner simkort). Nå sitter den bra igjen! Foreløpig

RJK

Sitat fra: Altern på lørdag 13. mars 2021, klokken 11:45
Brukte til info 1 time (!?) på å skrape ut skit og lort nå. Prøvded med plast/tannpirker osv, men var for mykt. Endte til slutt opp med å skru av telefonen og bruke en metalpin (samme som åpner simkort). Nå sitter den bra igjen! Foreløpig

Flott å høre.  :+1:

Sitat fra: goggo på lørdag 13. mars 2021, klokken 08:10
Sitat fra: Altern på lørdag 13. mars 2021, klokken 00:24Hei! Har akkurat skaffet meg en Kia e-niro 2020 i dag! Elsker den allerede :)  Skal i gang med å sette meg inn i ALT nå. Men hadde et spørsmål ang android auto. (Har ikke testet ut dette enda, men ser for meg at jeg absolutt vil ha google-maps og spotify ++)Har en OnePlus 6 (android 10). Mao "innebygd" android auto. Men når jeg trykker meg inn i menyen på telefonen min står det øverst "koble til med en USB-kabel". Dette var jeg litt redd for siden min mobil har en meget slarkete "falleUt, vrien USB-connection". Må ofte blåse hardt i telefonen og ladeledning for å få den til å lade (og holde telefonen helt stille). Mao det å ha den konstant koblet til ledning i bilen er et lite hazzle.. Så er det en mulighet å bruke android auto wireless? Går det evt an å koble den første gang opp med ladekabel, deretter trådløs?
Du får nok bare bestille en AAWireless enhet, så får du trådløs Android Auto. https://www.indiegogo.com/projects/aawireless/x/2981286#/Det ser ut som den blir veldig bra, de første backerne får sin enhet levert i løpet av noen dager så da får vi sikkert se noen Youtube videoer om hvordan den virker.Problemet er forsinkelser på grunn av den pågående chip mangelen i hele verden, men ALLE crowdfunding prosjekter har jo forsinkelser, så det må vi vel bare regne med...Jeg håper å få min enhet levert før sommeren i alle fall :) mvhHUgo


Har sett den, men jeg bruker ikke penger på crowd funding, selv om jeg har sansen for konseptet. Og dette er så vidt jeg vet den eneste som kan brukes til å gjøre Wired AA til Wireless AA.

Men det kjøpes sannsynligvis raskt når den er mulig å kjøpe som retail-produkt. Dog vil lese noen omtaler først. Spesielt interessert hvordan den takler å være koblet til når bilen slåes av og når den slåes på igjen.

Svært plagsomt at man må bruke kabel når man har trådløs lading. Liksom, hva er punktet med trådløs lading, når man likevel må bruke kabel for AA.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Tjomsas

Jeg har funda det prosjektet, og forventer å ha boksen min i løpet av april  :) Har en 2020 e-niro, så kan gi en tilbakemelding i denne tråden etter litt testing. Hvis jeg husker det  :P

goggo

Sitat fra: Tjomsas på lørdag 13. mars 2021, klokken 18:53
Jeg har funda det prosjektet, og forventer å ha boksen min i løpet av april  :) Har en 2020 e-niro, så kan gi en tilbakemelding i denne tråden etter litt testing. Hvis jeg husker det  :P

Flott, da er vi to :)
Min opprinnelige delivery skulle være februar, jeg bestilte i september.
Håper også å få min i april, men tror det er litt for optimistisk etter å ha lest den siste tilbakemeldingen om shortage på WiFi chipsett.

Jeg har Ioniq 2020 og håper det blir så enkelt at vi legger telefonen på trådløsladeren og så dukker Android Auto automatisk opp på skjermen i løpet av et halv minutt eller så.
Er jo lov å være optimistisk :)

mvh
Hugo
 
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Tjomsas

Jeg gleder meg til å få testa  :) Nå må bare Kia få ræva i gir og tillate fullskjermvisning av Android Auto på den store skjermen  :'(

goggo

Da har jeg hatt min AAWireless enhet i noen måneder og den fungerer helt fint.
Har Ioniq 2020 (38KWh) og AAWireless fungerer som forventet, det er veldig fint å kunne lade telefonen trådløst samtidig som jeg bruker Android Auto.

Men på grunn av den idiotiske implementasjonen av Android Auto på Hyundai/Kia biler med 10" skjerm, der bare en liten del av skjermen kan benyttes så blir det ikke til at jeg bruker den så mye.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

RJK

Sitat fra: goggo på søndag 03. oktober 2021, klokken 11:02
Da har jeg hatt min AAWireless enhet i noen måneder og den fungerer helt fint.
Har Ioniq 2020 (38KWh) og AAWireless fungerer som forventet, det er veldig fint å kunne lade telefonen trådløst samtidig som jeg bruker Android Auto.

Men på grunn av den idiotiske implementasjonen av Android Auto på Hyundai/Kia biler med 10" skjerm, der bare en liten del av skjermen kan benyttes så blir det ikke til at jeg bruker den så mye.

mvh
Hugo
Takk for tilbakemelding.

Vet at disse enhetene ofte er begrenset til hvilken rotasjonsinnstilling man har, ved speiling av skjerm. og auto fører ofte til at bildet viset i portrett pga retningen telefonen blir liggende i laderen.

Er det noen mulighet til å "låse" bildet i landskapsmodus, enten på tlf eller på AA? Har det noen innvirkning på hva som vises i skjermen til bilen? Får du landscape ved å legge/holde tlf sideveis?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

goggo

Sitat fra: RJK på søndag 03. oktober 2021, klokken 16:00
Sitat fra: goggo på søndag 03. oktober 2021, klokken 11:02
Da har jeg hatt min AAWireless enhet i noen måneder og den fungerer helt fint.
Har Ioniq 2020 (38KWh) og AAWireless fungerer som forventet, det er veldig fint å kunne lade telefonen trådløst samtidig som jeg bruker Android Auto.

Men på grunn av den idiotiske implementasjonen av Android Auto på Hyundai/Kia biler med 10" skjerm, der bare en liten del av skjermen kan benyttes så blir det ikke til at jeg bruker den så mye.

mvh
Hugo
Takk for tilbakemelding.

Vet at disse enhetene ofte er begrenset til hvilken rotasjonsinnstilling man har, ved speiling av skjerm. og auto fører ofte til at bildet viset i portrett pga retningen telefonen blir liggende i laderen.

Er det noen mulighet til å "låse" bildet i landskapsmodus, enten på tlf eller på AA? Har det noen innvirkning på hva som vises i skjermen til bilen? Får du landscape ved å legge/holde tlf sideveis?

AA vises i landscape modus uansett, det er ikke det som er problemet.
Problemet er at bare 2/3 av skjermen benyttes til Android Auto, resten viser en idiotisk Android Auto logo.
Dette er måten det er implementert i bilen, og har nok ikke noe med telefonen å gjøre.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

RJK

OK, da missforsto jeg hva du mente. Kan ikke se jeg opplever det samme med min, men det kan være fordi du sikkert har den bredere skjermen som kom med 2020-modellene, ihvertfall på Kona. Men tror Ioniq fikk de samtidig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA