Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading fungerer ikke optimalt lenger. Problem med 3-fas lading?

Startet av Ladingkaffe, onsdag 10. mars 2021, klokken 10:08

« forrige - neste »

Ladingkaffe

Hei,

Jeg har en Tesla Model S 2018

Sikringen er på 32A. Ladekabelen klarer 32A.

Skaffet meg en Easee med Tibber Pulse i fjor sommer. Det har fungert feilfritt frem til denne uken.
Det startet med at overspenningsværnet gikk når jeg koblet inn laderen, noe som aldri skjedd før.

Har hatt dialog med både Tibber og Easee og det virket som Tibber ikke hadde kontakt med min lader. Så jeg satte ned amperen før jeg begynte å lade (slik at tibber kunde opprette kontakt) for å deretter skru den opp etter en liten stund, det medførte at det gikk å lade.

Problemet er at jeg lader langt under det jeg kunde før. Før kunde jeg nå hastigheter som 80km/h ved lading. Nå går det på ca 25-26km/h.

Har selvfølgelig satt opp amperen til maks i bilen. I bilen står det 24A som maks. Kan ikke huske om det stod 32A før?

Hva kan være grunnen til at det helt plutselig gått ned så mye?
Det virker som at 3-fas ladingen ikke fungerer, om jeg forstått det riktig så vil det gi 3x ladehastighet på samme amper. Det kan forklare at den lader 26km/h på en fas. 26x3=78.
Har prøvd å tvinge inn den på 3-fas i Easee-men med samme resultat.

Funderer på om Tibber kanskje overstyrer på en eller annen måte.

Sliter lite med å finne feilkilden, kan det vare Tibber, Easee-boksen, bilen eller ladekabelen?

Er det noen som har erfaring av samme problem? Kan 3-fas bli ødelagt i Teslan?
Har også fått en feilmelding i Teslan "Kan ikke lade - Koble fra kabel og prøv på nytt", men bilen lader mens denne feilmeldingen vises. Har også prøvd ta ut kabelen osv. uten at det bærer frukt.

Motorwatt

Tibber har problemer etter at Tesla endret loginprosedyre for 3dje part. PowerUp fra Tibber fungerer ikke lenger, og det har vært slik i snart 2 uker. De sier de jobber med saken, men tror de mangler knowhow. Det andre 3dje-parter løste på 1-2 dager, har Tibber fremdeles ikke klart.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Ladingkaffe

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 10. mars 2021, klokken 10:17
Tibber har problemer etter at Tesla endret loginprosedyre for 3dje part. PowerUp fra Tibber fungerer ikke lenger, og det har vært slik i snart 2 uker. De sier de jobber med saken, men tror de mangler knowhow. Det andre 3dje-parter løste på 1-2 dager, har Tibber fremdeles ikke klart.

Kan dette påvirke ladehastigheten? Jeg ladet senest på søndag med full hastighet.
Det var på mandag feilen begynte.

jlan

Har du installert Easee appen? Den viser veldig greit strømmer og spenninger på hver fase (tap bilde av lader)
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Ladingkaffe

Sitat fra: jlan på onsdag 10. mars 2021, klokken 10:55
Har du installert Easee appen? Den viser veldig greit strømmer og spenninger på hver fase (tap bilde av lader)

Yes, den har jeg. Har også Tibber appen som viser en enda bedre oversikt.
Har egentlig konkludert med at jeg kun lader på 1 fase. Det kan forklare at sikringen gikk og at det går så sakte. I appen ser det ut som at bare er 1 fase som blir brukt.

Da er spørsmålet hvorfor den kun lader på 1 fase når den alltid ellers gått på 3. I følge Easee ser ut som at Tibber ser ut til å overstyre fasen til 1 fase, men det høres rart ut. Hvorfor skulle den gjøre det.
Hvorfor får jeg feilmedling i bilen osv. Det kan hende at Teslan forventer seg 3 fase men det får bare 1 fase og derfor får jeg feilmelding.

Til dere som vet. Kan det være feil på Teslan som får den å lade på 1 fase, eller kan det vare feil på ladekabelen?


Ladingkaffe

En liten oppdatering.

Hadde tilfeldigvis Tesla service her i dag for å gjøre klart bilen for CCS lading.
Tok opp problemet med lading med dem. De sjekket feilmeldinger og tydeligvis er det noe feil med min ladeport så den må byttes ut. Den tar lading men det er noe som gjør at den ikke klarer 3-fase lading.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA