Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kia EV6 (Kia CV)

Startet av Phuc, tirsdag 09. mars 2021, klokken 12:00

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#90
Sitat fra: Tafsern på fredag 23. april 2021, klokken 17:05
Sitat fra: ihaal på fredag 23. april 2021, klokken 12:30
Blir 5% storkunderabatt på denne. GT-Line AWD med metallic-lakk og lanseringspakke blir da 550.

Virker som at alle som benytter storkunderabatt helt har glemt at det har vært skattepliktig for kjøper siden 01.01.19 og at firmaet må betale arbeidsgiveravgift og administrative kostnader 😂

Tafsern  :+1: Interessant. Takker :+1: har et spm. Gjelder dette du nevner om skatt ogsa andre typer? Feks privat medl skap i bondelaget?

ihaal

Har man storkunderabatt via fagforening er det åpenbart ikke skattepliktig.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

batterimannen

Sitat fra: makki på fredag 23. april 2021, klokken 11:09
570k inkludert vinterdekk,tilhengerfeste for AWD!

Men uten metallic lakk til 7 000 kr.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

batterimannen

For meg så blir det nok for tett opp mot Enyaq i pris. 530k + 7k metallik lakk + 24k vinterdekk + 20 k svingbart hengerfeste + 1,2 k matter. Hvis jeg får 8% gjennom Akademikerne pluss (vet ikke om de gir det for EV6) så ligger jeg bare 50 k under Enyaq.

Da mangler jeg minne på passasjersiden foran som Enyaq har. Har heller ikke sett noe om spyling av ryggekamera som Enyaq har. EV6 har ikke avklart vekt på taklast eller hvilken løsning det blir for det. 511 liter bagasjerom på EV6 mot 585 (563) liter på Enyaq. Fordel med EV6 er ventilerte seter.

Prislisten angir vindusvisker på bakruta, noe som mange trodde den ikke skulle få.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

batterimannen

Noen som har sett om EV6 har solskjerming (som kan dras opp) i bakvinduene som Ioniq 5?
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

batterimannen

Sitat fra: batterimannen på fredag 23. april 2021, klokken 20:47
Noen som har sett om EV6 har solskjerming (som kan dras opp) i bakvinduene som Ioniq 5?

Fikk svar fra Kia Norge at den ikke får spyling av ryggekamera eller solskjermer i dørene.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

turfsurf

Sitat fra: batterimannen på fredag 23. april 2021, klokken 20:41
For meg så blir det nok for tett opp mot Enyaq i pris. 530k + 7k metallik lakk + 24k vinterdekk + 20 k svingbart hengerfeste + 1,2 k matter. Hvis jeg får 8% gjennom Akademikerne pluss (vet ikke om de gir det for EV6) så ligger jeg bare 50 k under Enyaq.
Hva er det som gjør Enyaq 50k mere verdt enn EV6? De er vel ganske like rekkeviddemessig, og på lading er jo EV6 klart raskere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

batterimannen

Sitat fra: turfsurf på lørdag 24. april 2021, klokken 17:40
Sitat fra: batterimannen på fredag 23. april 2021, klokken 20:41
For meg så blir det nok for tett opp mot Enyaq i pris. 530k + 7k metallik lakk + 24k vinterdekk + 20 k svingbart hengerfeste + 1,2 k matter. Hvis jeg får 8% gjennom Akademikerne pluss (vet ikke om de gir det for EV6) så ligger jeg bare 50 k under Enyaq.
Hva er det som gjør Enyaq 50k mere verdt enn EV6? De er vel ganske like rekkeviddemessig, og på lading er jo EV6 klart raskere.

Det blir ikke helt 50 k heller, for hengerfeste regnes ikke som fabrikkmontert utstyr. Vet ikke helt hvordan det blir med vinterdekk. Det er uansett close race, er ikke noen andre kandidater som jeg har fulgt med på de siste 2 årene som har kommet så nært. Med 2 små barn så har bagasjerom og bakseter mye å si. Bagasjerom er 510 vs 585  liter (563 uten rom under plate). Fra videoer så virker setehøyden på andre rad litt høyere på Enyaq og det virker egentlig litt mer romslig der. Er også noen små detaljer som jeg liker på Enyaq, som rullgardin solskjerm i bakdør (i barnepakke), spyling av ryggekamera.

Er ikke helt fornøyd med fargevalget på GT-Line. Synes den mørke blå fargen som ikke kommer til GT og GT-Line ser best ut. Fordelen med EV6 er: kanskje lavere pris (avhengig av rabatt), ingen grill, raskere akselerasjon og lading (Enyaq 80/80X skal visstnok få 170 kW, så det blir ikke like mye stor differanse som nå), ventilerte seter (kommer ikke til Enyaq før senere). Skulle gjerne hatt en EV6 AWD uten takluke og trill rundt ratt (som i standard EV6).

Tror Enyaq 80X kommer til å nærme seg 500 km i WLTP, basert på at 80 har gått såpass mye over det som ble oppgitt som estimert tidligere. Kan hende GT-Line til 460 km også er konservativt. Enyaq har takskinner og grei takvekt. Kia har ikke gått ut med hvordan løsningen for dem blir, så det er usikkerhetsmoment for EV6.

Har ikke landet det 100%. Har vært noen skuffelser på veien i forbindelse med venting på Enyaq. Ønsker Crystal Face på Enyaq for å bli kvitt plastgrillen, men produksjon av det har blitt utsatt. Forbedret lydsystem er også utsatt  fra uke 28 til 48. Må nok også vente til slutten av året/neste året for å få ventilerte seter. Kommer nok til å reservere EV6 på mandag og så se om det blir noe mer utsettelser på Enyaq og eventuelt hvordan det blir med rabatter på EV6 frem til 15 mai (frist for å beholde plass i køen på EV6). Hadde mulighet til å kjøpe Ioniq 5 P45, men trakk meg fra den. Synes EV6 virker mer lovende.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Tesla88

Hvor har du det fra at man ikke får blå farge på GT-line?

Jambo

Sitat fra: Tesla88 på lørdag 24. april 2021, klokken 21:06
Hvor har du det fra at man ikke får blå farge på GT-line?
Det lurer jeg også på, man kan velge fargen i "spillet" på nettsiden i alle fall.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

02jan

Vurderer alle 4x4 BEV som kommer nå, behovet er Golf/Passat Alltrack elektrisk, hvis jeg noen gang kommer til å bytte ut min kjærre som knapt er innkjørt.

vurderer 80X mot id4 GTX , antar GTX med 300 hk og forsåvidt 80X med 4x4 har gode kjøreegenskaper også for de som liker å kjøre bil selv.

* men 3.6kw 220v uttak mot 150w (er det mulig?) + 1600 kg hengerfeste , som gjør at jeg kan frakte båten og veteranbil på henger , istede for å måtte ha en ekstra bil for å kunne bruke hengerfeste...

* har ikke funnet noe om serviceintervall og priser, 15' intervall på bil er uaktuelt for meg uansett bilmerke/hvor bra bilen er.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

batterimannen

#101
Sitat fra: Tesla88 på lørdag 24. april 2021, klokken 21:06
Hvor har du det fra at man ikke får blå farge på GT-line?

Det skrev jeg ikke, jeg skrev den mørke blå fargen. Den til høyre av de blå fargene her.


Øverste fargeutvalget er EV6 og det nederste er for GT-line/GT


Edit, er det mer riktig å si blå-grønn?
Edit 2: Er heller ikke helt fornøyd med fargeutvalget til Enyaq, men her er det flere farger man ikke får om man ønsker AWD.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

ProsjektX

Litt kjedelig med dårligere utvalg av farger på awd, men også kjedelig at  det lyse interiøret på 2wd er mye finere og triveligere...
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Morino

#103
Noen som har sett hvor ladeporten på bilen er?
Edit: logget inn på forum og så bildet på side 5 :)

moby666

Tuller du? Lister du opp spyling av ryggekamera og minne på passasjersetet som argumenter for eller mot? Hva med ladehastighet og kraft? Har testet Enyaq og den var sørgelig å kjøre, treg som en gammel egolf.


Sitat fra: batterimannen på fredag 23. april 2021, klokken 20:41
For meg så blir det nok for tett opp mot Enyaq i pris. 530k + 7k metallik lakk + 24k vinterdekk + 20 k svingbart hengerfeste + 1,2 k matter. Hvis jeg får 8% gjennom Akademikerne pluss (vet ikke om de gir det for EV6) så ligger jeg bare 50 k under Enyaq.

Da mangler jeg minne på passasjersiden foran som Enyaq har. Har heller ikke sett noe om spyling av ryggekamera som Enyaq har. EV6 har ikke avklart vekt på taklast eller hvilken løsning det blir for det. 511 liter bagasjerom på EV6 mot 585 (563) liter på Enyaq. Fordel med EV6 er ventilerte seter.

Prislisten angir vindusvisker på bakruta, noe som mange trodde den ikke skulle få.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA