Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skifte støtdempere foran Model S med luftfjæring.

Startet av buylove, fredag 12. mars 2021, klokken 10:40

« forrige - neste »

buylove

Sitat fra: Hodetelefoner på torsdag 01. april 2021, klokken 18:49
Sikring til kontaktoren i batteriet. Man må slå bilen HELT av.  Mulig du bare kan koble av 12v batteriet også. Så låse bilen og legge vekk nøkkel. Ladekabel må ikke stå i bilen da.
(Ikke lukk panser :p)

Hvor finner jeg den sikringen? Har bare noen sikringsoversikter jeg har funnet på nettet men tror ikke at den er beskrevet der, akkurat som at sikringen til kompressoren ikke var beskrevet noen plass.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

EBjørnen

Sitat fra: buylove på torsdag 01. april 2021, klokken 22:57
Er det noen som vet hvordan man kan sjekke om det er lekkasje på fjæringen foran?
Jeg lot bilen stå på topp når jeg gikk fra den tidligere i kveld. Dersom det er lekkasje på demperene foran så er det vel naturlig at den vil synke ned til i morgen? Eller vil den gjøre det uansett om demperene der er i orden eller dårlige? Mener at den ikke har senket seg over natten før men det kan bare være at jeg ikke har lagt merke til det.

En teknikker hos Tesla fortalte meg at de brukte en teip fra skjerm og stramt ned på dekket og lot den stå slik for å finne hvilken demper som lekker.
TMS 85D 2015.

buylove

Hei!

Ser ut som om bilen har senket seg ca. 5mm på de 18 timer fra topp stilling. Er det noen som har greie på om dette er dette normalt? Er det nok til å konkludere med at luftdemperne foran lekker?
Jeg synes selv at dette er for lite til og konkludere med at demperne er defekte men skulle gjerne hatt en uttalelse fra en som har greie på dette.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

offpist

5mm er en del ja, det blir jo fort 4-5CM over en uke.
Jeg har merket meg at bilen siger 1-2mm om natten, også tilbake om dagen.
Det har med temperatur forskjell å gjøre.

Men hvis du måler over 24 timer og temp er noenlunde lik skal den ikke synke ned noe.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

buylove

Hei!

Når jeg sjekket bilen i dag etter 1 1/2 døgn så har den ikke senket seg noen ting. Da mener jeg at det ikke kan være noen lekkasje verken på støtdemperne foran eller noen annen plass på fjæringen til bilen.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

buylove

Hei!

Etter at bilen hadde stått på topp i 2 1/2 døgn uten å senke seg noen ting kontaktet jeg Tesla. De ringte meg tilbake dagen etterpå og jeg fikk da bekreftet at fjæringssystemet er i orden når bilen ikke har senket seg på den tiden. Det er ingen lekkasje på det. Da står det igjen og få montert frunken igjen og test kjøre. :) :)

Takker for innspill under veis.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

Ellemelle

Jeg vet ikke hvordan det er med 2013-modeller, men på nyere biler har mange opplevd at sikringen går når det er minusgrader, trolig fordi det har kommet fukt i systemet.
Så det kan hende at du får dette problemet tilbake til neste vinter.

offpist

Min erfaring er at bilen ikke vil forsøke å justere høyden når bilen står i ro.
Så, hvis du ikke opplever at bilen siger over natten, så er nok alt i orden nå ja.

Min siger litt har jeg merket.. vi var på båt tur i 8 dager i påsken og når jeg kom tilbake var den merkbart lavere enn normalt. Hevet seg raskt opp igjen og merker ikke noe til det i det daglige.
Enn så lenge så holder jeg bare et øye med det, men det kommer nok en dag hvor jeg må forsøke å finne ut hvor det kommer fra.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA