Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

V2L?

Startet av unik42, fredag 12. mars 2021, klokken 10:30

« forrige - neste »

unik42

Nye Ioniq 5 har et adapter på utstiden av bilen det går an å plugge et støpsel i, et såkalt Vehicle To Load-adapter (eller V2L). Noen som vet om det vil være fysisk mulig å få noe tilsvarende til andre biler (ID4 for eksempel), eller krever det spesialtilpassing av batteri og ombordlader?
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

amrois

Jeg aner ikke hva svaret er, men spørsmålet er knallbra. En slik funksjon hadde vært helt topp, til støvsuger, laptoplading etc.... Siden man må få ut 230VAC kreves det jo en omformer som må plasseres et eller annet sted med god nok lufting. Så må det installeres sikring og sikkert et vern, trekkes kabler og monteres kontakt. Og så er det sikkert SW-greier som må på plass for å holde kontroll med funksjonen. Jeg gjetter at dette er for omfattende til at VW vil lansere det som en retro-fit, men tror nok det er noe som kommer i fremtidige modeller dersom "alle de andre" har det.
ID4 Pro Perf Tech

Stikkkontakt

Jeg hadde 230v i baksetet på min forrige Volkswagen. Men det var en diesel. Kjekt å ha. Når det gjelder laptop er det vel USB-C som blir dominerende etterhvert. Men uttakene på USB er vel gjerne ikke kraftige nok? Er det noen biler som har høy effekt på integrerte USB-utganger?

Magnito

SKulle det ikke være støpsel for eksempelvis laptop i Enyaq, eller husker jeg helt feil nå?

02jan

En av grunnene til at jeg har valgt enyaq er nettop mulighet for 230v utak i bagasje.
Hadde håpet noe mer Max effekt ut, men bedre en ingen mulighet.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Trovi

Yes, Enyaq has option for Family package which contain 230V outlet, but only with 150W, so the use is limited and cannot be really compared with the Ioniq 5 V2L solution which has 3.6kW.

The 230V outlet in Enyaq on the back of the middle console, with access from the back seats.

02jan

Ja 150 er nesten ubrukelig for mitt behov, trodde først det var skrivefeil, snakket med selger hos møller som ikke helt forstod hva jeg mente med at 150watt pr time ikke var ok. Fortsatt ingen tester på enyaq, så håper på minst 750w/t.
Enig det som kommer på ionic5 er i en helt annnen liga = lik det jeg egentlig ønsker og har behov for.
Har også reservert 4GTX, i tilfelle bl.a dette dukker opp (og pris /leveringstid id4/enyaq).
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA