Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problemer med Peugeot 106 elbil.

Startet av ebakoy, tirsdag 12. juni 2012, klokken 20:01

« forrige - neste »

ebakoy

Jeg er ny elbileier og har fått problemer med kjøringa. Har en Peogeot 106, 1999 modell. I følge tidligere eier var det skiftet batterier på bilen i 2008 så det skulle være mye igjen av dem. Første gang vi merket at noe var galt begynte bilen å trekke dårlig når det var 30% igjen av batteriet. Etterhvert har dette forverret seg å nå går bilen på "sparemodus" når det er 95% igjen av batterikapasiteten. Lurer på hva dette kan skyldes?

Har Peugeot 106 elbil. Har kjørt 3000 km.
Har også utstyr for etterfylling av batterier.

elektrolux

Det skyldes dårlig batteri.

Ved slike tilfeller som du beskriver vil jeg tippe opp til 6 defekte blokker.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Caspar

Velkommen på forumet og velkommen som elbileier. Elektrolux er en av de som har svært mye peiling på Elbiler, men han kan av og til være litt ufølsom.  ;) Han har helt sikkert rett i sine antagelser og du bør få gjort noe med det så fort som mulig. Mist ikke motet, det er gøy å kjøre EL bil. Legg inn i profilen din hvor du bor, og ta imot gode råd om hva du bør gjøre med bilen din.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Elmo

Sitat fra: ebakoy på tirsdag 12. juni 2012, klokken 20:01
I følge tidligere eier var det skiftet batterier på bilen i 2008 så det skulle være mye igjen av dem.
Det er dessverre ikke alderen på batteriene, men hvordan man behandler dem som avgjør hvor lenge de varer. På www.elbilwiki.no finner du gode råd for kjøring og lading av disse bilene som batteriene varer lengst mulig
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

ebakoy

Antagelsen om at feilen var i batteriene var riktig. 3 seller måtte skiftes og det ble gjort i sommer. Kjørte så 60 km og ladet opp på nytt. Da streiket motor eller styringsboksen og bilen ville ikke gå lenger. Bilen har etter det blitt stående noen mnd.er da jeg var usikker på om ytterligere påkostninger var forsvarlig. Jeg har nå fått tak i en delebil og skal prøve å skifte ut motor og styringsboks selv. Lurer på om det finnes en arbeidsbeskrivelse på dette for peugeot 106? Hvor kan jeg ev. finne den? ???
Har Peugeot 106 elbil. Har kjørt 3000 km.
Har også utstyr for etterfylling av batterier.

El rayo

Det ligger veldig mye nyttig info på elbilwiki, link i overskriften. Du kommer rett til Peugeot her http://www.elbil.no/wiki/PSA
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Lurt med delebil, og lurt å bytte både motor og styreboks.

Har selv en P106 som spiser styrebokser, så der mistenkes motoren for medvirkning.

Husk at Sagemboksen består av 4 hovedenheter i en kasse, og at både lader DC-DC sansynligvis er OK i begge boksene dine.

Du kan jo prøve å bytte bare computer i første omgang, men med en ørliten fare for å skade den.

IGBT'en er sansynlige feilkilden, og den kan byttes. Ta derfor vare på delene du bytter ut.

Når du skrur, skal først 120V batteriet frakobles, så 12V batteriet, og motsatt tilbake. Prinsippet er at 120V aldri skal være tilkoblet uten at 12V er det.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

#7
Sitat fra: ebakoy på lørdag 27. oktober 2012, klokken 07:53
Da streiket motor eller styringsboksen og bilen ville ikke gå lenger. Bilen har etter det blitt stående noen mnd.er da jeg var usikker på om ytterligere påkostninger var forsvarlig.

OBS OBS.  Ikke sett inn ny styringboks før du er sikker på at det ikke er motoren som er gåen!
Det har jeg gjort en gang jeg var nesten helt sikker på at feilen lå i boksen. Men nesten skyter ingen mann av hesten, så den "nye" boksen holdt bare ett trykk på gassen, og så var den og gåen >:(
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

ebakoy

Takk for tips! Jeg holder på å lese meg opp før jeg begynner med demontering. Det er ikke så lett å finne fram i all infoen. Er det noe en med fordel kan bruke for å isolere endene av strømledningene når de kobles av?
Har Peugeot 106 elbil. Har kjørt 3000 km.
Har også utstyr for etterfylling av batterier.

elektrolux

Pleier ikke isolere endene, da strømmen blir brudt så snart en av de 6 sikringene/shuntene er tatt ut.

Det kan selvfølgelig lekke litt strøm så vanlig isolasjonsteip er aldri feil.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ebakoy

Har prøvd å finne ut en del før jeg begynner å skifte motor og styringsboks. Hvis jeg forstår det riktig bør jeg først koble fra strømkabel på batteriboks nr 1 (3 batterier) over motoren og på sida av batterboks nr 3 (11 batterier) bak på bilen. Eller er det best å ta ut sikringer først?

Jeg har ikke klart å finne arbeidsbeskrivelse på utaking av styringsboks og motor. Lurer på om batteriboks nr 1 må tas ut først for deretter å løfte ut styringsboks og motor? ???
Har Peugeot 106 elbil. Har kjørt 3000 km.
Har også utstyr for etterfylling av batterier.

Elmo

Ta ALLTID ut en sikring FØRST. De fleste pleier å ta ut den på 3-er kassen - merket A på dette bildet

Du behøver ikke ta ut noen fremdriftsbatterier for å ta ut styringsboksen, men 12volt batteriet er det best å ta ut for å komme bedre til. Du løfter boksen rett opp etter å ha tatt av ledninger og slanger.

Motoren løfter du ikke opp, men senker ned under bilen - og da må (eller iallefall bør) du ta ut 6'er kassen først.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA