Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019 Kartdata

Startet av Contango, tirsdag 09. mars 2021, klokken 08:37

« forrige - neste »

Contango

Hva er det som skal til for at Tesla oppdaterer kartbasen? Vi hadde et par dager med oppdaterte data i fjor før Tesla slettet oppdateringen og vi var tilbake i 2019 - før store veistrekk på E6 og E18 var ferdig utbygd. Fartsgrensene i displayet er helt upålitelige, og AP rykker og napper mens vi kjører i skog og myr. Det er helt ubegripelig for meg at de mest innholdsløse SW oppdateringer ruller inn som bølger fra havet mens dataene vi trenger på hver langtur uteblir.  FSD hypes kontinuerlig som fremtidens lovlige kokain for bilen og skal gjøre det mulig for oss å pimpe den til fremmede dag og natt. Med kartdata fra 2019?

Det er et større og større irritasjonsmoment for meg at de bare ignorerer behovet for oppdatering av kartbasen mens vi betaler for Premium Connectivity der programvareoppdateringer er inkludert. Men «Programvareoppdateringer» kan neppe inkludere datagrunnlaget fra veiene slik Tesla ser det. Så det er vel fullt ut logisk at AP funksjoner forbedres og fontstørrelser går ned og opp igjen mens bilen bokstavelig talt insisterer på at den er på bærtur - sommer som vinter. Hva er det som skal til for å få et datagrunnlag i bilen som reflekterer virkeligheten?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Motorwatt

Kanskje på tide med en ny ledelse/leder i Tesla? Det må bli slutt på offentlige usannheter, løftebrudd, og ikke-realiserbare forhåpninger. Om én måned er det ettårsdag for løftene om waypoints og 360 graders visning som skulle komme "soon". Norge og Kanada skulle få FSD-beta i februar/mars, osv. Før eller siden må vel markedet reagere?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 09. mars 2021, klokken 08:46
Kanskje på tide med en ny ledelse/leder i Tesla? Det må bli slutt på offentlige usannheter, løftebrudd, og ikke-realiserbare forhåpninger. Om én måned er det ettårsdag for løftene om waypoints og 360 graders visning som skulle komme "soon". Norge og Kanada skulle få FSD-beta i februar/mars, osv. Før eller siden må vel markedet reagere?
Nå er jo aksjemarkedet kraftig ned, så det har kanskje allerede skjedd ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

sjokomelk

Husk at det er 3 typer kartdata Tesla bruker.
- ADAS tiles - data om veien du kjører på - bl.a. fartsgrenser og veikategori (motorvei, landevei, adskilt kjøreretning, flere filer, osv). Brukes av Autopilot-systemet. Lastes ned fortløpende fra Tesla.
- Navigasjonsdatabase - Den som nå er i versjon 2019.21 (?). Brukes for å lage kjørerute ved navigering. Tegnes som et eget lag over Google Maps på skjermen i bilen.
- Google Maps - Bakgrunnsbilde/satelittfoto og Point-of-interest. Krever Premium Connectivity.

I hovedsak er det dataene i ADAS tiles vi ikke er fornøyde med og ikke navigasjonsdatabasen. De to henger ikke sammen på noen som helst måte.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Handyman

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 09. mars 2021, klokken 09:47
Husk at det er 3 typer kartdata Tesla bruker.
- ADAS tiles - data om veien du kjører på - bl.a. fartsgrenser og veikategori (motorvei, landevei, adskilt kjøreretning, flere filer, osv). Brukes av Autopilot-systemet. Lastes ned fortløpende fra Tesla.
- Navigasjonsdatabase - Den som nå er i versjon 2019.21 (?). Brukes for å lage kjørerute ved navigering. Tegnes som et eget lag over Google Maps på skjermen i bilen.
- Google Maps - Bakgrunnsbilde/satelittfoto og Point-of-interest. Krever Premium Connectivity.

I hovedsak er det dataene i ADAS tiles vi ikke er fornøyde med og ikke navigasjonsdatabasen. De to henger ikke sammen på noen som helst måte.
Du har sikkert fortalt det før, men hvem leverer datainput i ADAS-tiles? Er det SVV eller Tesla?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

sjokomelk

#5
Det er Tesla selv som lager data til ADAS-tiles. Men de henter data fra SVV/Statens Kartverk og tilsvarende institusjoner over hele verden. Noen har også ment at de kanskje henter noe data fra OpenStreetMap.

Det ble også generert data til ADAS-tiles av AP1-biler. Legg merke til at kjøring på cruise control bremser ned i en del svinger. Dette er innlært kjørestil fra AP1-biler. Så i de fleste svingene her jeg holder til på vestlandet, bremser bilen ned mye mer enn det jeg ville gjort.

Edit:
Det er masse info om ADAS-tiles på TMC: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/tesla-autopilot-maps.101822/
Dette er info fra Verygreen som er kjent for å gjøre dypdykk i softwaren til Tesla, og har funnet mange nye funksjoner i koden før de har blitt offentlige.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

oggy007

Selv om det står kartdata 2019 så er den nye veien, og ikke minst broa på nye E39 Kristiansand-Mandal Øst på satellittbilder i min bil. Også alle rundkjøringer osv som er endret ligger inne, så dette er tydeligvis fra 2020 en eller annen gang. Virker som sensommer 2020.
Tesla Model S75D Des 2018 Deep blue Premium+FSD
Vest-Agder
Mandal

Contango

Sitat fra: oggy007 på tirsdag 09. mars 2021, klokken 14:42
Selv om det står kartdata 2019 så er den nye veien, og ikke minst broa på nye E39 Kristiansand-Mandal Øst på satellittbilder i min bil. Også alle rundkjøringer osv som er endret ligger inne, så dette er tydeligvis fra 2020 en eller annen gang. Virker som sensommer 2020.
Det er Google maps. Men når du kjører skjønner ikke bilen at den er på nye strekninger etter 2019 og fartsgrensene er helt bortreiste.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Baldrian

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 09. mars 2021, klokken 10:27
Det er Tesla selv som lager data til ADAS-tiles. Men de henter data fra SVV/Statens Kartverk og tilsvarende institusjoner over hele verden. Noen har også ment at de kanskje henter noe data fra OpenStreetMap.
Men hvor ofte oppdaterer Tesla ADAS-filene. På ny motorvei på E18 syd for Statelle som har vært åpen i snart tre år, finner Tesla ingen fartsgrense.  På E18 fra Drammen til Larvik er det for det meste 110 km/t, men Tesla tror det er 100 km/t på hele strekningen.  Denne veistrkningen fikk 110 km/t for 7 år siden. Mens nordover på samme strekning viser bilen korrekt 110 km/t. Jeg har sjekket med SVV og i deres kartdata ligger disse to strekningene inne med korrekt fartsgrense. For ny motorvei forbi Vinstra på E6 da denne var ny for noen år siden, med fartsgrense på 90 km/t, viste Tesla 70 km/t. Hvis man da ville bruke autosteer, fikk man ikke kjøre fortere en 80 km/t.

Det er frusterende at Tesla ikke klarer å få til oppdaterte kart med korrekte fartsgrenser. Med TomTom fikk man oppdaterte kart 4 ganger i året, og hvis de oppdaget at en håndfull biler hadde kjørt over samme kornåker hvor det i utgangpunktet ikke gikk noe vei, så antok TomTom at der var det kommet en ny vei der og la den inn på neste oppdatering. Smart.

Som medlem av TOCN så savner jeg deres engasjement i dette bilde.  At de ikke har fått Tesla til å fikse opp i dette er utrolig slapt, men de er tydeligvis mer opptatt av "moro på glattisen" og gode tilbud på felger. Så, TOCN, hvis dere følger med på forumet for Tesla, nå må dere snart våkne!

Julian

Kanskje en litt far-fetched løsning.
Men hva om alle her hadde lagt ut samme twitter melding med telsa og elon tagget?
Vi vet jo at sjefen sjøl bruker twitter ganske mye så kanskje så man kan få noe traction ved å mase på twotter?

Thalgar

Luktar litt at dei nå berre er på HW3-sporet, kor bilane oppdaterer dette sjølv...
Model Y LR Quicksilver, 2023

cra

Mistenker at det ikke bare er Tesla som slurver med oppdateringene. Her jeg bor har det vært 60-sone siden lenge før Tesla kom på markedet, men det er fremdeles oppført som 50-sone. Har oppdatert openstreetmaps for flere år siden, men det hjalp ikke på noe som helst. Kanskje jeg må spørre noen med TomTom e.l. om hvilken info de har i sine kart.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sjokomelk

I tråden på TMC som jeg linket til, så er siste innlegget fra Verygreen fra januar i år om at Tesla visstnok har "abandoned" de originale ADAS-tiles'ene sine, og de er ikke blitt oppdatert siden mai 2019 :o. - https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/5253203/
Og nå skal de visstnok hente data fra OpenStreetMap istedenfor. Men det kan jo være at de kun gjør dette med USA og ikke Europa, sånn at vi fortsatt sitter igjen på gamle data som ikke blir oppdatert.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Gadget

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 10. mars 2021, klokken 11:01
I tråden på TMC som jeg linket til, så er siste innlegget fra Verygreen fra januar i år om at Tesla visstnok har "abandoned" de originale ADAS-tiles'ene sine, og de er ikke blitt oppdatert siden mai 2019 :o. - https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/5253203/
Og nå skal de visstnok hente data fra OpenStreetMap istedenfor. Men det kan jo være at de kun gjør dette med USA og ikke Europa, sånn at vi fortsatt sitter igjen på gamle data som ikke blir oppdatert.

Nå er det mange år siden jeg sist prøvde OpenStreetMap men mener å huske at kvaliteten på innholdet var litt mangelfult spesielt sammenliknet med GoogleMaps. Kanskje det er mye bedre i USA? Jeg har inntrykk av at det er mer brukt der...

Motorwatt

Jeg snakket med en Mobile Service tekniker om feilene på bl. a. E18. Han sa at dataen kom fra en felles database som mange produsenter bruker, men som få tar ansvar for. Merket dette da jeg gikk fra Passat GTE til Tesla. Begge hadde samme feil på E18 (100 km/t i 110 km/t soner, og 90 km/t i 100-soner), og på nøyaktig samme steder!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA