Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019 Kartdata

Startet av Contango, tirsdag 09. mars 2021, klokken 08:37

« forrige - neste »

OhmPaPa

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 10. mars 2021, klokken 14:36
Jeg snakket med en Mobile Service tekniker om feilene på bl. a. E18. Han sa at dataen kom fra en felles database som mange produsenter bruker, men som få tar ansvar for. Merket dette da jeg gikk fra Passat GTE til Tesla. Begge hadde samme feil på E18 (100 km/t i 110 km/t soner, og 90 km/t i 100-soner), og på nøyaktig samme steder!

Interessant! Høres ut som noe Vegvesenet evt tilsvarende i EU burde hatt ansvar for og holdt oppdatert i trafikksikkerhetens navn?

DeepFu

Det er jeg rimelig sikker på finnes. Men det koster vel noen kroner å få tilgang for kommersielle aktører, så det har sikkert Tesla funnet ut at de klarer bedre på egen hånd. Og vi ser jo hvordan det går..
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Motorwatt

Egentlig bryr jeg meg lite om det utall av innlegg som omtaler alt det Tesla burde ha gjort. Det gir ingen mening da ingen med ansvar leser det allikevel. Men jeg skal nå bryte dette prinsippet. Vegvesenet har en fritt tilgjengelig database som blir kontinuerlig oppdatert med koordinater for alle skilt, trafikklys, etc. Beskrivelsen er oversatt til engelsk, og bruker helt vanlig grensesnitt. Jeg sendte faktisk dette til vår felles venn Roland i Tesla for 2 år siden.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Thalgar

Burde ikkje dette vera ei god sak for NAF/Motor?
Model Y LR Quicksilver, 2023

Elmo

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 10. mars 2021, klokken 20:29
Jeg sendte faktisk dette til vår felles venn Roland i Tesla for 2 år siden.
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 10. mars 2021, klokken 20:35
For de som er interessert:
https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/om+organisasjonen/apne-data
Kan ikke noen som har Twitter skrive det rett til Elon ?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Lynet

Tesla henter ihvertfall ikke data fra Vegvesenet sin base. I Eventyrveien i Trondheim ble husnummer snudd for mange år siden. Og i Tesla sin navigasjon brukes de gamle numrene. Dette kan dere teste selv.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Motorwatt

SitatDette kan dere teste selv.

Stoler på deg. 1000 km. for å teste sannhetsgehalten blir for drøyt...  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Lynet

Bare å legge inn en adresse i bilen, zoom inn og sammenlign med vegvesenets kart. Du trenger ikke å kjøre dit.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

ToWalkOrDrive

Dersom fartsgrensene hadde vært oppdatert i autopiloten i 2019 så hadde jeg vært ganske fornøyd.
Hovedveien mellom Norges 4. største by (Stavanger) og flyplassen har en vei som heter Sola-Splitten, som har ca 80 i fartsgrense. Denne ble bygget og åpnet i 2012. Når en kjører den på EAP (autopilot) så stopper min Model 3P plutselig og fælt og tror det er 50km/t..... Er veldig mange slike veier i distriktet. Derfor bruker jeg aldri autopilot i Stavanger-området lenger...tipper de prøver å ta livet av meg...
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Oppdaget i går at en vei som tidligere hadde riktig fart (80), nå ble angitt feil som 60, på tross av tydelige skilt.
Samme kartdatabase tror jeg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Tenk om Tesla hadde gjort som Audi: mulighet for bruker å SLÅ AV justering av selvkjøring til fartsgrense.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på fredag 12. mars 2021, klokken 12:24
Tenk om Tesla hadde gjort som Audi: mulighet for bruker å SLÅ AV justering av selvkjøring til fartsgrense.

Hadde og vært fint om en kunne velge at den brukte det den leste på skiltene. Uansett vil nok det presse seg frem dersom de skal ha noe håp om selvkjøring. Tenker da særlig på veiarbeid med 30-sone. Sikkert ikke populært om bilen kjører seg gjennom en slik sone i 100km/t.
Tesla Model Y                         2021-

pers1

#28
Vi er mange eiere i Europa som har klaget på twitter til Elon at vi fremdeles er på 2019 kartdata.

Sendt akkurat nå også en twitter melding til TOCN
https://twitter.com/perstesla/status/1370431209701007361?s=21
2021 Model 3 Pearl White LR AWD E3D, FSD & 19". SERE9TY
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidligere Tesla'r Model S 75D AP1.0, 90D AP2.0 og TM X 100DMCU2 HW3 & FSD

JorEl

Jeg trodde ærlig talt, veldig lenge, at Tesla brukte verdier/info fra alle biler, fra deres respektive geografiske plasseringer, slik at om f.eks 99% av alle Teslaer kjører i 80km/t på en viss vei, som har 30-grense...så blir dette sjekket grundig, en eller annen plass, siden kartdatabasen til Tesla viser 30km/t.... :police:

Når det gjelder AP og FSD så følger jeg med og har kontroll. Men når fartskiltene i bilen avviker med 50/60km/t så blir jeg flau, redd og forbannet alt etter hvilken trafikksituasjon jeg er i..
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA