Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

IONIQ 5, priser

Startet av andy99, fredag 12. mars 2021, klokken 11:13

« forrige - neste »

Glede

Det er ikke mye som mangler til 339 000dk:
IONIQ 5 Essential udstyrsliste

    12.3" touchskærm
    12.3" digital instrumentering
    19" alufælge
    2-zonet klimaanlæg
    6:4 splitbagsæde
    7 airbags inkl. centerairbag
    Adaptiv fartpilot med Stop & Go
    Advarsel for glemte passagerer; 2 sæderække (uden sensor)
    Aktiv blindvinkel-sensor
    Aktiv vognbaneassistent
    Apple CarPlay™ / Android Auto™*
    Armlæn i bag med kopholder
    Armlæn i for
    Autolight
    Automatisk nedblændeligt bakspejl
    Automatisk nødbremse med drejefunktion
    Automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse
    Automatisk nødbremse ved krydsovergange
    Automatisk skiltegenkendelse

    Bakkamera
    Batterivarmer
    Bluelink**
    Bluetooth
    DAB+ radio
    Dørhåndtag med ,,flushbetjening" (manuel)
    Drive mode select
    Paddle shift
    E-shift-gearvælger
    eCall
    El-betjente sideruder for og bag
    El-klapbare sidespejle
    El-lændestøtte ved fører
    El-sidespejle med varme
    Elektrisk håndbremse
    Højdejustérbar bagagerumsbund
    Højdejustérbart fører- og passagersæde
    Højtaler for og bag
    ISOFIX-beslag; 2. sæderække

    Læderrat
    LED kørelys med pixel-design
    LED-forlygter; kompleks overflade
    LED-interiørbelysning (ej bagagerum)
    LED-kombinationsbaglygter
    Navigation, dansk***
    P-sensor, for og bag
    Regnsensor
    Smart Key (nøglefri betjening) + start/stop-knap
    Solskærme med makeup-spejle og lys
    Støjdæmpende forrude
    Trådløs opladning af mobiltelefon****
    USB-indgang for og bag
    Varme i forsæder
    Varme i rat
    Varmepumpe
    Vognbaneassistent med følgefunktion

Edison

Danmark har jo avgifter på elbil, så dette ser ut til å vera ein god pris. 55 000 dkk billegare en Tesla Model 3 SR.
Ingen V2L på den versjonen ser det ut til.

Forstmann

Ser at prisen på p45 omtales som et kupp. Ser man på prisene i Tyskland og Østerrike er sannsynligvis er tilbudet i størrelsesorden 25 000 kr. Det er et greit tilbud, men kupp er det ikke. Tilbudet tilsvarer rabatten de med egne avtaler får på mange bilmerker i dag (feks agrol-avtale).

Pris på p45 i Tyskland var på 59550 Euro inkl 19% moms.
Pris på tilsvarende bil i den Østerriske konfiguratoren er 63040 Euro inkl 20% moms.

Forskjellen blir da 525 333kr - 500 420kr = 24913 kr ekskl moms.

I tillegg kommer Ionity-avtalen, den er verdt ca 3000, men blir til liten nytte første sommeren dersom man ikke får lov til å dra på bilferie på kontinentet.

Dette er med den dyreste lakken, mindre besparelse ved metallic eller pearl, minst med Atlas white.

Ikke sikkert forholdet blir det samme i Norge, men det vet vi ikke før Hyundai viser kortene hos oss. Den tyske prisen ligger i hvertfall nær den norske.

I tillegg er det skapt et inntrykk av at tilbudet er så godt at det ikke gis tilbud om gunstig finansiering e.l.

Den største fordelen (og risikoen ved å kjøpe uprøvd og utestet førstebil) er trolig kort leveringstid.

moby666

Du sparer ca 30K på p45 hvis du ikke oppgraderer taket til solcelle. Du sparer 50K hvis du hadde tenkt å kjøpe et solcelletak. Jeg mener det er et kupp, på en ellers gunstig bil, som er teknisk overlegen sine konkurrenter (bortsett fra EV6 og TMY)

Forstmann

Siden vi ikke kjenner de norske prisene blir det opp til hver enkelt å gjøre sine antakelser. Jeg har vist hvordan en kan regne seg fram til ulike priser ved bruk av den tyske introprisen (som er svært lik den norske) og den østerrikske konfiguratoren. Da får jeg en maksimal rabatt på 25 000 + ionity-avtale. Ser gjerne et regneeksempel på hvordan dette kan bli så mye som 50 000kr.

I Østerrike er pris på solcelletak 1790 Euro, Gravity gold matt 990 Euro og 20´felger 890 Euro. Trekk fra 20% moms for norske priser.

Hva som er et kupp er høyst subjektivt og vanskelig å diskutere.

Forøvrig synes jeg bilen ser veldig spennende ut, og tror lett at dette kan være det beste elbilkjøpet nå. Teller på knappene om jeg skal slå til, men irriterer meg litt over at ikke det er mulig å få se de norske prisene.

ElAlf

Norsk pris(er) skal ikke være langt unna nå (senest rundt 20.4??). Selger dette for det det er kjøpt for....

Men handling av elbil i familieklassen handler ikke bare om pris i disse dager. Det er rett og slett snakk om å kunne skaffe seg bil (med 4wd) innen rimelig tid. Høy etterspørsel, korona, halvledermangel, usikker avgiftspolitikk (Norge og andre land) osv osv. I tillegg til å være en spennende bil er det her P45 skiller seg ut.
De som vil ha stålkontroll på sin egen forbrukermakt; priser, pruting, levering, valg mellom modeller og fabrikat  -  må vente ett år eller to.....??
VW ID.4 GTX
Ioniq 5 Project 45
E-Golf

johnsalf

En leverandør som kommer med "kupp-priser" nå er virkelig dum!
Nå er det selgers marked og vi står i kø for å få lov tiI å kjøpe - må være glade ikke selgerene legger på noen tusenlapper i "ordremottak og kundekommunikasjon "
- Salgsarbeid og kampanjer trenger de ihvertfall ikke bruke ressurser på.

bno

Bare for å ha sagt det med det samme. Jeg valgte vekk mitt P45 tilbud. Hvor godt tilbudet er er individuelt ikke generelt. Tror den største fordelen som nevnt her er tidlig levering og mange synes at i seg selv er attraktivt av mer enn en grunn. Solcelletak synes jeg er noe jeg aldri ville betalt for og der tror jeg det er flere som mener. 20" felger det samme. Når man i Norge har fått flest P45 tildelinger og et attraktivt elbil land og "siste" land som får vite de generiske prisene så fortalte det meg at noe ikke stemmer. Jeg mener at det kan ligge ann til at man ikke trenger å angre på å vente, og for de som får bil tidlig får da det uten at jeg tror det blir mer lukrativt for dem enn tidlig levering med fullspekket bil uten den predikerte prisfordelen man tror.

ProsjektX

Ikke glem at Tyskland og Østerrike har 10% toll. Da kan see du at Hyundai Norge har lagt seg rundt 30-40.000kr over. Med tanke på fremtiden og import så kan verdigtapet bli noe større enn ønsket
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Edison

Er det nokon som fekk med seg prisen på P45 i desse landa?

Eg ser tilsvarande modell kjem på 64 500 € i Austerrike. Usikker på kor mykje avgifter dei har, men om det berre er 10 % toll er den norske prisen god. Er det 10 % toll og 20 % mva er prisen akkurat den same som for P45 i Noreg.

Forstmann

Jeg får pris på 63 040 Euro for i5 med alt tilgjengelig utstyr i konfiguratoren.
Moms er inkludert etter hva jeg kan skjønne, men usikker på om det er toll på biler fra Sør-Korea til EU. EU har en egen frihandelsavtale med Sør-Korea der er tollfrihet på det meste. Toll varierer, og på amerikanske biler har det vært 10%.

ProsjektX

Sitat fra: Forstmann på fredag 09. april 2021, klokken 14:45
Jeg får pris på 63 040 Euro for i5 med alt tilgjengelig utstyr i konfiguratoren.
Moms er inkludert etter hva jeg kan skjønne, men usikker på om det er toll på biler fra Sør-Korea til EU. EU har en egen frihandelsavtale med Sør-Korea der er tollfrihet på det meste. Toll varierer, og på amerikanske biler har det vært 10%.
Biler produsert utenfor EU har 10%, også fra Sør Korea. Så pris på PJ45 i Norge burde vært 460.000 NOK ved sammenligning med nettopriser i Østerrike eller Tyskland med dagens Euro-kurs, så altså et norgespåslag på 40.000kr, værsågod!
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Forstmann

Ulike regler for forskjellige land. Det står bla at kjøretøy importert fra Sveits og Norge er uten toll dersom en kan legge fram dokumentasjon på at bilene kommer fra land omtalt som «preferential origin». Dette er land som har tollfritak etter egen avtale. Sør-Korea har frihandelsavtale med EU og er preferential origin.

20% moms i Østerrike.

Ellers kan det jo hende at det er noen forenklinger i regelverket for privatimport.

Det virker helt usannsynlig at prisene i Norge og EU er så like uten moms dersom det er 10% toll til EU og ikke Norge, det hadde noen utnyttet.

e-h

Nå vet jeg ikke, men prisene skal vel også dekke inn garanti-reparasjoner o.l. Kostnadsnivået på slikt er kanskje høyere her til lands. Det kan ofte forklare priser på andre ting i hvert fakk.

Olemann

Husk at bilfabrikkene kan ha ulike priser til ulike land.
Husker jeg en gang importerte ny Toyota fra Danmark, grunnen var at avgiftene i Danmark var så høye at for å få solgt bilene så fikk importøren der bilene billigere enn norsk importør gjorde.

Om det er slik i Europa nå vet jeg ikke, men ser ikke bort fra det.

Artig tråd dette, kan virke som om avklaring av om kjøpet er "godt nok" for de som kom gjennom nåløyet de 10 minuttene nålen var synlig er det sentrale.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA