Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trenger billig bil og billigst mulig bilhold

Startet av knut3448, fredag 24. september 2021, klokken 09:06

« forrige - neste »

knut3448

Vurderer å kjøpe en elbil til maks 60k. Det viktigste kriteriet er lave driftskostnader. Altså billig forsikring og lavest mulig risiko for reparasjoner. Alt annet enn type2 ladekontakt vil gi ekstra kostnader ettersom eksisterende lader må skiftes ut. Har sett på følgende

Renault Zoe ser ut til å være driftsikker, men jeg disponerer kun en kurs (230V) i garasjen. Denne skal da lade 2 elbiler, tror Zoe er uaktuell pga lading.

Leaf. Håndbrekk og PTC-varmer er kjente svakheter og dyre å utbedre på gen1. Har 2014/2015 modellene samme svakheter? De har i alle fall fotbrekk. Kan vel risikere å få utlegg på bremsene, og rekkeviddetap kan være betydelig.

E-Up. Litt liten, men kan gå. AC-lader er kjent svakhet og dyr å reparere. Fordel med type2-kontakt.

Kia Soul får man kanskje ned mot 60k. Kjenner ikke til svakheter ved denne, men ser noen har endel rekkeviddetap.

E-Golf/i3/Ioniq blir for dyrt. Vil helst ikke ha en av trillingene, såfremt ikke det er det åpenbare valget.

Hvilken tenker folk gir det billigste bilholdet?

RJK

Så lenge du får med "ladebøtta" til Zoe, så burde jo den være et helt OK alternativ. Og om bilen i seg selv har type 2 eller type 1, er vel uvesentlig om det medfølger kabel som støtter type 2 mot ladeboksen.

På den annen side, får du Kia Soul EV ned mot den prisen, tror jeg du skal hoppe til om tilstand ellers er OK. Den er en av de penere du får tak i, riktignok gørrkjedelig sementgrå innvendig (bør "jazzes opp litt"), og er samtidig, men har fått inntrykk av at det er lite feil og problemer med den, og man sitter godt i den.

Den støtter visstnok lading opp til 100 kW, riktignok på ChaDeMO, så om du har slike raske ladere i områdene der du kunne tenkt deg å hurtiglade, kan det være et poeng. Men må vurderes opp mot det at CCS er mer utbredt.

"Kia Soul EV 2012-2018 kan ta imot opptil 100 kW ladeeffekt, og skal klare å lade fra 0-80% på rundt 30 minutter. Når det gjelder lading fra ladestolpe (for eksempel kommunale) eller hjemmeladere (mode 3) kan Kia Soul EV 2012-2018 ta imot inntil 6,6 kW. Ladetid er ca. 4-5 timer ved 32A."

https://gronnemil.no/produkt/kia-soul-ev-2012-2019/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

knut3448

Vi har plass i en garasjerekke med en 20A (230V) sikring pr plass. I dag har vi en ladeboks med fast type2-kabel. Vi kan ikke montere et shuko-støpsel på denne kabelen. Det virker vanskelig/dyrt å få til lading til Zoe. Om vi velger bil med T1 for vi en ekstrakostnad med å skifte ut ladeboksen. Dette er penger som kunne vært brukt på en litt dyrere bil med type2.

Heller mot gen2 Leaf, fin størrelse. E-Soul har skikkelig hurtiglading, men det er lenger nede på prioriteringslista. Pris og driftskostnader er det viktigste.

automat

Men Leaf fikk vel ikke type 2 før i 2018. Og da snakker vi om low-budget lenger. Mange av de gamle elbilmodellene bruker type 1.

Av tidlige biler med type 2, så er det vel Zoe e-up, i3 og e-golf å velge i. (I hverfall som det er noe utvalg av.)

Du har tre valg.
-Bytte ladstasjon til en uten kabel.
-Skaffe en jalla type-2 til type-1 overgang som kan kobles til type-2 kabelen.
-Velge blandt type-2-bilene.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: automat på søndag 26. september 2021, klokken 12:42
Men Leaf fikk vel ikke type 2 før i 2018. Og da snakker vi om low-budget lenger. Mange av de gamle elbilmodellene bruker type 1.

Av tidlige biler med type 2, så er det vel Zoe e-up, i3 og e-golf å velge i. (I hverfall som det er noe utvalg av.)

Du har tre valg.
-Bytte ladstasjon til en uten kabel.
-Skaffe en jalla type-2 til type-1 overgang som kan kobles til type-2 kabelen.
-Velge blandt type-2-bilene.
Eller bytt kabel til Type 1 (og tilbake når du finner en type 2-bil igjen). Er ikke lov å basere hjemmelading på bruk av adapter.

Det er uansett viktigere å finne seg et godt eksemplar som dekker de faktiske behovene, og heller spandere på seg en slik kabel om det ikke følger med, enn å luke ut biler fordi de har "feil" plugg for AC-ladingen.

Du finner OK kabler hos f.eks. Ladespesialisten til 1575,- (montering kommer i tillegg, sikkert samme sum hos elektriker, så totalt ca 3000,-) som bør være overkommelig:

https://www.ladespesialisten.no/index.php/komponenter-til-ladestasjoner/12-komponenter/20-pigtail-kabler
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Sitat fra: RJK på søndag 26. september 2021, klokken 13:18
Sitat fra: automat på søndag 26. september 2021, klokken 12:42
Men Leaf fikk vel ikke type 2 før i 2018. Og da snakker vi om low-budget lenger. Mange av de gamle elbilmodellene bruker type 1.

Av tidlige biler med type 2, så er det vel Zoe e-up, i3 og e-golf å velge i. (I hverfall som det er noe utvalg av.)

Du har tre valg.
-Bytte ladstasjon til en uten kabel.
-Skaffe en jalla type-2 til type-1 overgang som kan kobles til type-2 kabelen.
-Velge blandt type-2-bilene.
Eller bytt kabel til Type 1 (og tilbake når du finner en type 2-bil igjen). Er ikke lov å basere hjemmelading på bruk av adapter.

Nå kan vi anta at trådstarter allerede har en type-2-bil, siden det var snakk om å lade to biler fra ladestasjonen. Å bytte kabel vil da ikke være et alternativ. Og man må vel strengt tatt inn med en elektriker for et slikt kabelbytte, og da blir det ikke så billig lenger.

Løst adapter er jalla, og ikke helt etter regelverket. Men det er billig, og det funker uten noen stor sikkerhetsrisiko.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Ja, har han en annen bil fra før som skal beholdes, så får han vurdere om å bytte boks til noe uten fast kabel, er det beste alternativet, eller om han velger det lettvinte men dessverre(?) ulovlige alternativet med en overgang.

Eller sjekke med leverandør/produsent om det er mulig å bygge om boksen uten større kostnader. Tror ikke det skal så mye til, om man kan skifte deksel til ett med plugg-type, og så koble til kabler der ladekabel nå sitter festet.

Kanskje kan og kabel bygges om til type-2-kabel for en rimelig kostnad, så denne kan henges på veggen sammen med ladeboksen. Ser Electrolux gjør slikt via hans eget firma. Og er kabelen lang nok, kan han kanskje få bygget en "Type 2 til type 1"-kabel med samme kabelen som utgangspunkt.

Ofte kjøper man med 5 meter kabel, men i realiteten holder ca 2,5 meter i lange baner. Ser på egen type 2-kabel at den er ca 5 meter, den som fulgte med bilen. Men har vel aldri behøvd mer enn maks halve lengden.

Men orker ikke bytte til kortere, både fordi det er bortkastede penger (denne funker jo), men fordi jeg KAN komme ut for en situasjon der det hadde vært påkrevd med såpass lang kabel.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

knut3448

Som jeg skriver i mitt andre innlegg så må vi bytte ut boksen (TWC) om vi anskaffer en Type1-bil. Vi har en annen bil som vi beholder. Heller mot tidlig gen2 Leaf, men vi nærmer oss jo e-Golf pris om vi må bruke 10k på ny lader og ekstra kabel.

Men, e-Golf er kanskje ikke det smarteste valget om vi vil ha mest mulig driftsikker bil med lave verkstedutgifter?

Trekkoppbil

Det som tar livet av bilene:

  • Høy temp i kombinasjon med høy spenning, sliter på batteriet.
  • Fuktighet tar livet av resten av bilen.
Det gjelder å finne en bil som er holdt tørr, og som ikke har stått fulllada så mye. I alle fall ikke med høy temp på batteriet. Cellene oksideres ved høy spenning. Batteriene blir ødelagt hvis cellespenningen blir for låg, men jeg trur ikke det er så vanlig problem på de gamle billige bilene. Fuktighet i kupeen gir irr i kontakter, og det sies at de eldste Leafene som er kjørt her i landet har antydninger til rust. Bremseskivene kan ruste.
Det gjelder å kjøpe en bil med høy soh,  og som er parkert innendørs, og som gjerne er gått i varme strøk. Batterier som er gått i varme strøk er dårlige, men de kan være bytta ut med nye.

Det jeg har erfaring med er Leaf.  2011-2014, og i det siste en 2016. Som regel har det vært 2-5 biler i famlie og nær famlie de siste 7 åra, og erfaringene er at det er billige brukbiler uten store kostnader.

Det har vært småting som man kan finne ut av, hvis man prøver å finne en løsning:

  • Restarte bilen en sjelden gang, ved å slå den av og på,  hvis det er noe kluss
  • Restarte en sjelden gang, ved å kople av og på batteripolen. Bare pass på at ikke dc/dc-konverteren går når du gjør det.
  • Lade startbatteriet over natta med en intelligent lader.
  • Holde bilen tørr og rein. I enkelte typer vær, kan AC hjelpe, og andre ganger bør man bruke høyere effekt på varmeapparatet. Det kan være vanskelig å forstå hvordan man styrer automatikken i bilen: Hvis man ønsker AC om vinteren, kan man stille temp lågt på ca 18C, og i enkelte typer vær forsvinner dugg på noen sekunder da. Trenger man å prioritere varmeapparat i stedet, som man gjør i andre typer vær, kan man skru temp opp på rundt 30C. Jeg liker å gå fra bilen med vinduer på gløtt i garasjen, eller ta full gjennomlufteing noen sekunder, om jeg må parkere ute. Underspyle etter saltsesongen.
  • Bruke p-bremsen av og til, for å få bevegelse.
  • Bruke friksjonsbremene av og til, for å hindre rust
  • Klare å skaffe deler på rimelig måte, om du skulle trenge noe.
  • Ha slepetau, startkabler, 10/12mm nøkkel, og gjerne en booster i bilen, og lappesaker til å proppe høl i dekket.
  • Prute seg fram, hvis man trenger å bytte frontrute  av og til.
På vinterene har jeg av og til gått ned til 195/65/15, der jeg har prioritert å komme fram i løssnø.
På 2011 og 2012-modellene kan man bruke originale 15" felger, og på 2013 har jeg fått plass til uoriginale 15", mens på 2014 har jeg bare opplevd at 15" krasjer med kalippere.
Med 15" hjul, kan man ofte finne ett sett nesten nye dekk til rundt 1000kr på Finn, og det koster heller ikke skjorta  å kjøpe nye.
Når det gjelder  TPMS, så pleier jeg å kjøpe programmerbare sensorer på f.eks Ebay. Nøkler kjøper  jeg brukt,  mens nøkkelblader kjøper jeg billig fra Kina, og jeg får dem filt hos lokale nøkkelslipere. Det eneste jeg har kjøpt av verktøy, er verktøy for å programmere tpms, og verktøy for å pare nøkler med bilen, og til å beregne kode til startlåsen.

Skal du gjøre det virkelig billig, kan du kjøpe utfskiftbar gummi til viskerene på Ebay, men det kan være litt knot å bytte.

Ladekabler finner man for tida svært billig på Finn, men det kan være mange ubrukelige. På Finn kan du også finne noen som er på 10A, eller mindre, og som ikke kan justeres, og som egentlig er til liten nytte.
På tur kan det være greit å ha en justerbar EVSE, og at man har overganger til ulike industrikontaker, men jeg synes ikke det er like viktig nå som før. I garasjen holder det vel å ha en på bare f.eks 16A, hvis man kun ønsker å lade med en fast strømstyrke. Sjølv liker jeg best å ha evse med industrikontakt til hjemmebruk. Ei veggkontakt koster gjerne 50-100kroner.  På EVSE'er med uønska støpsler, har jeg ofte bare klippet av støpselet på og satt på ett industristøpsel. Hvis det er støpsel med temperatursensor, så skal du ikke klippe det av.
Type2 til  type1-kabel finner du for noen hundrelapper på Finn. Det kan være lurt å kjøpe en for 32A.  Det finnes også noen for 20A, men jeg er usikker på hva slags kompatibilitetsproblemer de kan gi.

2011- og 2012 Leaf hadde vannbåren varme.  Til å begynne med gikk det historier om at PTC-varmeren kunne gå, men jeg har ikke hørt mye om det de siste åra. Det blei sagt at en sw-oppgradering skulle beskytte noe. Det var en sikring som kunne gå, og i garantitida var det vanlig at man bytta hele PTC, men i etteritda er det enkelte som tar jobben med å bytte sikringen, som står klønete til. Ellers burde det være kurant å finne brukte deler til gamle Leaf, så høye komponentkostnader burde være en liten risiko.
Jeg har aldri hatt problemer med PTC på Leaf, kunn på en 2014 Rav 4 EV.
Jeg har heller aldri hatt problemer med p-brems, men det kan ha sammenheng med om man holder bilen tørr. Det går tråder om at wire kan smøres opp med billig utstyr. 2013+ har fotbrems.

Det er mulig å komme billig unna med en gammel bil, hvis man tar vare på den. Jeg kjøpte en gang en 2012 Leaf for 5400usd i Caliornia, og den er deretter kjørt 4,5 år på norske veier, og den har fortsatt 12 barer.  Det jeg måtte koste på, var bytte av en forskjerm som var skada, og frontrute og tåkelys er etterhvert bytta, fordi de var matte av en eller annen grunn, og den hadde kaffeflekker som vi fjerna med bakepulver.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA