Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ID4 på Finn

Startet av Olemann, torsdag 11. mars 2021, klokken 20:31

« forrige - neste »

biggern

#135
Angrer ikke på valg av total + pakker.
Ja, det kunne være ting i enkelte pakker en kunne avstå ifra. men ikke enkelt når det er i pakker (psykisk oppsett ifra VAG).
Uansett regner jeg med at en bil med nesten full + pakker er lettere omsettelig om 4-5 år.
Time will show.
Med valgte tillegg, oppgradert forsterker/høyttalere/sub er det meget avslappende og stille å kjøre og nyte musikken i vår GTX. Dette er noe jeg ikke angrer på overhodet.
Å når min Tesla elskende sønn syntes det er OK og gjerne være sjåfør i GTX'en,  burde dette indikere at "dette er ikke ille"   :)

Trond.m

At en bil med mye utstyr er lettere å selge brukt er nok en sannhet med modifikasjoner. De eksempler jeg kjenner viser at den tilleggsutstyr har større verdifall enn bilen forøvrig. Så en god regel er å kjøpe det utstyret man selv har glede av, og ikke tenke på annenhåndsverdien. Det finnes naturligvis unntak. Ryggekamera og hengerfeste er nok utstyr som gir vesentlig økning av annenhåndsverdien.

biggern

#137
Merkelig at noen fremdeles idag ikke syntes det ikke er viktig og ikke forstår seg på valg/behov og ikke minst hva mennesker forventer som std. om 3-5 år.

Tilleggsutstyr er promoterende for videresalg,
Mao. mere ment som at till. utfra en minimal std. i 2020 er mer vanlig som std. i 2023/24.
Er man desperat og kjøper en den indikerte minimalt utstyrte til 50-60k overpris brukt, uten disse funksjoner i 2021, vil en dermed tape dette ved salg senere, som jeg ikke ser som en god investering.
Som indikert tidligere mener jeg at en brukt godt + utstyrt id4 GTX i 2021, vil stå høyere i pris imot en som valgte minimal ekstra tillegg nå, ved salg i 2023-2024.
Mao vil mine valgte pakker være forventet som "std" pakker i 2023-2025, som igjen tilsier høyere innbytte.
Time will show.....

Olemann


Biler med mye utstyr er lettere å selge enn biler med lite....det er min erfaring.
MEN; Virker som noen glemmer at man skal jo også få igjen for det, og min erfaring er også at noe utstyr faller mer enn bilen for øvrig.
Det er slett ikke åpenbart at en GTX med utstyr for kr. 100.000.-, når den selges om 5 år for 50% av kjøpesum, oppnår kr. 50.000.- ekstra pga utstyret.
Men, at den selges lettere er jeg ikke i tvil om.
Kjøper utstyr jeg selv vil ha, ikke det jeg tror neste eier vil ha.  Dog, om den tid kommer da jeg ikke lenger trenger krok ville jeg fortsatt bestilt det.  Det er for viktig for videresalg til å droppe.

Psykologien i dette er likevel klar, råd man får her inne vil nesten alltid gå i retning av JA; den pakken trenger du, sjelden NEI, ta heller med familien på USA tur og dropp den pakken (fordi alternativ bruk av midlene selvsagt ikke kan diskuteres her inne)

Bjoris

#139
Jeg som mange andre har 1ST og venter på GTX, jeg nølte først og droppet reservasjonen jeg hadde, så jeg er jo spent på prisene videre på 1ST. Valgte en GTX med førerass+ og infot+ (oppgradert til sub) samt hf, mørkeruter og 20 toms sorte vinterhjul og pakke. Tror på at dette er en fornuftig kombo som gir det du vil ha og ørlite ekstra ifht en del av de billigste GTXen. De med TopSport selges nok letter, men om de får 30 kNOK mer for bilen tviler jeg på, men så har de jo hatt bedre seter og ikke minst elektriske i hele eiertiden så ja, nei, hadde tatt med disse om jeg planla å ha bilen i årevis, men selger jo innen ett år og da tror jeg ikke TopSport svarer seg i kroner og øre.

Salg av 1ST ser ok ut nå, men klart det skyldes jo lange leveringstider for GTXen er sprekt priset så avstanden opp til en ny AWD med mer utstyr er ikke avskrekkende for mange, men så var det denne håpløse leveringsituasjonen som er gull for oss som skal selge noe.

Jeg tror uansett det er mye motstand om vi går ned mot 400 som jo ikke er mye mer enn mange gav for den når VW var litt desperate på salget før demobilene var i butikken og salget derfor gikk litt trått... Jeg syns iallefall at 1ST er en veldig bra bil til noe over 400 kNOK med hf, met.lakk, vinterhjul og greit med utstyr, du har det du MÅ ha og en del til egentlig, fine seter f.eks.

Gratis bil er uansett gull. Jeg har levering uke 30/2022 på min, men er jo redd det blir mye større forsinkelse når jeg ser at en kompis nå har fått forsinkelse på minst 5 mnd på sin GTX bestilt ett par mnd før vår.

Jeg har derfor prøvd å få tak i en ny ventepølse da jeg tror det kan være bedre enn å sitte med 1ST helt til GTXen kommer en gang til høsten/vinteren. Har EV6 og Ioniq5 kontrakter som jeg kan droppe om timingen ikke blir bra, begge ventes rett før ferien så får vi se når det blir klart om det kan være noe fornuft i det, er jo av typen som syns bilskifte er gøy, men til ferien er 1ST gått 30.000 km og er 1 år så da "haster" det å få solgt den før det blir "bruktbil"---

daktari

For meg virker det som om de fleste bruktkjøperne er ute etter Rema1000-pris, men er lette å lure slik at de betaler overpris for en bil uten det digge utstyret og nekter å betale anstendig for en digg bil.

Prisforskjellen på finn.no på en 1st og 1st Max er f.eks mye lavere enn verdien i mine øyne. Hvem i all verden vil ha bil uten 360 kamera og nøkkelløs i dag?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Løytnanten

#141
Sitat fra: daktari på fredag 07. januar 2022, klokken 09:11
For meg virker det som om de fleste bruktkjøperne er ute etter Rema1000-pris, men er lette å lure slik at de betaler overpris for en bil uten det digge utstyret og nekter å betale anstendig for en digg bil.

Prisforskjellen på finn.no på en 1st og 1st Max er f.eks mye lavere enn verdien i mine øyne. Hvem i all verden vil ha bil uten 360 kamera og nøkkelløs i dag?

Det betyr vel da at du, med dette eksemplet, bekrefter det Trond.m sier her: "De eksempler jeg kjenner viser at den tilleggsutstyr har større verdifall enn bilen forøvrig"

Stemmer det daktari?

daktari

Det er bare mitt subjektive inntrykk basert på hva utropsprisen er på finn.no for IDene. Hva bilenen blir solgt for vet jeg jo ikke.
Noe av årsaken kan vre at kjøpere ikke har oversikt over hva de faktisk mangler.
En annen sak er at man ikke bør starte "å drikke dyr vin". Man vil ikke tilbake til gamle dager når man får smaken på det gode utstyret.
Men det har jo alltid vært slik at jo billigere og kjipere bil man kjøper, jo rimeligere bilhold får man. Det billigste er jo å kjøpe et EU-godkjent vrak som holder i 2-4 år og så vrake det. Men ganske kjipt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Løytnanten

Selv har jeg hatt biler med feks panoramatak, HUD, justerbart understell og parkeringsassistent uten at jeg føler at jeg har hatt noen som helst nytte av det, så jeg forstår godt at topp speccede biler får et større prosentvist verdifall enn biler som er mer nøkternt utstyrt.

hELgenen

Sitat fra: daktari på fredag 07. januar 2022, klokken 10:35
Det er bare mitt subjektive inntrykk basert på hva utropsprisen er på finn.no for IDene. Hva bilenen blir solgt for vet jeg jo ikke.
Noe av årsaken kan vre at kjøpere ikke har oversikt over hva de faktisk mangler.
En annen sak er at man ikke bør starte "å drikke dyr vin". Man vil ikke tilbake til gamle dager når man får smaken på det gode utstyret.
Men det har jo alltid vært slik at jo billigere og kjipere bil man kjøper, jo rimeligere bilhold får man. Det billigste er jo å kjøpe et EU-godkjent vrak som holder i 2-4 år og så vrake det. Men ganske kjipt.

Jeg har eid 1 stk ID.4 1st - den er nå solgt og nå eier jeg en ID.4 GTX med alt av utstyr foruten sportspakken.

Er ID.4 GTX med alt av utstyr verdt det?

Foruten de elektriske setene jeg nå har på GTX er det i realiteten ingenting jeg ville savnet om jeg gikk tilbake til ID.4 1st.

HUD - bruker aldri - synes det bare forstyrrer synsfeltet. Var kjempekult i 30 minutter før jeg skrudde det av - og nå er det konstant av.

Pano glass - kult - men det knirker litt i kulden - jeg foretrekker stillhet foran knirk - så kunne jeg velge nå hadde jeg ikke valgt dette.

AWD - jo - det er jo greit med fremkommelighet - men mye morsommere og praktisk med RWD - den fantastiske svingradiusen er undervurdert og RWD var rett og slett mer leken - men litt for få hestekrefter til at det ble virkelig morsomt.

Førerassistentpakke + - joda har den og det ENESTE jeg kanskje ville savnet her er kanskje elektrisk bakluke - var også det som gjorde at tok pakken. I ettertid så innser jeg også at manuell bakluke faktisk har sine fordeler også...

Jeg ELSKER stillhet - derfor var støydempende vinduer et must - men når jeg nå har dem og kunne sammenligne med ID.4 1st som ikke hadde full pakke innser jeg at dekkvalg utgjør kanskje 90% av støyen uansett...
Så jeg kunne fint klart meg uten om jeg så kunne velge fritt de dekkene som støyet minst..

Og så til Matrix lysene som jeg da ikke hadde på 1st, men som følger med på alle GTX så vidt jeg forstår.

Jeg er ikke overbevist om at de er så mye verdt...Jeg kjøpte også en Polestar 2 AWD UTEN noen pakker også - altså vanlig LED - DEN har vesentlig kraftigere lys enn GTX. Faktisk veldig overrasket over dette, men det finnes ikke tvil i min sjel - Polestar sitt standard lys er MYE BEDRE enn GTX. Ikke bare lyser de bedre - de er også mye bedre teknisk å kjøre med da de både lyser bedre og automatikken er raskere og oppfører seg bedre enn den som følger med GTX (har skrudd GTX til å skifte raskt til fullt lys i tilfelle noen lurte). Den eneste jeg ser at GTX er litt bedre - er at den svinger lysene med bilen - det skjer ikke med standard lysene til Polestar - men du verden hvor gode standard lysene til Polestar egentlig er.

Så dette med å være vant til å drikke fin vin..altså bare ha biler med full pakke - vel jeg er ikke helt der ennå.
Jeg tror faktisk jeg hadde vært mer fornøyd med en bil med litt mindre utstyr..nå føler jeg at jeg kanskje har brukt vel mye penger på noe jeg fint kunne klart meg foruten....

Trond.m

Sitat fra: daktari på fredag 07. januar 2022, klokken 09:11
Hvem i all verden vil ha bil uten 360 kamera og nøkkelløs i dag?
Langt flere enn du tror. De aller fleste er fornøyd med vanlig ryggekamera og nøkkelløs start. Selv e-tron 50 har det vært uproblematisk å selge uten full keyless / komfortlukking. Det var ikke med i business-pakken som svært mange kjøpte, og 8000 ekstra for å slippe å trykke på fjernkontrollen synes mange var for mye.

Øyvind.h

#146
Det varierer sikkert litt fra bil til bil/merke til merke, men jeg har heller ikke inntrykk av at betalingsviljen er veldig høy for maks utstyrte biler.
Har hatt biler proppet av utstyr, og biler helt skrapa for utstyr. Klart, jeg skulle gjerne hatt ventilerte seter, men det finnes ikke på GTX. Ei heller fargevalg for seter/dash/dører.

For ID4 er jo elektriske seter ekstremt dyre. Snaut 30k må en betale for å få det, og det tror jeg skal godt gjøres å få igjen.

Panotak er litt hipp som happ. Noen skal absolutt ha det, noen vil absolutt ikke ha det. For min del er jeg delt. Panotak hjelper i mindre grad førersetet, men bedre i baksetet. I IX3`en merket jeg at det ofte var stengt pga sol på ungene, litt støy osv. Risiko for lekkasje, økt vekt på toppen av bilen, noe ulyd (knirk), noe kondens er også potensielle konsekvenser av panotak. Og selvfølgelig ekstrakostnad ved kjøp. Det ser fint ut, men har en del ulemper og mindre nytte for førerplassen enn eksempelvis stor pano frontrute (som også har noen ulemper).
Etter flere biler med og uten panotak er jeg ikke lenger kategorisk opptatt av det. Vanlig tak har mange fordeler det også, og er gratis.

Komfortpakken med kasser i bagasjerommet valgte jeg bevisst bort nå. Det tar alt for mye av bagasjeplassen, og selv om jeg gjerne skulle hatt nettet var ulempen med å gi bort så mye bagasjeplass for stor.

Større skjerm er fint å ha, men ikke veldig viktig.

Om jeg skal begrense meg ville jeg tatt med førerassistent + for å få førerstøtte på langtur, keyless, opplyste dørhåndtak, 360 kamera og el bakluke. Ikke en billig pakke, men kjekk å ha.

Toning av bakruter som separat tillegg. Ville droppet designpakken.

HUD er egentlig et must for min del. Genialt enkelt å slippe å se ned for å sjekke fart. Men - det koster litt når en må ut med snaut 16k for det. På kjøpet får en litt større skjerm, men merker at det ikke er så viktig. Ville nok tatt med pakken uansett om jeg kunne velge.

Når det gjelder salg på Finn er det så enkelt som at kjøpergruppen til 500k fortsatt vil være større enn kjøpergruppen til 600. Det kommer av betalingsevne. Flere elbiler har vist seg relativt enkle å selge med moderat utstyr nettopp pga lav pris. ID4 og GTX holder seg ekstremt godt i pris, og virker å gjøre det i overskuelig fremtid.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

igniztion

Når man først har blitt kompis med HUD, er det faktisk ganske slitsomt å ikke ha det. Kjørte ID.3 uten HUD som lånebil og savnet det veldig. Kanskje det viktigste ekstrautstyret for min del.

Utover det er det vel el. justerbare seter med minne som er kjekkest, med kicksensor på bakluken som en mulig tredjeplass. Det meste annet er i kjekt å ha kategorien, men jeg ville neppe valgt det om jeg hadde måttet velge.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Olemann

Interessant og sjeldent, fint å lese at man faktisk kunne droppet noe av alt man tok med og betalte for.  Normen er jo heller at man er blitt avhengig, at det var klokt etc.  Og at man "sikkert" får det igjen ved salg.

Sitat fra: hELgenen på fredag 07. januar 2022, klokken 11:02
Sitat fra: daktari på fredag 07. januar 2022, klokken 10:35
Det er bare mitt subjektive inntrykk basert på hva utropsprisen er på finn.no for IDene. Hva bilenen blir solgt for vet jeg jo ikke.
Noe av årsaken kan vre at kjøpere ikke har oversikt over hva de faktisk mangler.
En annen sak er at man ikke bør starte "å drikke dyr vin". Man vil ikke tilbake til gamle dager når man får smaken på det gode utstyret.
Men det har jo alltid vært slik at jo billigere og kjipere bil man kjøper, jo rimeligere bilhold får man. Det billigste er jo å kjøpe et EU-godkjent vrak som holder i 2-4 år og så vrake det. Men ganske kjipt.

Jeg har eid 1 stk ID.4 1st - den er nå solgt og nå eier jeg en ID.4 GTX med alt av utstyr foruten sportspakken.

Er ID.4 GTX med alt av utstyr verdt det?

Foruten de elektriske setene jeg nå har på GTX er det i realiteten ingenting jeg ville savnet om jeg gikk tilbake til ID.4 1st.

HUD - bruker aldri - synes det bare forstyrrer synsfeltet. Var kjempekult i 30 minutter før jeg skrudde det av - og nå er det konstant av.

Pano glass - kult - men det knirker litt i kulden - jeg foretrekker stillhet foran knirk - så kunne jeg velge nå hadde jeg ikke valgt dette.

AWD - jo - det er jo greit med fremkommelighet - men mye morsommere og praktisk med RWD - den fantastiske svingradiusen er undervurdert og RWD var rett og slett mer leken - men litt for få hestekrefter til at det ble virkelig morsomt.

Førerassistentpakke + - joda har den og det ENESTE jeg kanskje ville savnet her er kanskje elektrisk bakluke - var også det som gjorde at tok pakken. I ettertid så innser jeg også at manuell bakluke faktisk har sine fordeler også...

Jeg ELSKER stillhet - derfor var støydempende vinduer et must - men når jeg nå har dem og kunne sammenligne med ID.4 1st som ikke hadde full pakke innser jeg at dekkvalg utgjør kanskje 90% av støyen uansett...
Så jeg kunne fint klart meg uten om jeg så kunne velge fritt de dekkene som støyet minst..

Og så til Matrix lysene som jeg da ikke hadde på 1st, men som følger med på alle GTX så vidt jeg forstår.

Jeg er ikke overbevist om at de er så mye verdt...Jeg kjøpte også en Polestar 2 AWD UTEN noen pakker også - altså vanlig LED - DEN har vesentlig kraftigere lys enn GTX. Faktisk veldig overrasket over dette, men det finnes ikke tvil i min sjel - Polestar sitt standard lys er MYE BEDRE enn GTX. Ikke bare lyser de bedre - de er også mye bedre teknisk å kjøre med da de både lyser bedre og automatikken er raskere og oppfører seg bedre enn den som følger med GTX (har skrudd GTX til å skifte raskt til fullt lys i tilfelle noen lurte). Den eneste jeg ser at GTX er litt bedre - er at den svinger lysene med bilen - det skjer ikke med standard lysene til Polestar - men du verden hvor gode standard lysene til Polestar egentlig er.

Så dette med å være vant til å drikke fin vin..altså bare ha biler med full pakke - vel jeg er ikke helt der ennå.
Jeg tror faktisk jeg hadde vært mer fornøyd med en bil med litt mindre utstyr..nå føler jeg at jeg kanskje har brukt vel mye penger på noe jeg fint kunne klart meg foruten....

Løytnanten

Sitat fra: hELgenen på fredag 07. januar 2022, klokken 11:02
Sitat fra: daktari på fredag 07. januar 2022, klokken 10:35
Det er bare mitt subjektive inntrykk basert på hva utropsprisen er på finn.no for IDene. Hva bilenen blir solgt for vet jeg jo ikke.
Noe av årsaken kan vre at kjøpere ikke har oversikt over hva de faktisk mangler.
En annen sak er at man ikke bør starte "å drikke dyr vin". Man vil ikke tilbake til gamle dager når man får smaken på det gode utstyret.
Men det har jo alltid vært slik at jo billigere og kjipere bil man kjøper, jo rimeligere bilhold får man. Det billigste er jo å kjøpe et EU-godkjent vrak som holder i 2-4 år og så vrake det. Men ganske kjipt.

Jeg har eid 1 stk ID.4 1st - den er nå solgt og nå eier jeg en ID.4 GTX med alt av utstyr foruten sportspakken.

Er ID.4 GTX med alt av utstyr verdt det?

Foruten de elektriske setene jeg nå har på GTX er det i realiteten ingenting jeg ville savnet om jeg gikk tilbake til ID.4 1st.

HUD - bruker aldri - synes det bare forstyrrer synsfeltet. Var kjempekult i 30 minutter før jeg skrudde det av - og nå er det konstant av.

Pano glass - kult - men det knirker litt i kulden - jeg foretrekker stillhet foran knirk - så kunne jeg velge nå hadde jeg ikke valgt dette.

AWD - jo - det er jo greit med fremkommelighet - men mye morsommere og praktisk med RWD - den fantastiske svingradiusen er undervurdert og RWD var rett og slett mer leken - men litt for få hestekrefter til at det ble virkelig morsomt.

Førerassistentpakke + - joda har den og det ENESTE jeg kanskje ville savnet her er kanskje elektrisk bakluke - var også det som gjorde at tok pakken. I ettertid så innser jeg også at manuell bakluke faktisk har sine fordeler også...

Jeg ELSKER stillhet - derfor var støydempende vinduer et must - men når jeg nå har dem og kunne sammenligne med ID.4 1st som ikke hadde full pakke innser jeg at dekkvalg utgjør kanskje 90% av støyen uansett...
Så jeg kunne fint klart meg uten om jeg så kunne velge fritt de dekkene som støyet minst..

Og så til Matrix lysene som jeg da ikke hadde på 1st, men som følger med på alle GTX så vidt jeg forstår.

Jeg er ikke overbevist om at de er så mye verdt...Jeg kjøpte også en Polestar 2 AWD UTEN noen pakker også - altså vanlig LED - DEN har vesentlig kraftigere lys enn GTX. Faktisk veldig overrasket over dette, men det finnes ikke tvil i min sjel - Polestar sitt standard lys er MYE BEDRE enn GTX. Ikke bare lyser de bedre - de er også mye bedre teknisk å kjøre med da de både lyser bedre og automatikken er raskere og oppfører seg bedre enn den som følger med GTX (har skrudd GTX til å skifte raskt til fullt lys i tilfelle noen lurte). Den eneste jeg ser at GTX er litt bedre - er at den svinger lysene med bilen - det skjer ikke med standard lysene til Polestar - men du verden hvor gode standard lysene til Polestar egentlig er.

Så dette med å være vant til å drikke fin vin..altså bare ha biler med full pakke - vel jeg er ikke helt der ennå.
Jeg tror faktisk jeg hadde vært mer fornøyd med en bil med litt mindre utstyr..nå føler jeg at jeg kanskje har brukt vel mye penger på noe jeg fint kunne klart meg foruten....

Veldig mye mine tanker også, hELgenen! Bilprodusentene og media "skaper" behov hos oss som vi ikke har. Det er sløsing med økonomi og ressurser å specce opp bilen med utstyr som man nærmest må tvinge seg selv til å bruke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA