Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ID4 på Finn

Startet av Olemann, torsdag 11. mars 2021, klokken 20:31

« forrige - neste »

Dieselgubben

Flere som prøver seg, jeg lar meg ikke lokke. Å betale 4-5.000 kr per måned for å få bilen nå istedenfor om 10 mnd er sikkert greit dersom man er desperat.

En annen optimist er han som skal ha 559.000 for bil med design+, fører+ og komfort+ UTEN vinterhjul. Denne koster vel rundt 510.000 før rabatt selv om han slenger med takstativ. 

ENTO

Hva med en GTX til kr. 619` ! Ligger på finn.no

Ledam

Hva er det de har tatt bilde av i bilde nr 11?

Matta i bagasjerommet, bilde 51, er det standard?

Dieselgubben

Sitat fra: ENTO på søndag 17. oktober 2021, klokken 21:40
Hva med en GTX til kr. 619` ! Ligger på finn.no

Veil 570.000. Så ca like overpriset som den til 559.000, men siste mer overpriset i prosent av nypris.

Dieselgubben

Sitat fra: Ledam på søndag 17. oktober 2021, klokken 22:40
Hva er det de har tatt bilde av i bilde nr 11?

Matta i bagasjerommet, bilde 51, er det standard?

11 er kamera under speil.
51 er standard matte for biler som ikke har komfortpakke pluss mener jeg da den ikke har forhøyet lastegulv. Ser ikke ut til at bilen har komfortpakke 2 likevel for jeg ser ikke noen klimakontroll til baksetenei midtkonsoll... da er den enda mer overpriset..

SurSnasen

Sitat fra: Dieselgubben på søndag 17. oktober 2021, klokken 15:40
Flere som prøver seg, jeg lar meg ikke lokke. Å betale 4-5.000 kr per måned for å få bilen nå istedenfor om 10 mnd er sikkert greit dersom man er desperat.

Er vel ikke nødvendigvis desperasjon?
La oss si du har en relativt normal bil som skal byttes ut, og at den da muligens er bensin- eller dieselbil. På denne bilen har du månedlig verditap på 5000-6000 kroner. Så har du i tillegg bompasseringer og drivstoff på ca 2000-3000 kroner. Altså bilen koster deg ca 7000-9000 kroner i måneden (forsikring etc i tillegg).
Du kan da enten fortsette å holde denne bilen mens du venter på en ID.4 som kommer om 7 måneder, eller du kan kjøpe en litt overpriset ID.4 nå, spare penger på bom og drivstoff, og kanskje dra på deg et litt større verditap som følge av litt overpris?

turfsurf

Sitat fra: SurSnasen på søndag 17. oktober 2021, klokken 23:18
Du kan da enten fortsette å holde denne bilen mens du venter på en ID.4 som kommer om 7 måneder, eller du kan kjøpe en litt overpriset ID.4 nå, spare penger på bom og drivstoff, og kanskje dra på deg et litt større verditap som følge av litt overpris?
Akkurat. Hvis alternativet er å leie eller kjøpe ventebil kan man jo like godt betale litt overpris.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Dieselgubben

Sitat fra: turfsurf på mandag 18. oktober 2021, klokken 07:30
Sitat fra: SurSnasen på søndag 17. oktober 2021, klokken 23:18
Du kan da enten fortsette å holde denne bilen mens du venter på en ID.4 som kommer om 7 måneder, eller du kan kjøpe en litt overpriset ID.4 nå, spare penger på bom og drivstoff, og kanskje dra på deg et litt større verditap som følge av litt overpris?
Akkurat. Hvis alternativet er å leie eller kjøpe ventebil kan man jo like godt betale litt overpris.

Og naturlig oppfølgning er hva "litt" er. For meg er 50.000 kr mye. Men for andre er det lite. Men hvis man starter med 50.000 kr i minus før første års verditap er tatt, så har man lagt et godt utgangspunkt for et lite lønnsomt bilhold. Så spørs det selvsagt hva alternativet er også.  Kjøper man ID4 til 600.000 kan man vel etter samme tommelfingerregel som avskrivningene ovenfor regne med 20 prosent verditap pluss rentekostnader. Så at man taper 140.000 kr første året er nok ikke helt bortevekk. Når man i tillegg taper 50.000 kr i utgangspunktet, så er tapet rundt 190.000 kr. Da har man en månedskostnad på 16.000 kr. Får ganske fin leiebil for dette, eventuelt beholde gammelbilen litt til. Personlig velger jeg å beholde "gammelbilen" litt til.

turfsurf

Sitat fra: Dieselgubben på mandag 18. oktober 2021, klokken 08:32
Når man i tillegg taper 50.000 kr i utgangspunktet, så er tapet rundt 190.000 kr. Da har man en månedskostnad på 16.000 kr. Får ganske fin leiebil for dette, eventuelt beholde gammelbilen litt til. Personlig velger jeg å beholde "gammelbilen" litt til.
Tja, månedsleie gruppe E hos Avis koster 16550,-. Hadde heller villet ha egen bil uten å bekymre meg for småskader. Og så overdriver du vel verditapet litt. 570k*20% er 114k.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Dieselgubben

Sitat fra: turfsurf på mandag 18. oktober 2021, klokken 08:54
Sitat fra: Dieselgubben på mandag 18. oktober 2021, klokken 08:32
Når man i tillegg taper 50.000 kr i utgangspunktet, så er tapet rundt 190.000 kr. Da har man en månedskostnad på 16.000 kr. Får ganske fin leiebil for dette, eventuelt beholde gammelbilen litt til. Personlig velger jeg å beholde "gammelbilen" litt til.
Tja, månedsleie gruppe E hos Avis koster 16550,-. Hadde heller villet ha egen bil uten å bekymre meg for småskader. Og så overdriver du vel verditapet litt. 570k*20% er 114k.

Nja, faktisk underdriver jeg. den hvite bilen koster 619' kr.

Leiekostnaden din er for høy.  Søk Hertz flexilease eller Avis Minilease / minileie. Nå er ikke prisene synlige bestandig, men du får mye bil for 10.000 kr. Man leier ikke bil på langtidsleie på vanlige leieavtaler. Uansett er det vel liten tvil om at det sannsynligvis er mest lønnsomt å behold bilen man har dersom denne har restverdi på f.eks. 200-300 k.

turfsurf

Sitat fra: Dieselgubben på mandag 18. oktober 2021, klokken 09:11
Nja, faktisk underdriver jeg. den hvite bilen koster 619' kr.
Du kan jo ikke trekke fra 50k for overpris og så ta 20% av 619k. Verditapet første år er 20% av 569k + 50k. Og beholder man bilen noen år vil forskjellen bli nærmere og nærmere 50k.

Da blir regnestykket fort annerledes, og verdt det for mange. Når alternativet er å leie (sannsynligvis en dårligere bil / bil man ikke ønsker), eller beholde en eldre bil (som man ønsker å bytte av en eller flere årsaker) hvor man fort kan pådra seg ekstra kostnader så synes jeg ikke det er rart at noen biler går til overpris så lenge det er ventetid.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Dieselgubben

#101
Sitat fra: turfsurf på mandag 18. oktober 2021, klokken 12:21
Sitat fra: Dieselgubben på mandag 18. oktober 2021, klokken 09:11
Nja, faktisk underdriver jeg. den hvite bilen koster 619' kr.
Du kan jo ikke trekke fra 50k for overpris og så ta 20% av 619k. Verditapet første år er 20% av 569k + 50k. Og beholder man bilen noen år vil forskjellen bli nærmere og nærmere 50k.

Det er rett, blir uansett et stort beløp. Siden vi er på detaljnivå nå... har heller ikke tatt høyde for slitasje på dekk, service, forsikring og trafikkforsikringsavgift som man slipper hvis man leier. Og det er heller ikke gratis å bulke egen bil, det tror jeg de fleste har fått oppleve når man har forsøkt innbytte hos bilforhandlere. Jeg vil si at det er irrelevant om du har skader på leasingbil eller privatbil ut over normal slitasje.

Til info kan man leie en Volvo Xc40 electric for 7.000 til 8.000 kr per måned med 3 mnd oppsigelse (av og til kampanje på 1 mnd oppsigelse). Så det er muligheter for å spare penger på å vente hvis man vil. Men igjen, vi kan diskutere til vi blir grønn. For min del er det i alle fall uaktuelt å betale overpris.

ihaal

Er xc40 tilgjengelig for umiddelbar leasing? Var i hvert fall ganske lang ventetid på den tidligere
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Dieselgubben

Sitat fra: ihaal på mandag 18. oktober 2021, klokken 17:56
Er xc40 tilgjengelig for umiddelbar leasing? Var i hvert fall ganske lang ventetid på den tidligere

Imnen fjerde kvartal for bilabb.

E-Trond

Estimert levering 5 måneder....
Sjekket i dag.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA