Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Piggdekk eller piggfrie til tung SUV, og hvilket merke?

Startet av Mastiff, lørdag 25. september 2021, klokken 09:36

« forrige - neste »

turfsurf

Har brukt Autosock på i3. Funker fint det, og tar mindre plass enn hurtigkjetting. Ikke noe for løs snø dog.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: Mastiff på søndag 26. september 2021, klokken 13:56

Men jeg tror nok at diagnoalt er bedre enn å sette på bare på to hjul, ellers riskerer man at hekken får så mye sleng at man tar en piruett, siden det bare er framme man har isgrep. Uansett, jeg skal ha de greiene der, de var snedige!

Kjetting på bare ett hjul pr aksel utsetter differensial og antispinn for store påkjenninger. Usikker på hvor lurt det er..
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ingeniøren

Piggdekk er for pyser og hører ikke hjemme på en el-bil. Meget miljø-uvennlig og hakker opp kilovis av asfalt i løpet av året som spres ut i norsk natur - ikke bra !
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hELgenen

Det kommer vel litt på hvor man bor og kjører? Vil ikke avvise piggdekk for enhver pris tross svevestøv utfordringer. Det viktige er at man er skodd etter forholdene man ferdes i.

Mastiff

Turfsurf, takk! Det høres lovende ut, det er jo som dagt mye billigere enn de kjettingene jeg først tenkte på.

Automat, nå er det vel motorer på hvert hjul på EQC-en, så det bør vel ikke være noe stort problem med differensialer. Dessuten er det bare snakk om å kjøre 100 meter i sakte fart hver gang de brukes. Hvis du tenker på mine tidligere biler, har det ikke vært noe problem fordi det da også bare har vært snakk om 500 meter i sakte fart.

Ingeniøren, hvis man bor et sted der det ofter er speilis, er piggdekk nødvendige. Det har det vært på Sørlandet, spesielt på Akland (der vi bodde før, med den lange og bratte bakken og et godt stykke fra drosjer og busser) fram til for noen få år siden. Det har vært skremmende å se hvordan vinteren har forandret seg på de fem årene som har gått siden vi flyttet hjem til min gamle hjemby Mandal. Da jeg kom hit, var det helt uaktuelt å kjøre med noe annet, for det var minst 10-15 dager med speilis hver vinter, ofte mer, og det begynte mot slutten av november. Fram til i år har dessuten fruen hatt helt uforutsigbar arbeidstid fordi hun har vært tilkallingsvikar, men i vår fikk hun fast jobb, så nå kan vi planlegge. Svevestøv av nye premiumpiggdekk er vel et mindre problem fordi piggene "trekker seg inn i dekkene" på en eller annen måte når de ikke trengs (ikke som i James Bond-biler, men mer at de svikter mer inn i dekket når de går på hardt underlag og ikke river opp unødvendig), så vidt jeg kan huske å ha lest i tester. Vi har aldri kjørt annet enn Nokian, de siste årene før XC60-en var det Hakka 7.
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Orbit

EQC har en motor per aksel, så det er fremdeles differensial mellom høyre/venstre side (men ikke mellomdiff foran/bak). Med to kjettinger/sokker, ville jeg satt det på foraksel. Da har du best mulig styring. Ulempen er at det kan bli overstyring/sleng bak, men er det skikkelig glatt er det uansett ikke aktuelt å kjøre i hastigheter hvor sleng bak er noe relevant problem.

Fremdriftsproblemer med piggfritt+firehjulsdrift har jeg enda til gode å oppleve, selv med provosert bakkestart på våt is. Overrraskelsene kommer heller når en skal bremse/svinge, derfor sikring av grep foran.

Sjekk også hvilke felgbredder på EQC som tillater kjetting/sokker. På e-tron er det to egne 8x19 vinterfelger som er de eneste som er godkjent for slik bruk. "Identisk" sommerfelg (samme utseende) er 8,5x19, og da er det angivelig ikke nok plass i hjulhuset - selv med samme dekkbredde. Alle orginalfelger på 20" og større er 9" eller bredere, og kan (offisielt) ikke brukes med kjetting. Mulig sokker bygger så lite ekstra at det likevel kan fungere, i alle fall dersom en holder farten nede så bilen ikke auto-senkes.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ingeniøren

Tror tiltroen til piggdekk er overdrevet! Har kjørt begge deler og opplever flere ulemper enn fordel med piggdekk som støy, dårligere kjøreegenskaper, vesentlig lengre bremselengde på asfalt mm.

Greit om man bor på bygda og kjører på isdekke til daglig så forstår jeg at man velger piggdekk, men å velge piggdekk i Oslo fordi man skal på hytta på Geile to ganger på vinteren er forkastelig. Da får man heller ta det piano de to gangen fremfor å bidra til at mange mennesker dør i bynære strøk av svevestøv og forurense veien slik at bilen ser ut som dratt gjennom gjørme etter en tur til jobb i tillegg til at vi får i oss driten.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Oddaa

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 28. september 2021, klokken 07:13
Tror tiltroen til piggdekk er overdrevet! Har kjørt begge deler og opplever flere ulemper enn fordel med piggdekk som støy, dårligere kjøreegenskaper, vesentlig lengre bremselengde på asfalt mm.
Tja, at piggdekk er så mye dårligere på asfalt tror jeg nærmest er en myte.

Fra Dagbladet.no i dag:

Vår test viser at det fortsatt er piggdekkene som har det beste grepet på is.

På snø er valget derimot vanskeligere. Her er det flere av de gode, piggfrie dekkene som hevder seg minst like bra. Også på våt og tørr asfalt er det en god blanding av pigg og piggfritt som hevder seg i toppen. Når det gjelder støy er det de piggfrie som er best.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

ok67

Piggfrie vinterdekk er i alle fall ikkje gode på våt asfalt.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Mastiff

Da har jeg bestemt meg. Continental Viking Contact 7 SUV er bestilt (best i test de siste årene, spesielt stillegående, som betyr mye for meg og egentlig er hovedårsaken til at jeg endte opp med EQC), og så kjøper jeg et sett autosock når vinteren nærmer seg. Takk for alle innspill!  :+1:
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Ingeniøren

Sitat fra: Mastiff på tirsdag 28. september 2021, klokken 11:37
Da har jeg bestemt meg. Continental Viking Contact 7 SUV er bestilt (best i test de siste årene, spesielt stillegående, som betyr mye for meg og egentlig er hovedårsaken til at jeg endte opp med EQC), og så kjøper jeg et sett autosock når vinteren nærmer seg. Takk for alle innspill!  :+1:
:+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Mastiff på tirsdag 28. september 2021, klokken 11:37
Da har jeg bestemt meg. Continental Viking Contact 7 SUV er bestilt (best i test de siste årene, spesielt stillegående, som betyr mye for meg og egentlig er hovedårsaken til at jeg endte opp med EQC), og så kjøper jeg et sett autosock når vinteren nærmer seg. Takk for alle innspill!  :+1:

De dekkene hadde jeg på Tesla Model 3, og kjøpt til Model Y, og er de beste vinterdekkene jeg har hatt, også med tanke på lyd. Hjelper og at elbiler har raskere antisladd osv pga raskere reaksjon på elmotorer, at tyngdepunktet er lavere osv.
Tesla Model Y                         2021-

Mastiff

Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA