Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekabel til Citroen C zero

Startet av vegard76, onsdag 10. mars 2021, klokken 23:08

« forrige - neste »

vegard76

Hei,

Jeg har en Citroen C zero -15 mod, noen som vet om ladekabelen til Nissan Leaf -16 passer til C zero?

Vegard

TB

#1
Passer fint, så lenge det er type 1 vil det fungere.

Nissan Leaf 2011-2017 type 1
Nissan Leaf 2018          type 2
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

vegard76

Takk for tilbakemeldingen.

Jeg kjøpte en ny lader, 10 amp -16 mod type 1 fra Nissan Leaf, så og si ubrukt.
Men når jeg plugger denne i bilen får jeg opp det gule lyset med bil og utropstegn og bilen vil ikke lade..

Noen ideer om årsak til dette..?

TB

#3
Kan det være en ladekabel som ikke liker IT nett? Vet det var flere Leaf eier som fikk byttet ladekablen sin. Om denne er ubrukt så ble den aldri byttet?

Forsøk den et annet sted, helst et sted med TN nett. Virker den der, men ikke hos deg - og du har IT har du forklaringen. Da må du ha en som takler IT nett.

(Kan i teorien montere en IT til TN trafo... men det da ville en ladestasjon blitt bedre og rimeligere..)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elektrolux

Kan også være enpolt brytning av strømmen i kabelen din. Det liker ikke Leaf.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

TB

Sitat fra: elektrolux på fredag 12. mars 2021, klokken 00:36
Kan også være enpolt brytning av strømmen i kabelen din. Det liker ikke Leaf.
Tolker det som at trådstarter forsøker å benytte en original Leaf ladekabel på en C-Zero?
Ergo, kabelen har dobbelt brudd slik jeg tolker det.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

vegard76

Takker for alle tilbakemeldingene.

Jeg kjøpte en original lader til Nissan Leaf -16 mod med formål om å  lade en cirtoen C zero. I flg Nissan verksted vil denne laderen ikke fungere grunnet elektronikken i laderen ikke støtter C zero. Denne er tilpasset Leaf og ikke C zero. 

Ladere som passer C zero er kun original ladere el Mitsubishi ladere..

TB

Sitat fra: vegard76 på mandag 22. mars 2021, klokken 12:18
Takker for alle tilbakemeldingene.
Jeg kjøpte en original lader til Nissan Leaf -16 mod med formål om å  lade en cirtoen C zero. I flg Nissan verksted vil denne laderen ikke fungere grunnet elektronikken i laderen ikke støtter C zero. Denne er tilpasset Leaf og ikke C zero. 
Ladere som passer C zero er kun original ladere el Mitsubishi ladere..
Etter min erfaring med C-Zero har Nissan en litt enkel forklaring her. (men, da slipper de flere spørsmål..)

I perioden jeg hadde C-Zero ladet jeg på mange ulike ladekabler og ladebokser. Det alle meste fungerte.

Husker at noen Salto ladebokser (produsert av ABL) kunne være vrang. Samt Zaptec Pro stoppet lading når effekt / faser ble endret. Trillingene følger ikke helt standard, de ble designet før standard var klar. Om lading blir stoppet vil den gjerne ikke starte igjen uten en tar ut / setter kabel inn igjen.

Når det gjelder Nissan Leaf 2016 modell EVSE (ladekabel) er denne enkel, kan ikke justere effekten.
Den burde dermed fungere også på trillingene. Men, det kan være denne modellen gjør noe med timingen, slik at trillingene "gir opp"..

Har du avklart om du har IT eller TN nett? Flere Leaf eiere opplevde at EVSE ikke aksepterte IT nett.
Da vil ladekabel feile med alle biler, når den tilknyttes IT nett. Det vil da indikeres jordfeil.

Ladekabel vil i så fall fungere på TN nett.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

vegard76

Jeg har IT nett, har prøvd å lade fra et TN nett uten hell..
Når jeg starter ladingen går viften i noen sekunder så får jeg opp det gule varsellyset med utropstegn.

I flg Nissan var grunnen til at de fikk ny lader en oppdatering som skulle gjøre laderen mer stabil for bruk i en Nissan, hadde ingenting med IT/TN nett å gjøre..

Det var en ESVE lader jeg fikk..

Jeg har i utgangspunktet gitt opp og en forståelsesfull selger på finn fikk jeg levere tilbake ladekabelen.


TB

Da er det tydelig at noen av ESVE ikke er kompatibel med trillingene.
Jeg har testet på eldre utgaver, Leaf 2012/2013 modell og der fungerte det fint.

Som nevnt, trillingene følger ikke helt standard, de ble designet før standard var klar.

Godt det løste seg med å levere tilbake ladekabelen.

De fleste EVSE vil fungere.

Ps: For fast lading er det beste er å benytte en fastmontert ladestasjon.
Helst med type 2 kontakt og en type 2 til type 1 kabel, så er det mulig å lade nyere biler også.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA