Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

IONIQ 5, priser

Startet av andy99, fredag 12. mars 2021, klokken 11:13

« forrige - neste »

bno

Sikkert rett alt som er sagt i her med spesielt fokus på de siste 4 innleggene. Om det er en kundefordel med 20" felger, Tungt solcelletak som er lite til (ingen?) nytte gir mer vekt, 20" felger kan man nok få solgt,  men begge reduserer rekkevidde hvor mye vites ikke, støy vil også være et tema. Jeg valgte bort den kundefordelen i bytte mot å få en bil til 500+ tusen som er slik jeg vil ha den og det blir billigere selv med panotak enn P45 med kundefordelen.

Olemann


Tror nok BNH gjør klokt i å vente med å publisere priser til etter at alle med P45 tilbud har måttet signere bindene kontrakter.  Slik får de både i pose og sekk, låst inne de som nå er usikre på hvor god dealen med denne intro modellen er OG hanket inn flest mulig nye kunder når standardmodellene og prisene på dem kommer like etterpå...win-win for BNH, men litt for spennende for en del P45 kunder vil jeg tro.

Forstmann

Jeg synes det ser ut som kundefordelen/rabatten består av følgende:

1. Rask levering
2. Solcelletak
3. 20´ felger
4. Matt/metallic/pearl-lakk
5. Ionity-avtale i to år

Dersom dette ikke er noe en ønsker å betale ekstra for, eller rett og slett ikke ønsker i det hele tatt kan man like gjerne vente litt. Da blir det mulig å se nærmere på bilen, samt se hva som skjer hos konkurrentene. Tror ikke det er mulig å ta veldig mye høyere pris i Norge, det blir sterk konkurranse fra VAG og Tesla, og det er mulig å kjøpe i utlandet dersom pris uten avgifter er mye dyrere enn i EU.

bno

#18
@Forstmann
Tiltredes

@Olemann
Tenkte disse baner selv også som del av vurderingen som lå til grunn for å forkaste tilbudet om P45

moby666

Slik etterspørsel og levering er i disse dager, så er det vanskelig å få en god deal på elbiler som er klasseledene. Når der gjelder p45 så er er dette et veldig bra tilbud på en slik bil. Vil det bli lite etterspørsel på IONIQ5 kan du sikkert få en bedre deal etterhvert, men det tviler jeg sterkt skjer i løpet av 1 år.

En topputstyrt 2wd eller en "ribbet' 4wd så vil kundefordelen på 30-35k være det samme, da alt utstyr koster ca 35k og 4wd koster 35k.


Forstmann

En «ribbet» awd long range ioniq 5 koster ca 440 000kr uten moms i Østerrike. For ca 499 000 får man alt utstyr unntatt solcelletak, 20´felger og de dyreste spesiallakkene. Hadde vært ryddig om HMN hadde gått ut med prisene, så kunne man gjort et valg med mer informasjon. Nå vet selger mer enn kjøper.

ElAlf

Det er ikke mva (NoVa) på elbiler i Østerrike:

https://www.oeamtc.at/thema/steuern-abgaben/nova-normverbrauchsabgabe-18177294

Derimot kan man trekke fra incentiver fra staten (5000 euro). Det er slik jeg forstår prisingen i Østerrike.

Ellers var P45 greit priset i Norge, sammenlignet med f.eks. UK, der den kostet 45.000 pund etter incentiver. Kan være en pekepinn på Hyundai sin kommende prising av Ioniq 5 i Norge - når vi forsøker å forutsi norsk listepris (kan ha sammenheng med valutaforhold?)?
VW ID.4 GTX
Ioniq 5 Project 45
E-Golf

Olemann

Sitat fra: Forstmann på fredag 02. april 2021, klokken 17:43
En «ribbet» awd long range ioniq 5 koster ca 440 000kr uten moms i Østerrike. For ca 499 000 får man alt utstyr unntatt solcelletak, 20´felger og de dyreste spesiallakkene. Hadde vært ryddig om HMN hadde gått ut med prisene, så kunne man gjort et valg med mer informasjon. Nå vet selger mer enn kjøper.

Nettopp. det var dette jeg reflekterte litt rundt i mitt innlegg 1616 over. og at selger faktisk kan selge flere biler på å ikke gå ut med norske priser før etter frist for bindende kontrakt på P45. Så, det kan være lurt av dem å vente.

bno

Når Sverige ( forsto det slik..), Østerrike har fått priser, så er det spesielt at det er tyst om dette her. Det er nok lurt å vente.

Forstmann

Sitat fra: ElAlf på fredag 02. april 2021, klokken 18:21
Det er ikke mva (NoVa) på elbiler i Østerrike:

https://www.oeamtc.at/thema/steuern-abgaben/nova-normverbrauchsabgabe-18177294

Derimot kan man trekke fra incentiver fra staten (5000 euro). Det er slik jeg forstår prisingen i Østerrike.


Nova er ikke det samme som mva (ust). Det norske mva-fritaket er såpass spesielt at det måtte godkjennes av ESA. Nova er bilavgifter, elbiler og mange hybridbiler er fritatt fra disse pga lave utslipp. Insentiver fra staten gis til privatpersoner som kjøper elbil der prisen på basismodell ikke overstiger 50 000 Euro. I 2020 var dette på 3000 Euro. (motor.at)

https://motor.at/service/elektroauto-und-hybrid-was-sie-nicht-kosten/400942838

Regner med at det blir på samme måte som tilskudd til varmepumper og solceller her hjemme, og ikke nødvendigvis innbakt i forhandlerpris, men dette blir bare spekulasjoner. Så kommer som noen har nevnt toll med i bildet, med mindre de kommer med så mye løse deler som kan monteres på fabrikken i Tsjekkia at den kan godkjennes som «Made in Europe»

RJK

Sitat fra: Forstmann på fredag 02. april 2021, klokken 13:27
Jeg synes det ser ut som kundefordelen/rabatten består av følgende:

1. Rask levering
2. Solcelletak
3. 20´ felger
4. Matt/metallic/pearl-lakk
5. Ionity-avtale i to år

Dersom dette ikke er noe en ønsker å betale ekstra for, eller rett og slett ikke ønsker i det hele tatt kan man like gjerne vente litt. Da blir det mulig å se nærmere på bilen, samt se hva som skjer hos konkurrentene. Tror ikke det er mulig å ta veldig mye høyere pris i Norge, det blir sterk konkurranse fra VAG og Tesla, og det er mulig å kjøpe i utlandet dersom pris uten avgifter er mye dyrere enn i EU.

Tror punkt 5 kan vise seg å ikke være en (så stor) fordel for 45-modellen. Forventer egentlig at man får minst ett år inkludert ved kjøp av Ioniq5/EV6, kanskje muligens 2 år på alle.

Som kjøper av en av disse, hadde jeg faktisk forlanget å få minst ett år inkludert, når 45 får 2 år inkludert. Det er uansett bare snakk om maks 2400,- om man regner "retailpris" inkludert avgifter. Så i realiteten endel mindre.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

moby666


Ambient

Danskene har kommet med pris på en essential modell Fra kr. 339.995,- med stort batteri
https://www.hyundai.dk/modeller/ioniq-5/priseksempel


moby666

Til sammenligning koster toppmodellen til KONA 300dk, som koster 380 i Norge. Sammenligner du med dette så kommer IONIQ5 med 72kwh 2wd til å begynne på 450.000 NOK. Modellen i Danmark er ganske ribbet for utstyr, så toppmodellen av IONIQ5 2wd, kommer til å koste 499. Så må man legge på 4x4 (35K), soltak(20) og lakk, så p45 er et kupp :)

Glede

For sammenligninges skyld så ligger en fullutstyrt Kona i Danmark på 300000 dkk (406000 nok) I Norge med nye priser ligger Premium på 380000.-. Så danske priser ligger ca 25000 over norske.
Ser også at en godt utstyrt Ioniq 5 i Danmark ligger 40000 dkk (55000 Nok) over Kona's Toppmodell i Danmark. Overfører vi det til Norge vil bør Long Range middels utstyrt Ioniq 5 starte på rundt 435000 nok (380k + 55k) ???

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA