Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ID4 på Finn

Startet av Olemann, torsdag 11. mars 2021, klokken 20:31

« forrige - neste »

ihaal

Sitat fra: ENTO på lørdag 11. desember 2021, klokken 23:45
Skulle vært moro om noen hadde tatt seg tid (og ork) til å sammenligne betraktningene forumet hadde om markedsprisene på ID4 1.st og Max for et år siden og hvordan det egentlig har utviklet seg !!?

Tror de fleste som planla å oppgradere til GTX kjøpte 1st og blant de som kjøpte 1st Max var det primært folk som ønsket å beholde bilen uten behov for firehjulsdrift. Bruktmarkedet for 1st har jo vært særs godt hvor mange med inngang på rundt 420 har solgt nord for 450.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Øyvind.h

Sitat fra: ENTO på lørdag 11. desember 2021, klokken 23:45
Skulle vært moro om noen hadde tatt seg tid (og ork) til å sammenligne betraktningene forumet hadde om markedsprisene på ID4 1.st og Max for et år siden og hvordan det egentlig har utviklet seg !!?
Jeg forventet at prisene ville gå ned, men ettersom leveransene fortsatt ikke har tatt seg opp er det foreløpig ikke realiteten.
Nå er det rett nok forskjell på salgspris og avertert pris, så selv om min 1st var rimeligste på Finn ble salgspris bare noe over kjøpspris (avertert for 435 og høyeste bud 415). Kunne antakelig kjørt 15000km og solgt den nå for samme som i våres, eller kanskje enda litt mer. Men nå er vinteren her og da var GTX et bedre alternativ for oss til bare noen få titusener mer enn det 1st ligger ute for.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: ihaal på søndag 12. desember 2021, klokken 09:17
Sitat fra: ENTO på lørdag 11. desember 2021, klokken 23:45
Skulle vært moro om noen hadde tatt seg tid (og ork) til å sammenligne betraktningene forumet hadde om markedsprisene på ID4 1.st og Max for et år siden og hvordan det egentlig har utviklet seg !!?

Tror de fleste som planla å oppgradere til GTX kjøpte 1st og blant de som kjøpte 1st Max var det primært folk som ønsket å beholde bilen uten behov for firehjulsdrift. Bruktmarkedet for 1st har jo vært særs godt hvor mange med inngang på rundt 420 har solgt nord for 450.

Det stemmer i alle fall delvis for oss. Dvs. jeg var på jakt etter 2 elbiler i 2021 - den ene var bestemt GTX AWD.
Så der stod jeg på liste...
Så ble det åpnet for RWD 1st - og bilen oppfattet jeg som ekstremt mye bil for pengene - så da ble det en slik også...

Så trodde jeg det var det........Men nei - fruen satte seg helt på bakbeina pga. det brune interiøret og nektet
å kjøre RWD. Jeg forsøkte å argumentere med hva jeg mente var fornuftige argumenter....Selvfølgelig fånyttes.

Damene skal jo liksom ha på seg bilen virker det som.....Så nå AWD kom så var hun fornøyd - sorte sportseter og pano. Jeg var derimot ikke fornøyd - da jeg synes RWD faktisk var morsommere å kjøre - lettere å manøvrere osv - jeg var rett og slett blitt glad i den bilen. Men pga husfreden måtte den gå og jeg måtte jakte på nok en ny bil i 2021...Da var det i det minste en trøst å se at bilen var lettsolgt - fikk faktisk en anelse mer for den enn jeg hadde betalt - og det var første gang i mitt liv at en bil ble solgt brukt til høyere pris enn den var kjøpt for.


biggern

#123
Deilig med AWD hvor alle hjul responderer etter behov.  Og ingen bakdel som sklir ut/skrenser.
Ihvertfall på det føre vi har hatt på Østlandet forrige uke.


Dieselgubben


igniztion

Vil si det er en bra pris om du trenger bilen nå og ikke kan vente et halvt til ett år på levering fra fabrikk.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

ID4

Sitat fra: igniztion på torsdag 06. januar 2022, klokken 10:47
Vil si det er en bra pris om du trenger bilen nå og ikke kan vente et halvt til ett år på levering fra fabrikk.

Men mer enn 50000 i overpris om du kan vente.

Løytnanten

Sitat fra: HelEl på torsdag 06. januar 2022, klokken 11:47
Sitat fra: igniztion på torsdag 06. januar 2022, klokken 10:47
Vil si det er en bra pris om du trenger bilen nå og ikke kan vente et halvt til ett år på levering fra fabrikk.

Men mer enn 50000 i overpris om du kan vente.

I den grad man vet hva prisen blir om man venter.

ID4

Sitat fra: Løytnanten på torsdag 06. januar 2022, klokken 12:02
Sitat fra: HelEl på torsdag 06. januar 2022, klokken 11:47
Sitat fra: igniztion på torsdag 06. januar 2022, klokken 10:47
Vil si det er en bra pris om du trenger bilen nå og ikke kan vente et halvt til ett år på levering fra fabrikk.

Men mer enn 50000 i overpris om du kan vente.

I den grad man vet hva prisen blir om man venter.

De av oss med kontrakt vet vel det.

biggern

#130
Om en har GTX i vente med + pakkene, som ikke er indikert i denne annonsen, ville jeg helt klart ha ventet.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=243763524

Design- og Lyspakke + (14.500,-)
- Mørke sideruter og bakrute - Deilig om sommeren, som indikerte har med som sep. tillegg.
- Panoramaglasstak med elektrisk solgardin - Blitt en vane med overlys i kupeen.
- Støydempende sideruter foran - Sammen med frontrute demper dette utvendig støy meget bra.

Førerassistentpakke + (22.500,-)
Inkluderer innhold fra Førerassistentpakke og suppleres med:
+ Travel Assist: Lane Assist (omprogrammert til manuelt valg) og Emergency Assist
+ Side Assist blindsoneassistent  - Veldig kjekt
+ Area View områdevisning - Kjekt å ha.
+ Easy Open/Close sensorstyrt bakluke - Kjekt å ha. Ikke et "must", men følger pakken.

Infotainmentpakke + (12.500,-)
Inkluderer innhold fra Infotainmentpakke og suppleres med:
+ AR Head-Up Display med projisering av viktig førerinformasjon i frontruten - Blitt en vane fra tidligere bil.
+ Discover Max 12'' infotainmentskjerm - Ikke et "must" med 12", men er vel bedre enn 10"

Interiørpakke Top-Sport + (27.900,-)
Inkluderer innhold fra GTX standardinteriør og suppleres med:
- Sportsseter foran med integrerte hodestøtter - Veldig gode og komfortable.
- ErgoActiveseter: 12- veis elektriske og 2-veis manuelle komfortseter med regulerbar korsryggstøtte, minnefunksjon, massasjefunksjon og uttrekkbar lårstøtte
- Elektrisk justerbare, oppvarmede og innklappbare utvendige sidespeil med minnefunksjon, senkefunksjon på passasjerside
El- justeringer med minne sete/speil + lårstøtte er ett praktisk "must" for oss pga kroppsforskjeller.

ihaal

Ja, jeg gikk fra 10" skjerm i 1st til 12" skjerm i GTX og hadde syntes det hadde vært skikkelig stusselig å gå tilbake. Nesten mer fornøyd med større skjerm enn HUD. Også blitt meget glad i Travel Assist. Og 360 kamera, blind assist, panoramatak....
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

ID4

Sitat fra: ihaal på torsdag 06. januar 2022, klokken 14:51
Ja, jeg gikk fra 10" skjerm i 1st til 12" skjerm i GTX og hadde syntes det hadde vært skikkelig stusselig å gå tilbake. Nesten mer fornøyd med større skjerm enn HUD. Også blitt meget glad i Travel Assist. Og 360 kamera, blind assist, panoramatak....

Høres bra ut. Går samme vei om en stund.

Løytnanten

#133
Sitat fra: HelEl på torsdag 06. januar 2022, klokken 12:31
Sitat fra: Løytnanten på torsdag 06. januar 2022, klokken 12:02
Sitat fra: HelEl på torsdag 06. januar 2022, klokken 11:47
Sitat fra: igniztion på torsdag 06. januar 2022, klokken 10:47
Vil si det er en bra pris om du trenger bilen nå og ikke kan vente et halvt til ett år på levering fra fabrikk.

Men mer enn 50000 i overpris om du kan vente.

I den grad man vet hva prisen blir om man venter.

De av oss med kontrakt vet vel det.

Kanskje du har vært flinkere enn meg til å forhandle betingelser HeIEI, men i min kontrakt står det under pkt. 3. PRIS
Dersom det før levering, eller før utløpet av avtalt leveringstid skjer endringer i:
- importørens/fabrikkens bilpris
som får betydning for selgers innkjøpspris, endres kjøpesummen tilvarende.

Jeg vet i alle fall hva jeg hadde gjort hvis jeg var importør/fabrikk og opplevde disse tiders betydelige prisøkninger på både rå- og ferdigvarer og samtidig hadde ventelister herfra til månen....

Jeg ser imidlertid nå at vi som har vært så "heldige" at vi ikke har fått levert bilen "før utløpet av avtalt leveringstid" er beskyttet mot prisøkning når økningen ikke er iverksatt før siste antatte leveringsdato.

Hvis jeg hadde hatt siste leveringsdato lenger frem i tid, ville jeg imidlertid ikke følt meg like trygg.

Olemann

#134
Jeg er varsom med å lytte til råd om valg av pakker fra de som allerede har valgt sine pakker.  Ikke fordi jeg ikke stoler på hva som er viktig for andre, men fordi jeg etter 10 år her inne på dette Forum, og andre, nesten aldri har lest at noen angret på en pakke de valgte. Altså at de pengene kunne de heller brukt på en sydentur eller et par ski eller hva vet jeg.

Det er ikke lett å erkjenne at man har kastet bort penger, det er mye lettere å venne seg til det man allerede har betalt for, og starte å like det, ja ikke bare like, men starte  synes det er helt nødvendig. 

Mine valg ble panotak fordi jeg liker mye lys, og støydempende vinduer betaler jeg gjerne for.

Top Sport setene satt ikke fruen godt i, så de bortfalt.  Selv liker jeg også bedre standard setene, pga annen sittepute.

"Bagasje"pakken tok jeg fordi jeg ikke liker alt som flyter i bagasjen, dobbelt gulv er supert, og alt av stæsj kan stues under.  Så får man også festeopplegg og nett etc. 

Stor/liten skjerm.  Min siste BMW i3 betalte jeg gladelig ekstra for Navi Pro og stor skjerm, som jeg ikke hadde i min første BMW i3, fordi skjermen hadde flere funksjoner og en annen design.   10" i 1ST og nå GTX er helt topp, vil ikke blåse opp de samme ikonene når det ikke tilbys noe mer enn mer lys og større ikoner.  Bare forstyrrelser synes jeg.

Førerassist valgte jeg pluss pakken, kostet en del, men liker 360 kamera, samt at de andre støttesystemene kan bidra til mer sikkerhet.  Så da var det verdt det.

Men som jeg startet med, det blir akkurat en sydenferie for meg og kona for det vi sparte på å velge standard seter, men full forståelse for at noen mener setene er mer verdt enn en sydenferie. Eller et skikkelig integrert vinskap etc.....

Unntatt fra resonnementet over er jo de som ikke trenger velge, men regnet med at de heller er unntaket enn regelen.

Angrer jeg på noen pakker?  Nei, ikke foreløpig.  Hadde vært artig å høre fra andre hvilke pakker de angrer på.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA